عبادت در منظر قرآن
کد خبر: 3672757
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴

عبادت در منظر قرآن

گروه معارف: منظور از عبادت هر نوع عملی است که انسان را به خداوند نزديک سازد و او را مقرب درگاه حق تعالی قرار دهد. هر چیزی که در روايات اسلامی عبادت شمرده شده است حتما اين اثر را دارد که مقرب انسان به درگاه حق است.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، منظور از عبادت هر نوع عملی است که انسان را به خداوند نزديک سازد و او را مقرب درگاه حق تعالی قرار دهد. هر چیزی که در روايات اسلامی عبادت شمرده شده است حتما اين اثر را دارد که مقرب انسان به درگاه حق است.
عبادت نوعی خضوع و فروتنی است که هیچ‌کس غیر از بخشنده بالاترین انواع نعمتها مانند حیات، شعور، شنوایی و بینایی شایسته آن نیست. بدون شک، اگر انسان محبوب حق نبود و مورد لطف و عنايت حضرت دوست قرار نداشت، به عبادت و بندگى خدا دعوت نمى‏ شد.
عبادت عبد نسبت به خداوند، هدف مقدس حضرت بارى تعالى از خلقت انسان است و آن هم از باب نياز و احتياجى است كه، انسان براى رشد و كمال و تأمين خير دنيا و آخرت به آن دارد.
 عبادت خدا، وسیله ای برای ارتباط با خدا است
حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشاه در گفت‌ و گو با ایکنا، اظهار کرد: عبادت خدا، وسیله ای برای ارتباط با خدا و اعلان بندگی او و کرنش در برابر اوست.
وی افزود: عبادت خدای سبحان البته به معنای وسیع آن و نه فقط در قالب نماز و روزه و ... تلاشی است برای تحقّق بخشیدن نزدیکی و تقرب انسان به خدایش.
وی با استناد به آیه 56 سوره ذاریات خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: من جن و انس را نیافریدم جز برای اینكه عبادتم كنند و از این طریق تكامل یابند و به من نزدیک شوند.
حجت‎الاسلام‌ ناصری خداوند را بی نیاز مطلق دانست و ادامه داد: خداوند، بی نیاز مطلق است و به هیچ چیز و هیچ کس، محتاج و نیازمند نیست، بلکه همه چیز و همه کس، به او نیازمندند. خداوند، توانا و توانگر است و آفریننده توانایی و توانگری.
امام جمعه خسروشاه یادآور شد: هر چه شناخت آدمی نسبت به خود و پروردگارش فزونی یابد، این احساسات وضوح و قوت افزونتری پیدا می‌کنند. در نتیجه اعتمادش به خدا و جهت‌گیریش به سوی او توکلش بر او و فروتنی‌اش در برابر وی و استمدادش از او و درخواست و نیایش و انابه‌اش بیشتر و قویتر می‌شود.
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: عبودیت گوهری است که ربوبیت در درون آن نهفته شده است.
حجت‌الاسلام ناصری تاکید کرد: عبودیت اظهار آخرین درجه خضوع در برابر کسی است که همه چیز از ناحیه اوست، و بخوبی می توان نتیجه گرفت که تنها کسی می تواند «معبود» باشد که نهایت انعام و اکرام را کرده است و او کسی جز خدا نیست.

عبادت خدا خواسته ای است که به نیت خدا صورت پذیرد
حجت‌الاسلام علی انتظاری، کارشناس مسائل مذهبی، در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: عبادت خدا، هر گفته، نوشته، خواسته‌ای است که به نیت خدا صورت پذیرد، هر عملی که برای زنده کردن حق و میراندن باطل و در راه بزرگداشت خدا و پیامبر و رسولان راستین و گرامی داشت دین به انجام رسد.
وی، افزود: خداوند، به عبادت و طاعت ما نیازمند نیست، زیرا هرگونه نیازی برای خداوند، نقص و کمبود به حساب می اید و هرگونه نقص، از خداوند به دور بوده و او از هر نقص و کمبودی مبرّاست.
وی با استناد به آیه 77 سوره حج خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: ای كسانی كه ایمان آورده‌اید ركوع كنید و سجود بجا آورید و پروردگارتان را عبادت كنید و كار نیک انجام دهید تا رستگار شوید.
حجت‌الاسلام انتظاری خداوند را کمال بی انتها دانست و ادامه داد: خداوند، کمال بی انتهاست، انسان کمال جو، ناگزیر است خود را به آن منبع پایان ناپذیر همه خوبی ها و کمال ها، نزدیک و نزدیک تر سازد. عبادت خدای سبحان البته به معنای وسیع آن و نه فقط در قالب نماز و روزه و ... تلاشی است برای تحقّق بخشیدن نزدیکی و تقرب انسان به خدایش.
مدرس حوزه و دانشگاه یادآور شد: سود و بهره عبادت انسان، در دنیا و آخرت به خود او باز می گردد و از نتیجه عبادت خود، در امور مادّی و معنوی استفاده خواهد کرد.
وی با اشاره به فرموده ثامن الحجج امام رضا(ع)  افزود: امام رضا(ع) می فرمایند: مردم، یاد خدا را فراموش نکنند و آداب او را وا نگذارند و از اوامر و نواهی او غافل نشوند، چه این که درستی و قوام آنان در این است. در حالی که اگر بدون تعبّد به حال خود رها می شدند، پس از مدّتی دل هایشان سرد و سخت می شد.
حجت‌الاسلام انتظاری تاکید کرد: عبودیت نهایت اوج تکامل روح یک انسان و قرب او به خداست و عبودیت تسلیم مطلق در برابر ذات پاک اوست؛ عبادت تنها رکوع و سجود و قیام و قعود نیست، بلکه روح عبادت تسلیم بی قید و شرط در برابر کمال مطلق و ذات بی مثالی است که از هر عیب و نقص مبراست.

captcha