تقوا، تدبیر و مدیریت؛ عوامل گشایش رزق و روزی
کد خبر: 3672413
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷

تقوا، تدبیر و مدیریت؛ عوامل گشایش رزق و روزی

گروه اجتماعی: یک پژوهشگر علوم دینی گفت: تقوا به‌معنای اطاعت از اوامر و اجتناب از نواهی خداوند، جزء مهم‌ترین عوامل گشایش رزق و روزی است.

حجت‌الاسلام رسول ملکیان اصفهانی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با بیان اینکه در رونق کسب‌و‌کار و کسب رزق و روزی حلال و طیب، عوامل مادی و معنوی متعددی نقش دارند، اظهار کرد: از مهمترین علل مادی می‌توان به تدبیر و مدیریت اشاره کرد که در کسب رزق بسیار تأثیرگذار است، برای مثال اگر کسی برای یافتن کار تلاش نکند و یا اگر برای کار خود تلاش مستمر و برنامه‌ریزی مناسب انجام ندهد، طبیعتا رزق و روزی بالایی کسب نمی‌کند.
وی افزود: از دیگر دلایل مادی می‌توان به نحوه مدیریت و تدبیر حاکمان و مسئولان جامعه اشاره کرد که در صورت تدبیر و مدیریت صحیح، افراد جامعه از رفاه نسبی رو به بالا برخوردار می‌شوند.
حجت‌الاسلام ملکیان ادامه داد: بنابر روایات، مهم‌ترین عامل معنوی که سبب گشایش رزق و روزی برای بشر می‌شود، تقوای الهی است، تقوا نیز بدین معنا می‌باشد که  انسان از اوامر خداوند اطاعت و از نواهی او،  اجتناب کند. همچنین صله‌رحم، دوری از قسم دروغ، شکرگزاری از نعمات خداوند، نماز اول وقت، صدقه دادن، آزار نرساندن به دیگران، نظافت و امثال اینها باعث توسعه رزق و روزی می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: متأسفانه فقدان تدبیر و مدیریت صحیح شخصی و اجتماعی سبب شد تا در زمان معاصر، جوامع اسلامی به لحاظ اقتصادی و مادی از سایر جوامع عقب بیفتند و به جای تدبیرگرا بودن، تقدیرگرا شوند.
این پژوهشگر علوم دینی تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، راه برون‌رفت از رکود اقتصادی، این است که اقتصاد را به خود مردم سپرده و موانع از سر راه آنها برداشته شود، در این صورت مردم می‌توانند بسیار سریع‌تر و بهتر از دولت در مسیر سازندگی کشور و اشتغال‌زایی حرکت کنند.
وی بیان کرد: کاهش اشتغال، افزایش بیکاری و کاهش عرضه و تولید کالاهای غیرنفتی از جمله پیامدها و تبعات رکود کسب‌وکار در جامعه است و همه اینها از اینجا ناشی می‌شود که اقتصاد به مردم سپرده نشده و خود دولت نیز بازاریاب و تاجر خوبی نیست. 

captcha