نشست تخصصی نقد و بررسی «سند تدبیر توسعه» آذربایجان‌شرقی برگزار شد
کد خبر: 3672468
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵

نشست تخصصی نقد و بررسی «سند تدبیر توسعه» آذربایجان‌شرقی برگزار شد

گروه اجتماعی: نشست تخصصی نقد و بررسی سند تدبیر توسعه‌ آذربایجان‌شرقی، با حضور تعدادی از کارشناسان و صاحب نظران عرصه‌های مختلف به میزبانی سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، نشست تخصصی نقد و بررسی سند تدبیر توسعه‌ آذربایجان‌شرقی، با حضور دکتر داود بهبودی، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، دکتر جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان، دکتر نجف قراچورلو، رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی، محمد عزیزی راد، مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی استان، اسد بابایی، سرپرست خبرگزاری مهر در استان و تعدادی از کارشناسان و صاحب نظران عرصه‌های مختلف امروز به میزبانی سازمان جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.

داود بهبودی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در این نشست با بیان این‌که سند تدبیر توسعه‌ استان بر مبنای رویکردهای نوین برنامه‌ریزی تدوین شده است، بیان کرد: در تدوین این سند، به برنامه‌های مشارکتی، اجتماع محور و رویکرد هسته‌های کلیدی توجه شده که بعد از مطالعات دانشگاهی محورهایی همچون بهبود فضای کسب‌وکار، اقدامات زیربنایی و ... که می‌توانند منشاء تغییرات سریع در استان شوند را مدنظر قرار دادیم.

وی با اشاره به تدوین و آغاز اجرای سند تدبیر توسعه استان از سال 93، خاطرنشان کرد: امسال به دنبال به‌روز‌رسانی و اعمال برخی اصلاحات در سند تدبیر و توسعه استان و اجرای آن در قالب سند دوم تدبیر و توسعه هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در رابطه با روند تدوین سند دوم تدبیرتوسعه استان، گفت: در راستای تدوین آن، جلسات متعدد درون سازمانی و جلسات مشترک با دانشگاه برگزار کرده‌ایم .

جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست، اظهار کرد: حضور کارشناسان در این جلسه نشانگر اهمیت سند تدبیر توسعه استان است و خوشبختانه این سند توانسته به بطن جامعه‌ دانشگاهی ورود کند و این موضوع منجر به مشخص شدن نقاط ضعف و قوت آن می‌شود؛ چرا که برنامه متأثر از شرایط جامعه است.

وی با بیان این‌که متاسفانه گردشگران سلامت را فراری داده‌اند، گفت: بر اساس شعار جهانی، هر سه گردشگر یک شغل پایدار ایجاد می‌کند و از طرفی بیکاری اصلی‌ترین مشکل جامعه است؛ معتقدم علی‌رغم بی‌اعتمادی‌ها، بازگرداندن گردشگران سلامت ‌امکان پذیر است؛ چرا که قیمت خدمات پزشکی در کشورهایی همسطح با ایران نظیر ترکیه سرسام آور است.

نجف قراچورلو، رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی نیز با اشاره به این‌که تبریز شهر اولین‌ها است، اظهار کرد: سند تدبیر توسعه اقدام شایسته و اولینی دیگر برای تبریز و الگویی برای سایر استان‌ها است، تبریز همواره خط شکن بوده اما در حفظ خط و ادامه‌ی فعالیت با مشکل مواجه است.

وی با بیان این‌که ایران در حوزه‌ تحقق برنامه‌ها به‌ویژه در چند دهه‌ اخیر موفق عمل نکرده است، گفت: شاید تحریم‌ها و هشت سال جنگ تحمیلی از جمله دلایل عملکرد ضعیف‌مان در این بخش است.

قراچورلو با بیان این‌‌که سند تدبیر توسعه استان متفاوت‌تر از سایر برنامه‌ها تدوین شد، گفت: معتقدم موضوعات پایش عملیاتی، محاسبه و پیش‌بینی احتمال تحقق برنامه‌ها و مدیریت ریسک برنامه مد نظر قرار نگرفته است، همچنین فرهنگی هم در کشور حاکم شده که تمامی دستگاه‌ها وظایف ذاتی و برنامه‌های اجرایی خود را در قالب سند تدبیر و توسعه استان گزارش می‌دهند.

احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز با بیان این‌که سند تدبیر توسعه اقدام قابل دفاعی است، اظهار کرد: به نظر می رسد که از مشارکت فراگیر در تدوین حوزه فرهنگی اجتماعی این سند استفاده نشده است؛ به‌طوری‌که از نخبگان حوزه فرهنگی و اجتماعی، نهادهای مدنی، بخش خصوصی و ... چندان دعوت نشده که شاید محدودیت زمانی دلیل آن باشد.

وحید مهین، نائب رئیس انجمن خدمات فنی و مهندسی آذربایجان‌شرقی سخنانش را با بیان این‌که «املای نانوشته غلط ندارد» آغاز کرد و گفت: پیش از انقلاب پنج برنامه توسعه اجرا شده که طبق مکتوبات کتب، باتوجه به افزایش درآمدهای کشور، شاه در برنامه پنجم اعمال نفوذ کرده و منجر به استعفای رئیس سازمان برنامه و بودجه‌ی آن زمان و ایجاد تورم در کشور شده است.

منوچهر انتظار، فعال بخش خصوصی در ابتدای سخنانش با بیان این‌که دولت کار را از بخش خصوصی گرفته است، گفت: مادامی که بستر و امنیت سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی وجود نداشته باشد، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

اسد بابایی، سرپرست خبرگزاری مهر آذربایجان‌شرقی نیز در ابتدای سخنانش با بیان این‌که برنامه‌ریزی به معنای حرکت به سوی نقطه‌ ایده‌آل است، گفت: در سند تدبیرتوسعه استان به صورت واقع بینانه به موضوعات نگاه نکرده‌اند که این موضوع منجر شده در برخی بخش‌ها پیشرفت نکنیم؛ به طوری‌که بعضی دستگاه‌ها وظایفشان را در قالب این سند نوشته‌اند و میزان تحقق این برنامه‌ها جای بحث دارد.

حسین صالحی، مدیر گروه جامعه شناسی توسعه پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی نیز در این نشست اظهار کرد: در تمامی بخش‌ها، برداشتن گام اول مهم است.

وی افزود: آمایش و نتایج آمایش در حوزه اقتصادی، نیازسنجی در بخش‌های مختلف را در این سند ندیدم، طبیعی است هر برنامه‌ای نیازمند مطالعات اولیه است.

محمد عزیزی‌راد، مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی در آذربایجان‌شرقی با اشاره به جای خالی ارتباطات در سند تدبیرتوسعه، گفت: رسانه در تحقق اهداف یک برنامه نقش بسزایی دارد؛ به طوری که نظریه‌پردازان هنوز نتوانستند با قاطعیت بگویند که ارتباطات مولد توسعه است یا مولود توسعه.

حسین پناهی، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز نیز اظهار کرد: اگر قرار بر نقد باشد خود ما بهترین نقاد هستیم؛ چرا که از همان ابتدای شکل‌گیری این سند در جریان جزئیات آن قرار داریم، به هر حال املای نانوشته غلط ندارد و مدعی نیستیم این هسته‌های کلیدی به طور کامل استان را متحول کرده و بی‌نقص هستند.

captcha