بخش‌های پژوهشی به کمک نظام بانکی بشتابند/ ضرورت تدوین استانداردهای جدید در حوزه پولی و مالی
کد خبر: 3671951
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
رئیس کل بانک مرکزی:

بخش‌های پژوهشی به کمک نظام بانکی بشتابند/ ضرورت تدوین استانداردهای جدید در حوزه پولی و مالی

گروه اقتصاد: سیف اظهار کرد: ضروری است که بخش تحقق و پژوهش به کمک نظام بانکی بشتابد و در این راستا تقویت ارتباط نظام بانکی با مرکز پژوهشی، ثبات مدیریت در نظام بانکی و استفاده از همه ظرفیت‌ها در همه سطوح نظام بانکی و ایجاد انگیزه در مجموعه کارکنان و مدیران نظام بانکی کشور از جمله مسائل بسیار ضروری هستند.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی امروز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه، در مراسم هفته پژوهش و فناوری در بانک مرکزی اظهار کرد: ابتدا باید عرض کنم که فعالیت پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در مسیر درستی قرار گرفته و تمرکز آن بر پژوهش‌های کاربردی است. بسیار خرسند هستم که بار دیگر توفیق حضور در جمع پژوهشگران نظام بانکی را دارم که طلایه‌داران پژوهش در نظام بانکی هستند؛ بنابراین لازم است اهمیت پژوهش در نظام بانکی را مورد تاکید مجدد قرار دهیم.

وی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که انجام فعالیت‌های خلاقانه با هدف گسترش مرز‌های علمی یا به کار گرفتن یافته‌های تجربی برای بهبود زندگی بشر از تمایل ذاتی برای زندگی بهتر در وجود انسان نشاط می‌گیرد و در قرن‌های اخیر اهمیت پژوهش‌های موثر برای ارتقای سطح زندگی بیش از پیش نمایان شده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: نقش پژوهش در توسعه پایدار چنان برجسته است که می‌توان آن را نیروی محرکه توسعه در همه حوزه‌ها اعم از اقتصاد، فرهنگ و ... دانست و در این بین پژوهش‌های بنیادین امکان گسترش مرز‌های دانش بشری در بلندمدت را فراهم می‌کنند.

رئیس شورای پول و اعتبار یاد آور شد: یکی از ویژگی‌های مهم کشور‌های توسعه‌یافته، توجه خاص به امر پژوهش است و در حال حاضر بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته، حداقل سه تا پنج درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به پژوهش اختصاص می‌دهد و این نوعی سرمایه‌گذاری پر سود برای رفاه بلندمدت است.

سیف ادامه داد: متاسفانه در کشور ما ارتقای جایگاه این حوزه با دشواری‌های زیادی مواجه شده است و در حالی که بر اساس سیاست‌های علم و فناوری ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب باید بودجه علم و فناوری تا سال ۱۴۰۴ به چهار درصد تولید ناخالص داخلی ارتقاء پیدا کند، اما همچنان این رقم حدود نیم درصد و فاصله بسیاری با محقق شدن شرایط مطلوب دارد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: تلاش برای تجاری سازی دانش و کاربردی نمودن پژوهش در عرصه نظام بانکی اقدامی بسیار مهم است که در راستای پیشرفت کشور باید مورد تاکید جدی قرار بگیرد.

سیف یاد آور شد: نظام بانکی از جمله عرصه‌های است که نیاز روز افزونی به تجاری‌سازی ایده‌های علمی در آن وجود دارد و باید دانایی را تبدیل به دارایی کند و زمینه‌های توسعه خدمات و کارآمدی بیشتر نظام بانکی را فراهم کند.

وی افزود: بزرگداشت هفته پژوهش نشان‌دهنده این مسئله است که نظام بانکی از توانایی‌های همه رشته‌های علمی استفاده کرده و در تلاش است زمینه استفاده از ایده‌های خلاقانه را در توسعه و پیشرفت پولی و بانکی کشور فراهم کند.

رئیس شورای پول و اعتبار اظهار کرد: امروزه نوع ارتباطات و گستره اطلاع مردم از رویداد‌های دیگر نقاط جهان به گونه‌ای است که نمی‌توان مشتریان را از برخی خدمات مالی محروم کرد یا به مدیریت در سطح کلان بسنده کرد؛ لذا نیازمند استاندارد‌های جدید در حوزه پولی و مالی کشور هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در این راستا ضروری است که بخش تحقق و پژوهش به کمک نظام بانکی بشتابد و در این راستا تقویت ارتباط نظام بانکی با مرکز پژوهشی، ثبات مدیریت در نظام بانکی و استفاده از همه ظرفیت‌ها در همه سطوح نظام بانکی و ایجاد انگیزه در مجموعه کارکنان و مدیران نظام بانکی کشور از جمله مسائل بسیار ضروری هستند.

captcha