نحوه اجرا و جزئیات عیار مطلوبیت طرح ساماندهی داوران را نشان خواهد داد
کد خبر: 3672411
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
بررسی طرح سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن/ حنیفی:

نحوه اجرا و جزئیات عیار مطلوبیت طرح ساماندهی داوران را نشان خواهد داد

گروه مسابقات:‌ مدرس و پیشکسوت قرآنی با اشاره به اینکه اصالت طرح خوب است، اما همان‌قدر که می‌تواند خوب باشد، اگر در اجرا دچار مشکل شود به همان اندازه هم می‌تواند، ضرر بزند، گفت: درصد مطلوب بودن چنین طرح‌هایی بعد از اجرا شدن و نیز جزئیاتی که در آن گنجانده شده است، مشخص می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طی روزهای گذشته بود که از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه فراخوان دریافت نظرات و پیشنهادات در مورد طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم، ارائه شد تا پس از دریافت نظرات و احتمالاً اعمال آنها این طرح به صورت رسمی ابلاغ شود.
طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن طرحی است به منظور شناسایی، ارزیابی و سطح‌بندی داوران در سطوح استانی، کشوری و بین‌المللی که در چهار فصل تهیه و تدوین شده است.
در این طرح، مسابقات قرآن در کشور به پنج سطح تقسیم می‌شود تا داوران پس از احراز شرایط عمومی و اختصاصی تعریف شده در آیین‌نامه، برای داوری در هر سطح انتخاب شوند. همچنین در این طرح، داوران مورد ارزیابی سالانه قرار می‌گیرند تا در زمینه تغییر سطح احتمالی آنها تصمیم‌گیری شود.
خبرگزاری قرآن برای دریافت نظرات اساتید و کارشناسان در مورد این طرح به سراغ آنها رفته تا نظرات آنها را در این مورد جویا شود که اولین گفت‌وگو از این دست در ادامه آمده است؛
سطح بندی در گذشته 
علی‌اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه در گذشته نیز چنین سطح‌بندی‌ای صورت گرفته بود که داوران به گروه‌های «الف»، «ب» و «ج» تقسیم شده بودند، گفت: البته این سطح بندی فنی نبود و براساس شهرت، داشتن مقام و شناخته شده بودن و مسائلی از این دست صورت می‌گرفت.
وی با اشاره به اینکه این مسائل بعد از مدتی کنار گذاشته شد،‌ افزود: البته در آن انتخاب‌ها یک سری ضوابط وجود داشت که نحوه ارتقای داوران به این صورت بود که داور ابتدا باید چند دوره در شهرستانی داوری کند تا به استانی راه پیدا کند، همچنین مدتی در استان‌ها داوری کند تا پس از احراز موفقیت و گذراندن برخی شرایط، صلاحیت داوری در مسابقات سراسری را پیدا کند. همچنین اعلام شده بود که یک داور برای داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن باید حداقل پنج دوره داوری صحیح در مسابقات سراسری قرآن را در کارنامه خود داشته باشد.
حنیفی تصریح کرد: با تغییراتی که در مرکز امور قرآنی صورت گرفت و آمدن افراد جدید این مسائل به هم خورد و تحت تأثیر جو فضای عمومی کلاً به هم ریخت و به جای پیشرفت، فعالیت‌ها به صفر رسید. با این وجود اگر قصد از این ساماندهی، طبقه‌بندی داوران، براساس یک عدالت و رعایت اصول و ضوابط و حقانیت و شایستگی است هیچ مانعی ندارد و البته کار بسیار خوبی است که باید از ابتدا، این کار صورت می‌گرفت.
اصالت طرح خوب است
این پیشکسوت قرآنی کشورمان اظهار کرد: با این وجود که می‌گویم، اصالت طرح خوب است و همانقدر که می‌تواند خوب باشد، اگر در اجرا دچار مشکل شود، به همان اندازه هم می‌تواند، بد باشد. برخی مواقع دیده‌ می‌شود در اجرا راه را به اشتباه رفته و دچار حب و بغض‌هایی می‌شویم که ممکن است موجب رنجش دیگران شود و توزیع این امتیازات و عناوین عادلانه نباشد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه وجود چنین طرحی لازم است، خاطرنشان کرد: این لازم بودن مشروط به این است که چگونه اجرا شود و چه جزئیات و بندها و امتیازاتی داشته باشد؟ باید دید در این طرح برای بازنشستگی داوران فکری شده است یا خیر و در یک کلام مطلوب بودن این طرح به جزئیات آن دارد.
حنیفی با اشاره به اینکه ممکن است شرایط به نحوی چیده شود که برخی افراد این شرایط را احراز نکنند، اذعان کرد: امیدوارم این بهانه‌ای نشود که با مطرح کردن یک سری شرایط برخی از افراد حذف شوند. این طرح نباید برخی داورانی که به نوعی بنیانگذار این مسائل بوده و آموزش دهنده این امر هستند در زمره طرح قرار داده و ملزم به حضور در آزمون‌ها و دریافت حد نصاب‌ها نماید. این می‌تواند جسارت بزرگی به این افراد باشد. الان داورانی هستند که به ناحق کنار گذاشته‌ شده‌اند و باید حق آنها در این طرح مراعات شود.

