جلوه‌گری هنرهای ایرانی در دومین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3672682
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
گزارش ایکنا از استقبال مردم از نمایشگاه صنایع‌دستی؛

جلوه‌گری هنرهای ایرانی در دومین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی

گروه اجتماعی: ایران، مهد هنرهای زیبایی است که گاهی لازم است به مردم و مسئولان معرفی شود تا مورد غفلت قرار نگیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، این روزها نمایشگاهی با نام صنایع‌دستی در استان هنرمندپرور خراسان‌جنوبی برپا شده است.
در این نمایشگاه، صنعتگران و هنرمندانی از خراسان‌جنوبی و همچنین سایر استان‌های کشور به معرفی آثار خود می‌پردازند.
حتی در گوشه‌ای از نمایشگاه می‌توانستی هنرمندی هنرمندان معلولی را ببینی که با تمام وجود آیات و اسماء الهی را با هنرمندی خود زیباتر کرده‌ بودند.
در هر گوشه‌ای از نمایشگاه هنری جلوه‌گری می‌کند و در هر زاویه‌ای، رنگی را می‌توان به تماشا نشست و مردمی که با اشتیاق چشم به این هنرها دوخته‌اند.
بی‌شک، برپایی نمایشگاه‌هایی که به معرفی هنرهای صنایع‌دستی می‌پردازد، سهم بسزایی در شناسایی فرهنگ‌های بومی اقوام مختلف ایران‌زمین دارد.
معرفی صنایع‌دستی اقوام گوناگون ایران، هنر نمایشگاه صنایع دستی خراسان‌جنوبی
ملیکا نوفرستی، یک شهروند بیرجندی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: نمایشگاه صنایع‌دستی فرصتی را برای معرفی صنایع‌دستی شهرستان‌ها و استان‌های مختلف کشور فراهم می‌کند.
وی افزود: همچنین در این نمایشگاه هم‌استانی‌ها با صنعتگران و هنرمندان نیز آشنا می‌شوند و برای آینده کاری خود موفق‌تر عمل خواهند کرد.
این شهروند بیرجندی بیان کرد: در این نمایشگاه هنرمندان استان‌های دیگر کشور نیز حضور داشتند که این امر در شناسایی و معرفی هنرهای دیگر استان‌ها نیز تأثیر بسزایی داشت.
نوفرستی اظهار کرد: از مسئولین امر و میراث فهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان برای معرفی هنرهای مناطق مختلف کشور تشکر می‌کنم و از آنان می‌خواهم به این کار ادامه دهند.

جلوه‌گری هنرهای ایرانی در دومین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی
نمایشگاه صنایع‌دستی، راهی برای معرفی رشته‌های هنری فراموش شده
مریم یوسفی، دانشجوی بیرجندی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در نمایشگاه صنایع‌دستی، هنرهای اقوام گوناگون ارائه شده است و این، برای دانشجویان شهرهای دیگر که در این استان تحصیل می‌کنند بسیار جالب است.
وی افزود: ایران، سرزمین تبلور هنرهای مختلف است که این قبیل نمایشگاه‌ها در نشان دادن این هنرها که گاهی مغفول مانده‌اند؛ تاثیرگذار است.
این دانشجوی بیرجندی ادامه داد: بعضی از مردم از هنرهای استان‌های کشور آگاهی زیادی ندارند و این قبیل نمایشگاه‌ها به معرفی این هنرها کمک می‌کند.
معرفی رشته‌های صنایع‌دستی نقش بسزایی در جهت‌گیری شغلی جوانان دارد
ابراهیم محمدی، یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: این نمایشگاه نقش بسزایی در جهت‌گیری شغلی جوانان دارد.
وی بیان کرد: بسیاری از افراد وجود دارند که به دنبال آموزش مهارت خاصی هستند و این نمایشگاه در معرفی رشته‌های مورد علاقه فرد تاثیر دارد.
این شهروند بیرجندی اظهار کرد: از هر نوع هنر، رشته هنری و مهارتی در این نمایشگاه ارائه شده است که این امر کمک بسزایی در جهت‌گیری شغلی جوانان دارد چرا که می‌توانند بر اساس علاقه خود، به دنبال هنر خاصی بروند.
رشته‌های هنری، نور امید را دل‌ها زنده می‌کند
مسعود چمن‌مطلق، یکی از بازدیدکنندگان از دومین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در حال حاضر مشکل اصلی جوانان، اشتغال است.

