جلسه «نصرالله قاسمی» در منزل شاگرد «استاد قیم» + صوت و عکس
کد خبر: 3671992
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳

جلسه «نصرالله قاسمی» در منزل شاگرد «استاد قیم» + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن نصرالله قاسمی، پیشکسوت قرآنی در منزل احمد رمضانی از شاگردان استاد قیم در غرب شهر تهران محله تهرانسر برگزار شد.

جلسه «نصرالله قاسمی» در منزل شاگرد «استاد قیم»+صوت و عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن نصرالله قاسمی، پیشکسوت قرآنی و از شاگردان سیدمحسن خدام حسینی شب گذشته از ساعت ۱۸ الی ۲۰:۳۰ در تهرانسر، شهرک دریا، خیابان خزر، کوچه هفتم غربی در منزل احمد رمضانی از شاگردان استاد قیم با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف برگزار شد.

در ابتدا، بیانیه شورای جلسه که در تاریخ 13 آذر برگزار شده بود، قرائت شد که در این بیانیه مقرر شد تا در آغاز و پایان جلسه، 5 دقیقه جمع‌خوانی قرآن صورت گیرد. همچنین در خلال تلاوت‌ها، تدریس سه سطح روخوانی و روان‌خوانی توسط روح‌الله روشنی، فصیح‌خوانی و صوت و لحن توسط نصرالله قاسمی صورت گیرد و در پایان جلسه عزیزالله کیا به بیان نکات تفسیری بپردازد.

جلسه «نصرالله قاسمی» در منزل شاگرد «استاد قیم»+صوت و عکس

در ادامه جلسه، شیوه‌نامه جدید اجرا شد و از شب گذشته روح الله روشنی، قاری ممتاز کشورمان به تدریس مباحث روخوانی و روانخوانی پرداخت و در پایان صحبت‌هایش آیاتی از سوره مبارکه اسراء را  تلاوت کرد.

سپس حاج آقای ورزشکار، دقایقی درباره نکات تفسیری و معنایی سوره مبارکه قلم صحبت کرد و گفت: این سوره تنها سوره‏‌اى است که با حرف مقطعه "ن" آغاز شده است و درباره تفسیر حروف مقطعه بارها مخصوصا در آغاز سوره بقره، و آل عمران و اعراف بحث کرده‏‌ایم، چیزى که در اینجا باید بی‌افزائیم این است که بعضى در اینجا "ن" را مخفف کلمه رحمان و اشاره به آن دانسته‏‌اند و بعضى آن را به معنى لوح یا به معنى دوات و یا نهرى در بهشت تفسیر کرده‏‌اند، ولى هیچیک از این تفسیرها قرینه و شاهد روشنى ندارد.
بنابر این تفسیر این حرف مقطعه از تفسیر کل حروف مقطعه که در بالا اشاره کردیم، جدا نیست. سپس به دو موضوع از مهمترین مسائل زندگى بشر سوگند یاد کرده، می‌افزاید: سوگند به قلم و آنچه را با قلم می‌نویسند: (وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ). چه سوگند عجیبى؟ در واقع آنچه به آن در اینجا سوگند یاد شده است، ظاهرا موضوع کوچکى است؛ یک قطعه نى و یا چیزى شبیه به آن و کمى ماده سیاه رنگ و سپس سطورى که بر صفحه کاغذ ناچیز رقم زده می‌شود.
ورزشکار ادامه داد: اما در واقع این همان چیزى است که سرچشمه پیدایش تمام تمدن‌هاى انسانى و پیشرفت و تکامل علوم و بیدارى اندیشه‏‌ها و افکار و شکل گرفتن مذهب‌ها و سرچشمه هدایت و آگاهى بشر است تا آنجا که دوران زندگى بشر را به دو دوران تقسیم می‌کند دوران تاریخ و دوران قبل از تاریخ، دوران تاریخ بشر از زمانى شروع مى‏‌شود که خط اختراع شد و انسان توانست ماجراى زندگى خود را بر صفحات نقش کند و یا به تعبیر دیگر دورانى است که انسان دست به قلم گردید و از او"ما یَسْطُرُونَ" یادگار ماند. عظمت این سوگند هنگامى آشکارتر می‌شود که توجه داشته باشیم آن روزى که این آیات نازل گشت، نویسنده و ارباب قلمى در آن محیط وجود نداشت و اگر کسانى مختصر سواد خواندن و نوشتن را داشتند تعداد آنها در کل سرزمین مکه که مرکز عبادی، سیاسى و اقتصادى حجاز بود به بیست نفر نمی‌رسید، آرى سوگند به قلم یاد کردن در چنین محیطى عظمت خاصى دارد.

جلسه «نصرالله قاسمی» در منزل شاگرد «استاد قیم»+صوت و عکس
در ادامه جلسه عزیزالله کیا از مؤسسین این جلسه دقایقی نکات تفسیری آیات تلاوت شده از سوره حاقه را بیان کرد و در خلال سخنرانی‌اش با بیان پرسش‌هایی به بهترین پاسخ‌ها جوایز نقدی اهدا می‌کرد.

وی با بیان اینکه «ألْحَآقَّةُ» یکی از نام‌های قیامت است گفت: از آنجا که قیامت حتماً و قطعاً فرا می‌رسد و حقیقت و واقعیّت دارد، بدین نام خوانده شده است. «مَآ أَدْرَاکَ» چه چیز تو را متوجّه کرده است‌؟ تو چه می‌دانی‌؟ قیامت جزو غیب است و غیب‌‌دان تنها خداست. فرا رسیدن قیامت و چگونگی آن برای انسان‌ها که زندانیان زندان دنیایند، معما و راز سربه مهری است. تکرار واژگان و شیوه سخن بدین گونه که در این سه آیه است برای بیان عظمت مسأله و تأکید بر یقینی بودن آن است. در تعبیرات روزمرّه خود، گاهی می‌گوییم: فلان‌کس انسان است! چه انسانی‌؟ تو چه می‌دانی چگونه انسانی است‌؟ یعنی حدّ و مرزی برای توصیف انسانیّت او نیست. در اینجا دنباله کلام یا بحث از قیامت و چگونگی‌آن قطع می‌گردد و راز بود و راز ماند.‏

جلسه «نصرالله قاسمی» در منزل شاگرد «استاد قیم»+صوت و عکس

جلسه قرآن نصرالله قاسمی  از سال ۱۳۶۵ بوده است که در آن سال نصرالله قاسمی و عزیزالله کیا و مرحوم علی سعادتی این جلسه را پایه گذاری کرده‌اند و تا امروز به صورت گردشی در منازل اعضا برگزار می‌شود. همچنین جلسه دیگر قاسمی در فردیس، فلکه چهارم، مسجد جامع المهدی(عج) از ساعت 15 الی 20 روزهای چهارشنبه برگزار می‌شود.

در ادامه تلاوت روح‌الله روشنی و گزارش تصویری جلسه ارائه می‌شود.

کد

 

 

captcha