آغاز نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره قدس
کد خبر: 3672300
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸

آغاز نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره قدس

گروه بین‌الملل: نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره قدس، در سطح وزیران خارجه از صبح امروز(22 آذرماه) در شهر «استانبول» ترکیه آغاز شد.

ترکیه: قدس شرقی را پایتخت فلسطین می دانیمبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ وزیر امور خارجه ترکیه به‌عنوان نخستین سخنران مراسم افتتاحیه ضمن سخنانی گفت: آنکارا قدس شرقی را پایتخت فلسطین می‌داند و تمام کشورهای جهان را تشویق می‌کند که  فلسطین را با مرکزیت قدس شرقی به رسمیت بشناسند.

مولود چاووش اوغلو در این نشست که در مرکز کنگره «لطفی کردار» شهر استانبول در حالی برگزاری است، گفت: «باید تمام کشورها را جهت به رسمیت شناختن فلسطین مطابق مرزهای 1967 به مرکزیت قدس شرقی تشویق کنیم».

وی در ادامه اظهار کرد: برای توقف ظالم در این جا گردهم آمده‌ایم. آمریکا با این اقدام وجدان انسان‌ها را خدشه‌دار کرد. این کشور می‌خواهد اشغال قدس توسط اسرائیل را مشروع کند.

وزیرخارجه ترکیه تأکید کرد: این تصمیم ترامپ برای ما اعتباری ندارد. بیایید از قدس به عنوان مکان مقدس ادیان الهی دفاع کنیم. دیگر کشورها نیز فلسطین را به رسمیت بشناسند».

این در حالی است که قرار است نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تا ساعتی دیگر با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان برگزار شود.

امیر قطر، امیر کویت، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، رئیس‌جمهور آذربایجان، رئیس‌جمهور سومالی، پادشاه اردن از جمله شخصیت‌های مطرح حاضر در این نشست هستند.

گفتنی است رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه گذشته، علی‌رغم قطعنامه شماره 478 شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر غیرقانونی بودن الحاق قدس شرقی به اسرائیل و اعلام آن به‌عنوان پایتخت این کشور، گفت: «زمان به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل فرارسیده است».

ترامپ همچنین دستور داده آمادگی لازم برای انتقال سفارت آمریکا به قدس صورت گیرد. اسرائیل در سال 1967 قدس را اشغال و آن را به عنوان «پایتخت ابدی» خود اعلام کرد، اما جامعه بین‌المللی این تصمیم را به رسمیت نمی‌شناسد. در مقابل فلسطینیان نیز قدس را پایتخت کشورشان می دانند/.

captcha