چرایی حیات طیبه در قرآن
کد خبر: 3673062
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱

چرایی حیات طیبه در قرآن

گروه معارف: حیات طیبه؛ یعنى زندگى‌ای که نیازهای مادى، جسمانى و معنوى، علمى، عملى و روحى آدمی را پاسخ‌گو باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، حیات طیبه؛ یعنى زندگى‌ای که نیازهای مادى، جسمانى و معنوى، علمى، عملى و روحى آدمی را پاسخ‌گو باشد.

پایه‌هاى حیات طیبه، در قرآن کریم و آموزه‌های پیشوایان معصوم(ع) تبیین شده‌اند. در قرآن مبانى اساسى حیات طیبه معرفی شده‌اند که شناخت آنها، زمینه تحقق چنین حیاتی را برای انسان فراهم می‌کند. اجابت دعوت خدا و رسول، ایمان و عمل صالح، شکوفایی عقل و خرد انسانی از مهم‌ترین آنها می‌باشند.

عمل صالح شرط رسیدن به حبات طیبه است

حجت‌الاسلام سالار سنجری، امام جمعه جلفا در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: ایمان و عمل صالح شرط رسیدن به حبات طیبه است.

وی افزود: به هر نسبت که انسان بر ایمان و عمل صالح خود بیفزاید، حیات طیبه او نیز موجودیت و شدت بیشتر یافته و بر درجات روحی و تعالی معنوی او افزوده می‌شود.

وی با استناد به آیه 97 سوره نحل خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: هر کس عمل صالح انجام دهد در حالی که مومن است، خواه مرد باشد یا زن، به او حیات پاکیزه می بخشیم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام دادند، خواهیم داد.

حجت‎الاسلام‌ سنجری ادامه داد: انسان به ‌وسیله رشد صحیح عقل و بهره‌برداری آن در جهت هدف آفرینش می‌تواند از ایمان و حیات طیبه برخوردار شود.

امام جمعه جلفا از ارزشمند بودن آثار حیات طیبه برای مومن گفت و یادآور شد: اگر حیات طیبه حیاتی جدید و فوق حیات معمولی و منشأ آثاری بس ارزشمند برای مؤمن است، در حقیقت مؤمن حائز روح جدیدی شده که از پرتو آن روح، این حیات و آثارش پدیدار شده است.

وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: مولای متقیّان علی(ع) می فرمایند: حیات طیبه زندگی با قناعت است.

حجت‌الاسلام سنجری تاکید کرد: افراد خواهان حیات طیبه باید به سراغ اهل بیت  روند و از شعاع آفتاب ولایت زنده شوند.

دل کسی که از حیات طیبه برخوردار است، تنها به خداوند تعلق دارد

حجت الاسلام سيد حسن موسوی، امام جمعه کلیبر در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: دل کسی که از حیات طیبه برخوردار است، تنها به خداوند تعلق دارد؛ تنها قرب به او را می‌خواهد و تنها از خشم و دوری از او، هراسان است. از دنیای فانی رو گردان است و مدبر واقعی همه امور را خداوند متعال می داند، در نتیجه شیطان و هوای نفس در او راه نخواهد داشت. 

وی افزود: دعوت خدا و رسول که اجابت آن مایه حیات بشر می‌شود، همان جریان هدایت الهی است که بشر را به رستگاری فرامی‌خواند.

وی با استناد به آیه 110 سوره کهف خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: پس هر که به لقاى پروردگارش امید دارد، باید کارى شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند.

حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: حیات طیبه غیر از ایمان، به عمل صالح نیز احتیاج دارد. البته ایمان راستین، عمل صالح را به وجود می‌آورد و عمل صالح هم ایمان را زیاد می‌کند. هر گامى که مؤمن در راه انجام اعمال صالح برمی‌دارد به ایمان خود می‌افزاید و ازدیاد ایمان و رشد و پرورش روحى، کردار شایسته را به دنبال دارد. معیار برخوردارى از حیات طیبه، ایمان و بردبارى در جهاد با هواهاى نفسانى است.

امام جمعه کلیبر یادآور شد: راه يافتگان به عالم حیات طیبه یا عنداللّه از زندگانی حقيقی در محضر خداوند، برخوردارند.

وی با اشاره به فرموده ثامن الحجج امام رضا(ع) افزود: امام رض(ع) می‌فرمایند: سه اصل مهم حیات طیبه عبارتند از:  برخورداری از سلامت عقل، داشتن روح تعبد بندگی خداوند و داشتن اسوه و الگوی تمام عیار هدایت.

حجت‌الاسلام موسوی حیات طیبه را زندگی پاکیزه از آلودگی‌ها دانست و تاکید کرد: حیات طیبه یعنی زندگی پاکیزه از انواع آلودگی‌ها، ظلم‌ها، خیانت‌ها، عداوت‌ها و دشمنی‌ها، اسارت‌ها و ذلت‌ها، انواع نگرانی‌ها و هر چیزی که آب زلال زندگی را در کام انسان ناگوار می‌سازد. نتیجه این پاکیزگی، تحقق جامعه ای قرین با آرامش، امنیت، رفاه، صلح ، محبت، دوستی، تعاون و مفاهیم سازنده انسانی خواهد بود. 

captcha