جلوه‌گری هنرهای ایرانی در دومین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی
وی ادامه داد: اگر فردی در رشته‌های هنری و صنایع‌دستی مهارت داشته باشد؛ حتی اگر نتوانست به شغل دولتی دست یابد؛ می‌تواند در رشته‌های هنری فعالیت کند.
این بازدیدکننده از نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی بیان کرد: کار در رشته‌های هنری امید و انگیزه را در افراد ایجاد و او را از از مشکلات عدیده‌ای که در زندگی وجود دارد، دور می‌کند.
چمن‌مطلق ادامه داد: کارهای هنری، آرامش فکری را به افراد هدیه می‌دهد که با هیچ امر دیگری قابل مقایسه نیست.
وی اظهار کرد: باید افراد در کنار تحصیل، رشته‌ هنری مورد علاقه خود را نیز دنبال کنند چرا که این کار باعث آرامش ذهنی، ایجاد اشتغال و خودکفایی آنان می‌شود.
استقبال از نمایشگاه صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی فراتر از انتظارات بود
حسین مالکی بیرجندی، بخشدار بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه استقبال مردم از دومین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی استان از تصوری که داشتیم بسیار فراتر است، افزود: خوشبختانه این نمایشگاه شلوغ‌ترین نمایشگاه صنایع‌دستی است که تا کنون در استان برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه امروزه استفاده از صنایع‌دستی برای مردم تبدیل به فرهنگ شده است، تصریح کرد: در بخشداری مرکزی سعی داریم صنایع‌دستی را به عنوان جایگزین کشاورزی برای روستاییان معرفی کنیم.
بخشدار بیرجند با بیان اینکه در حوزه حوله بافی سنتی هماهنگی بسیاری خوبی با اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان صورت گرفته است، افزود: در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بیرجند آموزش حوله بافی به صورت رایگان برای روستاییان پیش‌بینی شده است.
مالکی بیرجندی با اشاره به اینکه در حال حاضر دوره‌های آموزشی زیادی در روستاها در حال انجام است، اظهار کرد: با تعاملی که شرکت تعاونی توسعه دهیاری‌ها با بخش مرکزی دارد؛ افراد ممتاز شرکت‌کننده در دوره‌های آموزشی می‌توانند دار دستگاه حوله بافی را به صورت امانی از شرکت تعاونی دریافت کنند.
وی ادامه داد: بافندگانی که حوله بافی را آموزش دیده‌اند می‌توانند دستگاه حوله بافی را به صورت امانی و رایگان دریافت کنند و تولیدات خود را به صورت تضمینی به فروش برسانند.
بخشدار بیرجند اظهار کرد: افرادی که مهارتی در این حرفه ندارند نیز می‌توانند در صورت تعدد از دوره‌های آموزشی رایگان در روستاهای خود و در غیر این صورت در کلاس‌های آموزشی شهرستان بیرجند شرکت کنند.
مالکی بیرجندی با اشاره به اعطای تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان، بیان کرد: در حال حاضر پنج دستگاه حوله بافی به صورت امانی به متقاضیان روستاهای بیرجند اعطا شده که در حال کار هستند.
وی ادامه داد: همچنین پنج دستگاه حوله بافی در روستای مرک در حال راه‌اندازی و پنج دستگاه دیگر در حال انتقال به روستای سرچاه تازیان است.

جلوه‌گری هنرهای ایرانی در دومین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی

فروش ۱۶۵ میلیون تومانی تولیدات هنرمندان در نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی
حسین عباس‌زاده، معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دو شب ابتدایی نمایشگاه، بیش از ۱۶۵ میلیون فروش داشته‌ایم.
وی بیان کرد: بیشترین میزان فروش نمایشگاه مربوط به غرفه‌های کارگاه نمد استان تهران، چاقو سازی استان زنجان و رودوزی‌های الحاقی خراسان‌جنوبی بوده است.
معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی افزود: برپایی نمایشگاه های صنایع‌دستی در بین هنرمندان یکی از گام‌های موثر در راستای شناساندن هنر صنایع‌دستی و خود هنرمند است.
عباس زاده یادآور شد: تبلیغ، یکی از ضرورت‌هایی است که در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی باید به آن توجه شود.
امید است این نمایشگاه‌ها تنها یک ماراتن نمایشگاهی نبوده و مسئولان را به حمایت از صنایع‌دستی و هنرمندان و مردم را به خرید صنایع‌دستی بومی تشویق کند.
گزارش از زهرا حمیدی

captcha