بازار کاغذ بدون ناظر/ آثار افزایش قیمت بر تولید کتاب‌های قرآنی
کد خبر: 3671897
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
حاجی تقی عنوان کرد:

بازار کاغذ بدون ناظر/ آثار افزایش قیمت بر تولید کتاب‌های قرآنی

گروه ادب: مدیر انتشارات ارمغان طوبی گفت: حوزه نشر، غیر از ممیزی محتوا هیچ متولی ندارد و تنظیم بازار کاغذ تعاملی خودجوش میان ناشر و صنعت‌گر است که کتاب را تولید و بازرگانی که کاغذ را وارد می‌کند.

علی حاجی‌تقی، مدیر انتشارات ارمغان طوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره افزایش قیمت کاغذ گفت: در حال حاضر کاغذ بین 20 تا 40 درصد افزایش پیدا کرده است، کاغذ سه ورقی (ابعاد 60*90) را دو ماه پیش 58 هزار تومان خریداری کردم و در حال حاضر قیمت آن به 77هزار و 500 تومان خریدم که این تغییرات، افزایش 40 درصدی را نشان می‌‍دهد و کاغذ چهار ورقی بین 20 تا 30 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به پیامدهای افزایش قیمت کاغذ و تأثیر آن در حوزه کتاب افزود: وقتی اولین متریال کتاب، 20 تا 40 درصد افزایش پیدا کند، در تولید محصول و قیمت تمام شده و قیمت عرضه آن به ویژه در رابطه با کتاب‌های تخصصی قرآنی و دینی اثرگذار خواهد بود که بارها و بارها شنیده‌ایم که عنوان می‌شود این افزایش قیمت به دلیل قیمت دلار نیست، بلکه به علت عدم ثبت سفارش است و این عذر بدتر از گناه است؛ چرا وقتی چند شرکت ثبت سفارش نمی‌کنند و همین امر سبب افزایش قیمت کاغذ شده است، البته ممکن است دلایل مختلفی در رابطه با عدم ثبت سفارش وجود داشته باشد.
حاجی تقی ادامه داد: مصرف داخلی کاغذ در کشورمان مشخص است و عدم ثبت سفارش سبب بروز بحران در حوزه کاغذ و نشر می‌شود، اما کسی پاسخگوی این مشکل نیست و دلیل مشخصی هم برای این موضوع وجود ندارد.
این ناشر در ادامه عنوان کرد: حوزه نشر، غیر از ممیزی محتوا هیچ متولی ندارد و هیچ موقع کسی نیست که عنوان کند، می‌خواهم قیمت و کیفیت کاغذ را در بازار تنظیم کنم و این امر یک تعامل خودجوش میان ناشر و صنعت‌گری است که کتاب را تولید می‌کند و بازرگانی که کاغذ را وارد می‌کند. و به نظر می‌رسد نباید چنین توقعی وجود داشته باشد که نظارتی صورت گیرد و وظیفه‌ای در این زمینه وجود ندارد و نهایت این است که مسئولان امر همدردی کنند.
مدیر انتشارات ارمغان طوبی تصریح کرد: یکی از آثار گرانی‌های کاغذ ایجاد آشفته بازاری است که سال‌ها طول می‌کشد تا درمان شود و یا به جای خود برگردد و یا ممکن است به قیمت اولیه خود بازنگردد. موج گرانی قیمت کتاب از چند سال پیش آغاز شد که کاغذ از بندی 30 هزار تومان به 60 – 70 هزار تومان رفت و گرانی‌ها شروع شد و تا 90 هزار تومان هم افزایش یافت و سپس کاهش یافت، اما هیچ موقع به قیمت اولیه خود بازنگشت.

captcha