اهمیت پژوهش و محتواسازی در حوزه علوم دینی تا کمبود منابع مالی در این زمینه
کد خبر: 3673066
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
/25 آذر؛ روز پژوهش/

اهمیت پژوهش و محتواسازی در حوزه علوم دینی تا کمبود منابع مالی در این زمینه

گروه اجتماعی: معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام صادق (ع) زنجان با اشاره به 25 آذر؛ روز پژوهش از اهمیت پژوهش و محتواسازی در حوزه علوم دینی تا کمبود منابع مالی در این زمینه گفت.

حجت‌الاسلام کریم حسنی، معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام صادق (ع) زنجان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان اظهار کرد: روز 25 آذر با نام روز پژوهش عنوان شده و فرصتی برای نگاه جدی در این عرصه همچنین بازنگری روش‌های قدیمی و به‌روزرسانی فعالیت‌ها در این زمینه است.
 
حجت‌الاسلام حسنی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام تاکید ویژه‌ای بر علم‌آموزی و پژوهش دارد، تاکید کرد: اولین آیاتی که بر نبی مکرم اسلام نازل شد در زمینه خواندن بود همچنین در روایات متعدد بر اهمیت علم‌آموزی اشاره شده از جمله اینکه پیامبر اکرم فرمودند: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْد» و یا در حدیث نبوی دیگری در رابطه با اهمیت علم‌آموزی می‌خوانیم: «اطلبوا العلم ولو بالصين، فإن طلب العلم فريضة على كل مسلم».
 
معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام صادق (ع) زنجان تصریح کرد: در متون تاریخی می‌بینیم که نبی مکرم اسلام شرط آزادی اسرای کفار در جنگ بدر را سوادآموزی و تعلیم خواندن و نوشتن به مسلمانان قرار داد و این مساله بار دیگر اهمیت علم‌آموزی را برای همگان یادآور می‌شود.
 
حجت‌الاسلام حسنی با تاکید بر اینکه در عرصه علوم اسلامی نباید صرفا ترجمه‌کننده باشیم، گفت: اساتید و منابع اسلامی خوبی در زمینه علوم داریم و در صورت نیاز به ترجمه از منابع غربی در زمینه علوم باید این ترجمه‌ها بومی‌سازی شوند.
 
وی افزود: در زمینه تولید علم در سال‌های اخیز اقدامات خوبی صورت گرفته ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم که در این بین اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه نیز با جدیت باید وارد عرصه شوند که در نظام جدید حوزه شاهد اهتمام به این مساله و گنجاندن واحدی برای مبانی اصول پژوهشی و روش مقاله‌نویسی برای آموزش طلاب هستیم.
 
معاون پژوهشی مدرسه علمیه امام صادق (ع) زنجان تصریح کرد: نظام آموزشی پژوهش‌محور نقش مهمی در تربیت پژوهشگر و جامعه پژوهنده دارد و اگر سیستم آموزشی به این سمت سوق پیدا کند قطعا آموزش‌ها کاربردی و بالنده خواهند بود.
 
حجت‌الاسلام حسنی با اشاره به اینکه در زمینه مطالعات و پژوهش‌های دینی امکان دسترسی به منابع و اساتید پیشکوست وجود دارد، تاکید کرد: کمبود بودجه و تامین منابع مالی مورد نیاز یکی از بزرگترین مشکلاتی است که در این عرصه شاهد هستیم.
captcha