نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی خراسان رضوی از قاب نگاه بازدیدکنندگان
کد خبر: 3671786
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۸
ایکنا گزارش می‌دهد؛

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی خراسان رضوی از قاب نگاه بازدیدکنندگان

گروه معارف: هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار خراسان رضوی در حالی به کار خود پایان داد که از نگاه بازدیدکنندگان آنچنان که باید نتوانسته بود در خور عنوان «پژوهش» و «فن بازار»، چگونگی ارتباط بین این دو بخش را برای تجاری‌سازی ایده‌های پژوهشی به نمایش بگذارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار خراسان رضوی که همزمان با هفته پژوهش که از ۱۷ الی ۲۰ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد برپا شده، شامگاه، 21 آذرماه به کار خود پایان داد؛ در حالی که تا آخرین ساعات، مورد بازدید اقشار مختلف مردم علاقه‌مند قرار گرفت؛ ازاین رو سراغ عده‌ای از بازدیدکنندگان رفتیم تا نگاهی بر نمایشگاه، از زاویه نگاه مخاطبان داشته باشیم.
حجت‌الاسلام محمد وحیدی، که از طلاب حوزه علمیه مشهد است، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه چون بازدید تاملی نداشتم، نمی توانم خلاها را بررسی کنم، مطرح می‌کند: در بخش‌هایی که بازدید کردم، آثار خوبی موجود بود و چند کار جدید که ندیده بودم را مشاهد کردم، اما شاید جای بعضی از مجموعه‌ها خالی باشد.
آماری از مجموعه‌های پژوهشی ارائه شود
وی ادامه می‌دهد: البته بعضی غرفه‌ها آثار یکی دو سال اخیرشان را آورده بودند و لیستی از کل مجموعه پژوهشی‌شان نبود و اگر این نقص برطرف شود و غرفه‌ها بتوانند لیستی از کل آثار پژوهشی‌شان در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند، مثمر ثمر می‌تواند باشد.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی خراسان رضوی از قاب نگاه بازدیدکنندگان
غلامرضا عیدی که یکی دیگر از بازدیدکنندگان است، می‌گوید: نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است، اما لازم است تبلیغات بیشتری انجام شود تا استقبال هم افزایش یابد، زیرا بسیاری اطلاع ندارند و همچنین لازم است از نظر کمی و کیفی رشد کند.
محتوای پژوهشی در قالب‌های جذاب‌تری ارائه شوند
تکتم یوسف شفیع، یکی از بازدیدکنندگانی که به همراه کودک خردسال و فرزند نوجوانش در نمایشگاه شرکت کرده است، با بیان اینکه نمایشگاه خوب و جذاب بود، ابراز می‌کند: نمایشگاه امسال در قیاس با سال‌های قبل خیلی بهتر شده است اما بخش‌هایی از آن مثل بخش حوزوی که بیشتر کتاب و مطالب پژوهشی ارائه می‌شد، کمتر مخاطب داشت.
وی ادامه می‌دهد: به نظرم خوب است برای بخش‌هایی چون مرکز مهدویت حوزه، به جای کتاب و مکتوبات، محتوا را در قالب‌های دیگری چون نمایش و کلیپ و... ارائه شود؛ در این صورت بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد، چون فرزندم در بازدید از نمایشگاه، از بخش‌های تجسمی و کاربردی بیشتر لذت برد.
یکی از بانوان بازدید کننده با بیان اینکه کیفیت نمایشگاه از پارسال بهتر است می‌گوید: بعضی از غرفه‌ها مثل علوم آزمایشگاهی که در حضور بازدیدکنندگان آزمایش‌هایی را اجرا می‌کردند و پژوهش‌هایشان را عملی به نمایش می‌گذاشتند، بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی خراسان رضوی از قاب نگاه بازدیدکنندگان
ابوالفضل معماری‌نیا، که یکی دیگر از بازدیدکنندگان است، با بیان اینکه افراد بسیاری برای بازدید از نمایشگاه حاضر شدند و همه چیز خوب است، می‌گوید: اما اینکه چقدر غرفه‌ها دستاورد دارند و واقعا بهره‌برداری را داشته یا نه، من یک مقدار شک دارم.
وی که دکترای مدیریت دارد، با بیان اینکه هر سال در نمایشگاه پژوهش شرکت می‌کند، می‌گوید: اینکه واقعا غرفه‌ها چه چیزی برای ارائه دارند، جای سوال است و من انتظار دارم حداقل دانشگاه‌ها و شرکت‌کنندگان، دستاوردهای خوبی داشته باشند و صرف حضور فیزیکی یا فقط نشان‌دادن خودشان نباشد.

