سلامت هر جامعه‌ای با اتکا به باورهای دینی شکل می‌گیرد
کد خبر: 3671933
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
دبیرجشنواره بین‌المللی سیمرغ:

سلامت هر جامعه‌ای با اتکا به باورهای دینی شکل می‌گیرد

گروه هنر: امیر لله‌گانی، معاون فرهنگی و دانشجوی وزارت ارشاد و دبیر جشنواره بین‌المللی سیمرغ گفت: سلامت هر جامعه‌ای به واسطه درستی فرهنگی آن کشور شکل می‌گیرد در جامعه اسلامی ما نیز سلامت جامعه برپایه باورهای دینی شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ با حضور محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و رئیس جشنواره و امیر لله‌گانی، مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت و دبیر جشنواره؛ امروز 21 آذرماه، در بنیاد سینمای فارابی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه فراهانی در سخنانی اظهار کرد: بی‌شک مهم‌ترین و والاترین عنصری که در هویت و مبنای پیشرفت هر جامعه دخالت اساسی دارد فرهنگ آن جامعه است و با انحراف فرهنگ، هر چند جامعه در ابعاد اقتصادی، سیاسی، صنعتی و نظامی به صورت مقطعی و کاریکاتوری قدرتمند باشد ولی آن پیشرفت مانا و متوازن نبوده و میان تهی است.

وی افزود: معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای تحقق آرمان‌های نظام کارآمد جمهوری اسلامی و با عنایت بر لزوم گسترش و ترویج فرهنگ اسلامی- ایرانی و همچنین ترویج فرهنگ سلامت با بهره‌مندی از ابزار هنر و به منظور شناسایی و رشد استعدادهای فرهنگی و هنری دانشجویان، کارکنان، اساتید و جامعه پزشکی کشور، اقدام به برگزاری نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ کرده است.

رئیس جشنواره اهداف این رویداد هنری- فرهنگی را اینگونه توصیف کرد: تقویت فضای پر نشاط و انگیزه فرهنگی و هنری در دانشجویان، کارکنان،اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و جامعه پزشکی (دانش‌آموختگان علوم پزشکی) و جلب توجه به مسائل مهم جامعه، کشور و جهان از طریق فرهنگ و هنر اولین هدف ما از برگزاری این رویداد سینمایی است. توسعه و تقویت مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و هنری به ویژه در کانون‌های فرهنگی و هنری به منظور تربیت چند بعدی دانشجویان، ایجاد بستری برای ظهور استعدادهای هنری بخش دیگری از اهداف این رویداد هنری را شکل می‌دهد.

وی اضافه کرد: شناسایی، معرفی، استفاده و تجلیل از نخبگان خلاق و توانمند در زمینه‌های فرهنگی و هنری هدف دیگری برای برگزاری این رویداد است. در نهایت ترویج فرهنگ سلامت با بهره‌مندی از ابزار هنر ایده‌ال‌های هست که ما در این رویداد به دنبال آن هستیم.

فراهانی بخش‌های مختلف جشنواره را چنین نام برد: بخش آزاد؛ که ویژه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است هنرهای چون تئاتر(صحنه‌ای، خیابانی، نمایشنامه‌خوانی، استند آپ کمدی، مجری‌گری، نمایشنامه‌نویسی)، فیلم( فیلم کوتاه داستانی، مستند، پویانمایی، تیزر و نماهنگ، فیلمنامه‌نویسی)، ادبی( شعر کلاسیک، شعر نو، نثر ادبی، شعر و طنز، نثر و طنز، داستان کوتاه، ترانه)، هنرهای تجسمی(خوشنویسی، نقاشی، طراحی، کاریکاتور، نگارگری، پوستر، عکس، داستان مصور، صنایع دستی) و موسیقی (گروه نوازی سنتی، آواز ایرانی، گروه سرود، خوانندگی پاپ) قسمت‌های مختلف این بخش را در برمی‌گیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بخش آزاد جشنواره سیمرغ را اینگونه تشریح کرد: در این قسمت که ویژه کارکنان، اعضای هئیت علمی و جامعه پزشکی کشور است هنرهای نمایشی (نمایشنامه‌نویسی، فیلمنامه‌نویسی، فیلم کوتاه داستانی، فیلم مستند، تحقیق و پژوهش با موضوع رابطه فرهنگ و هنر با سلامت)، ادبی خوشنویسی، نقاشی، کاریکاتور، پوستر و عکس قسمت‌های مختلف بخش آزاد را در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: بخش فرهنگ و سلامت نیز که ویژه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور است هنرهای چون تئاتر(صحنه‌ای، خیابانی، نمایشنامه نویسی، استند آپ کمدی)، فیلم(مستند، فیلمنامه‌نویسی)، ادبی( شعر کلاسیک، شعر نو، شعر طنز، نثر طنز، داستان کوتاه، ترانه) و هنرهای تجسمی(اینفوگرافیک، داستان مصور و کاریکتاتور) هنرهای این بخش را در برمی‌گیرد.

فراهانی با بیان اینکه بخش بین‌الملل اولین دوره خود را در جشنواره سیمرغ تجربه می‌کند گفت: هدف از راه‌اندازی این بخش این بود که دانشجویان هنرمند این سرزمین در پایه تبادل نظر با دانشجویان سراسر جهان بر داشته‌های علمی خود بیفزایند در همین حوزه فیلم کوتاه داستانی، پویا نمایی، پوستر و عکس بخش‌های مختلف این حوزه را برمی‌گیرد.

لله‌گانی دبیر جشنواره دبیران بخش‌های مختلف را چنین نام برد: محمدمهدی عسگرپور فیلم‌ساز مطرح کشورمان به‌عنوان دبیر تخصصی بخش فیلم در این رویداد فعالیت خواهد داشت. بابک زرین، مرتضی گودرزی دیباج، عبدالجبار کاکایی و حسین پارسای نیز به ترتیب به‌عنوان دبیران بخش موسیقی، هنرهای تجسمی، ادبی و تئاتر در این رویداد فعالیت خواهند کرد.

وی ادامه داد: اولین هدف در برگزاری هر جشنواره ایجاد رقابت در آن رویداد است اما این خواسته تنها هدف ما نیست بلکه ما سعی داریم به واسطه آموزش نیز قدم‌های در ترویج فرهنگ سلامت برداریم. البته سلامت هر جامعه‌ای ریشه در فرهنگ آن کشور دارد در کشور ما نیز با توجه به گرایشات دینی و اسلامی حوزه سلامت می‌تواند با زبان سینما به شکل تاثیر گذار تبلیغ شود.

دبیر جشنواره درباره استقبالی که از بخش فیلم این جشنواره شده است اینگونه توضیح داد: استقبالی که از فیلم جشنواره شد برای ما قابل پیش‌بینی نبود برای مثال حضور 140 فیلم در این قسمت اتفاق خیره‌کننده است که ما از آن به نیکوی و امتیاز این جشنواره نام می‌بریم.

وی در انتهای این گزارش در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه موضوعات دینی و اسلامی چگونه در این جشنواره مد‌نظر قرار گرفته اینگونه توضیح داد: وقتی در سخنان پیشینم به سلامت جامعه اشاره کردم متذکر شدم که سلامت برپایه باورهای دینی و اسلامی شکل می‌گیرد برای همین طبیعی است که موضوعات مورد نظر در جشنواره لحاظ شده باشد.

captcha