مرموزترين أرز جهان/ پول مجازی چیست؟
کد خبر: 3672289
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹

مرموزترين أرز جهان/ پول مجازی چیست؟

گروه فناوری اطلاعات: اگر با استفاده از بیت‌کوین قصد انتقال پول را دارید؛ به صورت تئوری شما آدرس کیف پول فرد دیگر را از او می‌گیرید و تراکنش را انجام می‌دهید. مقدار بیت‌کوین از آن تراکنش وارد شبکه می‌شود که در اینجا دیگر بانک یا شرکت‌های واسطه حضور ندارند؛ بلکه کامپیوترهای سراسر جهان تراکنش‌ها را بررسی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در میان همه فناوری‌ها و پدیده‌های جدید، توضیح بیت کوین(Bitcoin) کمی دشوارتر است. بیت کوین پتانسیل بالایی برای تاثیرگذاری در زندگی دارد و از آن مهمتر دیدگاه افراد را تغییر می‌دهد. شايد اين متن پاسخي باشد به سوال بیت کوین چیست؟

در سال ٢٠٠٨ فردی ناشناس به اسم ساتاشی ناتاموکو که بعدها معلوم شد «کرایگ رایت» است، در مقاله‌ای اعلام کرد یک پروتکل پول دیجیتال ساخته که از رمزگذاری استفاده می‌کند و اسمش بیت‌کوین است و این ارز دیجیتال باعث می‌شود مردم بدون وجود شخص یا نهاد ثالث، با اعتماد کامل تراکنش‌ها را انجام دهند. این چیز به ظاهر ساده جرقه تغییر جهان را زد. 

پشتوانه ارزهای رایج، طلا و نقره است. از لحاظ تئوری اگر شما پولی به بانک بدهید آنها باید به اندازه آن به شما طلا بدهند، هر چند در عمل این امکان وجود ندارد. اما پشتوانه بیت‌کوین طلا نیست بلکه فرمول‌های ریاضی است. این فرمول ریاضی در اختیار همه است و هر کسی می‌تواند آن را بررسی کند. این نرم‌افزار منبع باز (open source) است. بنابراین هر کسی می‌تواند صحت عملکرد آن را تایید کند. بیت‌کوین مانند ارزهای دیگر ارزش دارد و می‌تواند برای خرید و فروش، تبادلات و تمام فرآیندهای مالی مورد استفاده قرارگیرد. تفاوت اصلی بیت‌کوین با ارزهای سنتی «غیر متمرکز» بودن آن است. یک موسسه واحد، شبکه بیت‌کوین را کنترل نمی‌کند. بیت‌کوین روی یک پایگاه داده غیرمتمرکز به اسم «بلاک چین» فعالیت می‌کند.

بیت کوین نوعی پول با ارزش است که می‌توان از آن برای خرید و فروش استفاده کرد. درباره قیمت، بايد گفت مثل سهام بورس قیمت وابسته به عرضه و تقاضا است و نوسان دارد، اما دیگر سود سهام وجود ندارد.

استخراج بیت کوین مثل استخراج طلا از معدن است همانطور که طلا از معدن به سختی و با لوازم و ابزارهای معدن کاوی استخراج می‌شود، بیت کوین هم با کامپیوترهای مجهز شده قوی از طریق محاسبات پیچیده استخراج می‌شود. هر بیت کوین هم مثل پول واحدهای کوچکتری دارد که سهولت استفاده را میسر می‌کند.

 چطور و کجا بیت کوین را خرج کنیم؟ همانطور که کارفرما یا حسابداری محل کار سر ماه حقوق را به حساب شما واریز می‌کند، پول دیجیتال هم مثل کارت یک کیف پول دیجیتال دارد که همان حساب شما است و هر وقت نیاز باشد مستقیما به حسابتان واریز می‌شود، و بدون این که پول را لمس کنید می‌توانید با آن خرید کنید.

فرض کنید با استفاده از بیت‌کوین قصد انتقال پول را دارید. به صورت تئوری شما آدرس کیف پول فرد دیگر را از او می‌گیرید و تراکنش را انجام می‌دهید. مقدار بیت‌کوین از آن تراکنش وارد شبکه می‌شود اما اینجا دیگر بانک یا شرکت‌های واسطه نقشی ندارند بلکه کامپیوترهای سراسر جهان تراکنش ما را بررسی می‌کنند. در پروتکل بیت‌کوین، افراد مختلفی در سراسر جهان کامپیوترهای قدرتمند خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند. اما این کار آنها فقط برای کمک به بیت‌کوین نیست. کسانی که کامپیوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند ماینر یا استخراج‌کننده نامیده می‌شوند. به ازای محاسبات و تایید تراکنش‌ها، ماینرهای شبکه به عنوان پاداش بیت‌کوین دریافت می‌کنند یا به نوعی بیت‌کوین را استخراج می‌کنند. 

در حال حاضر بسیاری از فروشندگان وارائه کنندگان خدمات، بیت کوین را به عنوان یک ارز معتبر قبول می‌کنند و هر روز بر تعداد پذیرندگان افزوده می‌شود. شاید استفاده گسترده از آن به دلایل مختلف مثل همکاری نکردن دولت‌ها و بانک‌ها هنوز جا نیافتاده است اما بنظر ميرسد زودی این مشکلات برطرف خواهد شد.

captcha