دبیرخانه دائمی فرآورده های حلال ایجاد شود
کد خبر: 3672338
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱

دبیرخانه دائمی فرآورده های حلال ایجاد شود

گروه اجتماعی: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پیشنهاد میکنم دبیرخانه دائمی فرآورده های حلال در یکی از مراکز علمی، حوزوی و دانشگاهی کشور شکل بگیرد تا پس از این همایش، پیگیر دست آورد‌ها باشیم و خلأهای علمی و پژوهشی نسبت به این موضوع مهم نیز رسیدگی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمود طباطبایی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر علمی همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال در اولین همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال که از ساعاتی قبل در مشهد در حال برگزاری است، گفت: رویکرد اصلی مواد غذایی حلال، توجه به سعادت دنیوی و اخروی برای احاد بشر است.
وی افزود: کمیته علمی همایش در این رخداد علمی و پژوهشی تلاش دارد تا گامی هرچند کوچک در جهت احیا و توسعه فرآورده حلال بردارد، در این راستا کمیته علمی همایش که متشکل از 30 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه از سراسر کشور بودند، کوشیدند تا بخشی از خلأ‌های علمی و پژوهشی را در حوزه حلال شناسایی و در قالب فراخوان و سفارش مقاله به آن پاسخ گویند.
طباطبایی با اشاره به اینکه امروز موضوعات مرتبط با حلال در فضای بین‌الملل که برآمده از فضای دین و شریعت است، بسیار گسترده شده، عنوان کرد: امروز در دنیا ابعاد مختلف حلال مورد توجه قرار گر فته، که از آن جمله می‌توان به جایگاه رسانه حلال، گردشگری حلال، خدمات مالی حلال و ... در زندگی انسان مسلمان امروز اشاره کرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کمیته علمی همایش تصمیم گرفت این همایش را در 5 موضوع غذا، دارو، لوازم آرایشی _ بهداشتی و پوشاک برگزار کند، اظهار کرد: همچنین به جهت شبکه ای بودن موضوعات مرتبط به حلال سه بخش متمایز از هم پیگیری شد که این بخش ها عبارتند از بخش فقه و شریعت، پژوهش و فناوری و بخش اقتصاد و تجارت است.
وی گفت: در طول فراخوان مقاله علی رغم اینکه موضوع حلال در میان پژوهشگران مورد غفلت قرار گرفته، اما این همایش توانست 180 مقاله در دبیرخانه داشته باشد که بعد از داوری 150 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.
طباطبایی با بیان اینکه در طول 6 ماه گذشته به جهت حساس بودن موضوع حلال در مجامع علمی، حوزوی و دانشگاهی 7 پیش نشست در شهرهای مشهد، قشم، قم و گرگان برگزار شد که این برنامه‌ها با استقبال خوب مخاطبان روبه رو شد، عنوان کرد: امید است این حرکت کوچک در مسیر احیای فرهنگ حلال مورد رضایت الهی قرار بگیرد و این همایش آغاز حرکت بزرگ از سوی حوزه علمیه و دانشگاه کشور باشد.
وی گفت: پیشنهاد می‌کنم دبیر خانه دائمی فرآورده‌های حلال در یکی از مراکز علمی و حوزوی دانشگاهی کشور شکل بگیرد تا پس از این همایش، پیگیر دست آورد‌ها باشیم و خلأهای علمی و پژوهشی نسبت به این موضوع مهم نیز رسیدگی شود.

captcha