جایگاه انتقال مفاهیم سلامت معنوی به دانشجویان کجاست
کد خبر: 3672450
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
معاون علمی فرهنگستان تشریح کرد:

جایگاه انتقال مفاهیم سلامت معنوی به دانشجویان کجاست

گروه سلامت: دکتر محققی اصلی‌ترین جایگاه انتقال مفاهیم سلامت معنوی به دانشجویان را محیط‌های ارائه خدمات و مراقبت‌های بالینی به بیماران است و گفت: ابعاد سلامت معنوی در حوزه درمان بیماران نباید مغفول ماند و لازم است در امر سلامت معنوی در بالین اهتمام بیشتری صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محققی، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی ضمن اشاره به موضوع آموزش سلامت معنوی اسلامی در محیط‌های آموزش عالی و نظام سلامت به عنوان یکی از ابعاد پنجمین همایش ملی سلامت معنوی در سال جاری گفت: اگر امروز موضوع سلامت معنوی در نظام سلامت و نظام آموزش عالی مطرح است به معنای این نیست که نظام جاری آموزش فاقد این مبانی و ارزش‌هاست، بلکه بسیاری از جهات این نظام آموزشی الگوی سرآمد، الهام بخش و تاثیر گذار بوده و در شرایط جاری نیز محفل انس اندیشمندان معنوی و با ارزش است.

محققی با اشاره به پیشینه آموزش عالی سلامت در کشور و سبقه معنویت در آن اظهار کرد: شخصیت‌های معنوی، الگوی‌های الهام بخش و بزرگ، همیشه در جامعه آموزشی ما حضور داشته و دانشجویان، دانش آموختگان و اساتید در محیط‌های دانشگاهی همواره از فیض وجودی آن‌ها بهره برده‌اند.

وی در سخنان خود از مرحوم دکتر عباس شفیعی به عنوان یک شخصیت معنوی در جامعه پزشکی ایران یاد کرد و گفت: از طریق مراجعه به سیره زندگی، افکار، نوشته‌ها و دستاوردهای علمی آموزشی بزرگان و اساتید همچون مرحوم دکتر شفیعی و تهیه زندگی نامه این افراد برای نسل‌های آینده، می‌توان الگوهای عملی و مصادیق تام و تمام سلامت معنوی را به دانشگاه و نظام آموزش عالی ارائه کرد.

معاون علمی فرهنگستان افزود: به منظور ورود مبحث سلامت معنوی در برنامه درسی دانشگاهی، ابتدا باید مفاهیم مرتبط با سلامت معنوی به طور شفاف و مبتنی بر شواهد علمی و براساس دستاوردهای و دستاوردهای مجامعی مانند فرهنگستان علوم پزشکی که به طور علمی و آگاهانه و پژوهشی به این بحث پرداخته‌اند و همچنین مشورت با حوزه‌های علمیه دینی مشخص و در قالب مستندات علمی و درسنامه منتشر شود.

دکتر محققی اصلی‌ترین جایگاه انتقال مفاهیم سلامت معنوی به دانشجویان را محیط‌های ارائه خدمات و مراقبت‌های بالینی به بیماران است و گفت: ابعاد سلامت معنوی در حوزه درمان بیماران نباید مغفول ماند و لازم است در امر سلامت معنوی در بالین اهتمام بیشتری صورت گیرد.

معاون علمی فرهنگستان بیان کرد: باید سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ها طوری تنظیم شود که همه محیط‌های آموزشی معنوی و اخلاقی باشند و عموم استادان، دانشجویان جامعه و نظام آموزشی از برکات آن برخوردار شوند همچنین محیط معنوی حاکم بر آموزش پزشکی باید دائما مرتبطا رو به کمال و تعالی باشد.

وی افزود: برنامه ریزان آموزشی بایستی مفاهیم سلامت معنوی را نه تنها به صورت یک درس مستقل و با واحدهای محدود، بلکه به صورت ادغام شده در همه برنامه‌های دیگر تنظیم کنند، البته این امر اهتمام بالایی می‌طلبد و مصبوات برنامه ریزان آموزشی در سطوح اجرایی و عملیاتی بایستی پیگیری شود و از روش‌های درسی مدرن و جذاب برای ارائه مفاهیم و عناوین استفاده گردد.

معاون علمی فرهنگستان گفت: یکی از گروه‌های مهم فرهنگستان علوم پزشکی، گروه سلامت معنوی است که با حضور صاحب نظران این عرصه نشست‌های منظمی برگزار می‌کند. در گروه سلامت معنوی فرهنگستان اهتمام شایسته‌ای به مفهوم شناسی سلامت معنوی و تبیین اهداف، تعاریف، ابعاد و چگونگی تسریع آن در نظام سلامت اعم از آموزش پزشکی و ارائه خدمات سلامتی، انجام شدده است و دستاوردهای خوبی نیز حاصل شده که بعضی از آنها به صورت نوشته‌های علمی منتشر و یا در قالب همایش‌های علمی برگزار شده است.

دکتر محققی در پایان در خصوص برگزاری پنجمین همایش ملی سلامت معنوی گفت: این همایش به یاری خداوند در 26 و 27 بهمن ماه سال جاری در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است علاقمندان می‌توانند جهت ثبت نام در همایش و ارسال مقالات خود به وب سایت فرهنگستان علوم پزشکی به آدرس www.ams.ac.irمراجعه کنند.

captcha