نتایج اثرگذاری پژوهش ها در صنعت و خودکفایی
این بازدیدکننده که مدرس دانشگاه است، اذعان می‌کند: من از همه غرفه‌ها بازدید کرده ام اما چیز خاصی توجهم را جلب نکرده است.
وی می‌افزاید: نتایج اثرگذاری این پژوهش‌ها در حوزه صنعت و خودکفایی، در این نمایشگاه مشخص نمی‌شود و اینجا فقط در حد چند جزوه و کتاب است و معلوم نمی‌شود که کارایی داشته یا نداشته است؛ بخش دانش‌آموزی هم فعال و حضور دانشجوها و دانش‌آموزان خوب بود.
تعیین هیئت نظارت و ارزیابی برای انتخاب غرفه‌ها
معماری‌نیا، پیشنهاد می‌کند: اگر یک هیئت نظارت ارزیابی تعیین شود، خوب است و حتی زمانی که می‌خواهند غرفه‌ها را ارائه دهند، قبل از آن ارزیابی صورت گیرد تا اگر واقعا دستاورد پژوهشی داشتند، به آن‌ها غرفه داده شود و ببینند آنچه وجود دارد واقعا پژوهش هست یا نه.
سبحان صفریان که عضو هئیت علمی گروه مکانیک دانشگاه خیام است، در گفت‌وگو با ایکنا بیان می‌کند: من فرصت نکردم همه غرفه‌ها را ببینم ولی با بازدیدی که داشتم، به نظرم هنوز هم جای کار بهتر برای این نمایشگاه وجود دارد.
دستاوردهای پژوهشی ـ دانشجویی در صنعت استفاده شود
وی ادامه می‌دهد: در نمایشگاه یک جای خالی وجود دارد و آن، اینکه ما فقط پژوهش‌های دانشجویی را عرضه می‌کنیم، در صورتی که پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان هم حضور دارند، اما باید حضور صنعت پررنگ‌تر شود و دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها را ببینند و ما مشتاق آن هستیم که از این دستاوردهای پژوهشی ـ دانشجویی در صنعت استفاده شود.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی خراسان رضوی از قاب نگاه بازدیدکنندگان
صفریان اذعان می‌کند: این دستاوردهای پژوهشی ارائه شده در بخش صنعت، قطعا خیلی به خودکفایی و کارآفرینی کمک می‌کند، من دستاوردهای خوبی دیدم و غرفه‌های بعضی مراکز رشد یا شرکت‌های دانش‌بنیان روی بحث کسب و کار و حمایت از ایده‌ها کار کرده‌ بودند.
ایده‌ها را تجاری کنیم
مسئول دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه با تاکید بر اینکه دانشگاهیان ایده‌های خود را پیاده‌سازی و به صنعت معرفی کنند، می‌افزاید: باید به سمتی برویم که فقط ایده ندهیم و بتوانیم ایده‌ها را تجاری کنیم، برای آنها توجیه اقتصادی پیدا کنیم و صنعت را مجاب به خرید این ایده‌ها کنیم اما در حال حاضر بیشتر ایده‌پردازی شده است و از یک کار جدید حمایت نمی‌شود و یک کسب و کار تعریف شده نیست که به تجاری‌سازی و منفعت‌های مالی برسد؛ در این نمایشگاه هم برخی از این مراکز روی این مسئله کار کرده بودند و قطعا می‌تواند موثر باشد.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی خراسان رضوی از قاب نگاه بازدیدکنندگان

فاطمه محمدی، یکی دیگر از بازدیدکنندگان در پایان این گفت‌وگو اظهار می‌کند: نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته خیلی بهتر بود، دانشگاه‌های صنعتی خود را نشان دادند ولی توقع داشتم دانشگاه‌ها محتوای بهتری ارائه کنند در حالی که برخی غرفه‌ها چیزی در خور اسم نمایشگاه ارائه ندادند و بیشتر کار تبلیغی کردند.
وی می‌گوید: اکثر غرفه‌ها تبلیغات دانشگاه بود تا اینکه موضوعات پژوهشی داشته باشند در حالی که بازدیدکننده انتظار دارد موضوعات پژوهشی ببینند؛ البته غرفه گردشگری امسال یک نوآوری و آن هم برگزاری مسابقه فرهنگی ـ اجتماعی بود اما بیشتر غرفه های گردشگری یک حالت نمایشی داشتند.

 

 

captcha