حذف عده‌ای به بهانه ساماندهی 
این استاد علم قرائت با تأکید بر اینکه طرح ساماندهی داوران نباید بهانه‌ای برای کنار گذاشتن طیفی از داوران به بهانه حضور در آزمون شود، گفت: ممکن است که بسیاری از داوران ذاتاً در زمره داوران احراز صلاحیت شده باشند، اما چون آزمایش‌کننده‌ها را در این سطح نمی‌بینند، حضور نمی‌یابند. به اعتقاد من برای این مسئله نیز باید فکری صورت بگیرد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به یکی از آزمون‌های شورای عالی قرآن اشاره کرد و افزود: این شورا نیز کار سطح بندی قاریان و اساتید را داشت که این بی‌دقتی در آن آزمون نیز به چشم می‌خورد و دیده می‌شود برخی افراد به صورت سطحی مدارکی را دریافت کرده‌اند. نباید افرادی در جایگاه امتحان و آزمون قرار بگیرند که خود قبل از همه نیاز به حضور در این آزمون داشته باشند.
حنیفی بیان کرد: بنابر این برخی افراد هستند که به این موضوع ایراد وارد می‌دانند و ممکن است به این علت در آزمون‌ها حضور نیابند و همین عدم حضور باعث بی‌عدالتی می‌شود. اینکه در جمهوری اسلامی به نام قرآن چنین بی‌عدالتی‌هایی صورت بگیرد، خطا خواهد بود.
‌این پیشکسوت قرآنی کشورمان در مورد این موضوع که چنین طرح‌هایی می‌تواند باعث جوان‌تر شدن داوری‌ها شود، گفت: یکی از مسائل همین موضوع است. این عنوانی برای کنار گذاشتن افراد با تجربه است. اگر جوان‌گرایی به این دلیل باشد که تفکرات، مهارت‌ها، توانایی‌های برتر و تجربیات جدید عرضه شود، هیچ اشکالی ندارد، اما اگر این جوان‌گرایی ابزاری برای کنار گذاشتن افراد باتجربه و صاحب‌نظر باشد، واقعاً کاری عبث و پوچ است. این را هم باید بگویم که این کارها مهارتی است و نیاز به تجربه بالا دارد. کسی که در دانشگاه یک علم را درس می‌دهد، مادامی که شخصی از او بالاتر نیست در آن علم از او استفاده می‌شود در بحث قرآن نیز باید اینگونه باشد.

داوری مسابقات تجربی است نه بدنی 
وی با اشاره به اینکه داوری مسابقات بیشتر براساس تجربه است،‌ گفت: برای داوری مسابقات قرآن نیاز به مهارت بدنی چندان بالایی نیاز نیست،‌این یک علم و یک فن است که باید فرد داشته باشد. این فن این علم در هر شخصی وجود داشته باشد، هیچ مانعی ندارد. متاسفانه این جوان‌گرایی ابزاری برای زیر پا گذاشتن حق و حقوق افراد باتجربه شده است و این در کار داوری اصلاً موضوعیت ندارد. این بهانه‌ای برای کنار زدن افراد سابق است.
حنیفی اظهار کرد: الان افراد با سابقه کنار گذاشته شده‌اند و افرادی وارد می‌شوند که نه علماً، نه حقاً و نه عدلاً هیچ برتری ندارند و تنها مزیت جوان بودن را دارند.
وی در بخش پایانی این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که به صورت عمومی برای اساتید قرآنی فراخوان داده شده است تا اساتید نظرات خود را در مورد آن بیان کنند، شما نظرات خودتان را به مسئولان مرکز ابراز داشته‌اید یا خیر؟ گفت: در این خصوص هیچ نظرخواهی نشده است و تنها یک پیامک را دریافت کردم که در آن آمده بود برای دریافت نظرات بعداً با من تماس گرفته خواهد شد که تا کنون تماسی گرفته نشده است. به اعتقاد من همه این موارد بهانه است و از همین بهار معلوم است که سالی را پیش رو داریم. مسئولان حرف شنوی ندارند و تنها کارهایی انجام می‌دهند که تبلیغاتی برای آنها باشد.

captcha