مقاومت سه ساله در برابر داعش، موضوع مستند «کویرس؛ وطن کوچک من»
کد خبر: 3672816
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
یک مستندساز:

مقاومت سه ساله در برابر داعش، موضوع مستند «کویرس؛ وطن کوچک من»

گروه هنر: سعید صادقی، کارگردان مستند «کویرس؛ وطن کوچک من» گفت: در این کار مستند سعی کردم مقاومت سه ساله یک دانشگاه هوایی را در مقابل تجاوزان داعش را تصویر کنم.

مقاومت سه ساله در برابر داعش در؛ «کویرس؛ وطن کوچک من» تصویر می‌شود

سعید صادقی، کارگردان مستند «کویرس؛ وطن کوچک من» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره کار جدید خود اظهار کرد: این مستند، کاری است که در آن به سوریه و اتفاقاتی که در آن رخ داده پرداخته می‌شود. این مستند که در بخش جایزه شهید آوینی جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت به نمایش در می‌آید.

وی افزود: کویرس روایتی است از يك دانشگاه هوايي که سه سال در منطقه‌ای به همین نام، تحت محاصره انواع متجاوزان از داعش تا النصره استوار می‌ماند و سقوط نمی‌کند. این مستند با روایت اول شخص و قصه‌گویی واقعی از ماجرای محاصره از دیگر آثاری که در مورد سوریه ساخته شده، متمایز است. قصه‌ای پر از فراز و فرود با اتفاقات پر کشش که پتانسیل تنزل به آثار بی‌شمار این حوزه را داشت. کویرس می‌شد که ملغمه‌ای باشد از راش‌های جذاب به هم چسبیده، اما روایت گرم و روان آن، به همه تصاویر در قالب سینمای مستند جان داده است. 

این فیلمساز ادامه داد: دوربین در این کار، درون اردوگاه محصور نمی‌شود و سراغ آنچه به روایت مظلومیت کویرس کمک کند، رفته است. عجز از پرواز در خانه هواپیماها، مهمترین وجه دراماتیک قصه است  که درک درستی از فضای فرودگاه به مخاطب ارائه می‌دهد. درضمن سر افراز ماندن کویرس، در حملات مختلف اقسام گروه‌های تکفیری که روز و شب و با تمام قدرت به فرودگاه می‌تازند در مقابل آرامش و زندگی ساکنین در محاصره موقعیتی عجیب پدید آورده است که حاصل آن پیروزی وطن کوچک آنان است.

وی در پایان درباره چرایی ساخت این مستند، گفت: ما طی چند سال گذشته شهدای زیادی را در راه دفاع از حرم داده‌ایم، برای همین ضروریست که درباره چرایی آن در آثار مستند، سخن گوییم تا جوانان ما اسیر تبلیغات معاندانه غرب نشوند و خود پی به واقعیت و آرمان‌های مدافعان حرم ببرند.

captcha