از بودجه تا مشارکت در پویش وقف قرآنی در اخبار معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3673195
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶

از بودجه تا مشارکت در پویش وقف قرآنی در اخبار معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: در صفحات معارفی اولین روز از آخرین هفته آذرماه، خبرهای گوناگونی مانند پرداختن به بودجه قرآنی و پویش وقف قرآنی انعکاس پیدا کرده است.

از بودجه تا مشارکت در پویش وقف قرآنی در اخبار معارفی رسانه‌ها

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی (ایکنا)، در صفحات معارفی اولین روز از آخرین هفته آذرماه، خبرهای گوناگونی مانند پرداختن به بودجه قرآنی، مشارکت ۹۰ هزار نفری در پویش من واقف قرآنی‌ام، برگزاری جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ و ... انعکاس پیدا کرده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 25 آذرماه و تا ساعت 14:30 تعداد هشت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که شش خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند و دو خبر دیگر نیز مربوط به حوزه‌های معارفی دیگر از جمله ایثار و شهادت هستند.
«مشارکت ۹۰ هزار نفری در پویش «من واقف قرآنی‌ام»»، «نفرات برتر بخش بانوان مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)»، «تلاوت جدید برخورداری در کرسی نفحات القرآن»، «سومین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ فردا برگزار می‌شود»، «شهیدی که مردانگی‌ را روی تابلوی استقامت نقاشی کرد» و « شورای توسعه فرهنگ قرآنی از عملکرد خود دفاع کند»، عناوین شش خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم هستند.
همچنین، «آیا اسلام با شمشیر به ایران آمد؟» و «برنامۀ «ماه در محاق» ویژۀ بزرگداشت شهدای زاریا برگزار شد» نیز دو خبر دیگر این صفحه را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های معارفی دیگر منتشر شده‌اند.
از سه تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری تسنیم نیز طی امروز تنها دو تیتر تاکنون به‌روزرسانی شده که یک تیتر در حوزه قرآنی و تیتر دیگر نیز در حوزه‌‌های معارفی دیگر قرار دارند. همچنین، یکی دیگر از تیترهای این صفحه نیز مربوط به روز گذشته می‌باشد که تاکنون نیز به‌روزرسانی نشده است.
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز نسبت به انتشار خبری قرآنی با عنوان «مشارکت ۹۰ هزار نفری در پویش «من واقف قرآنی‌ام»» در رابطه با توسعه وقف قرآنی در کشور اقدام کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «این پویش با شعار «# من_واقف_ قرآنی‌ام» به منظور موج‌آفرینی در زمینه مشارکت هر چه بیشتر فرهنگیان، دانش‌آموزان و اولیای گرامی در زمینه وقف مشارکتی قرآن، عترت و نماز راه اندازی شد.
بنا بر این گزارش، در این طرح؛ دانش‌آموزان، فرهنگیان و والدین دانش‌آموزان پس از شرکت در طرح وقف مشارکتی قرآن، عترت و نماز با تگ «#من_ واقف_ قرآنی‌ام» عکس گرفته و تصاویر خودشان را در سامانه ایران پرورشی ثبت می‌کنند.
تاکنون استقبال جامعه دانش‌آموزی و فرهنگیان استان از این طرح بسیار چشم‌گیر و ستودنی بوده است، به صورتی که تا‌کنون بیش از 90 هزار دانش‌آموز، فرهنگی و ولی دانش‌آموز در سامانه ایران پرورشی اسامی خودشان را به عنوان واقف ثبت کرده‌اند، که امید است با تبلیغ و ترویج هر چه بیشتر این طرح، این تعداد به 500 هزار نفر هم برسد».
همچنین، خبرگزاری تسنیم اقدام به انتشار یادداشتی با عنوان «شورای توسعه فرهنگ قرآنی از عملکرد خود دفاع کند» در رابطه ضرورت پاسخگویی مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد عملکرد خود به‌ویژه درباره بودجه قرآنی کشور در صفحه قرآن و عترت خود کرده که در بخش‌هایی از این یادداشت آمده است: «مدتی است که به مناسبت‌های گوناگون از جمله عدم تخصیص اعتبارات اجرایی منشور توسعه فرهنگ قرآنی، اجرای ناکارامد طرح ملی حفظ قرآن کریم، حواشی مسابقات سراسری قرآن کریم، تشکیل نشدن و به رسمیت نرسیدن جلسات شورای توسعه و ده‌ها دلیل دیگر، انتقاداتی به شورای توسعه فرهنگ قرآنی و علی‌الخصوص دبیرخانه آن وارد می‌شود و رئیس و دبیر این شورا در کمال خونسردی و آرامش کوچک‌ترین توضیحی درباره این مسائل نمی‌دهند.
محمدرضا مخبر دزفولی که از بدو تأسیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی یعنی از سال 1388 ریاست این شورا را برعهده دارد تاکنون حتی یکبار هم به خبرنگاران پاسخگو نبوده و در هیچ نشست خبری در رابطه با عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی شرکت نداشته است.
طبق نتایج جستجو در موتورهای جستجوگر وب، حجت‌الاسلام حمید محمدی هم به عنوان نایب رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، آخرین نشست خبری خود را در تاریخ 15 دی ماه 1393 برگزار کرده و پس از آن نه تنها نشستی با خبرنگاران نداشته، بلکه تلاش خبرنگاران برای ملاقات و مصاحبه با وی نیز در اغلب موارد بی نتیجه می‌ماند و فقط برخی از برنامه‌های رادیو و تلویزیون که در مقام پرسشگری از عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی ظاهر نمی‌شوند از وی پاسخ مثبت دریافت می‌کنند».
فارس
هفت خبر امروز خبرگزاری فارس در صفحه فعالیت‌های قرآنی این خبرگزاری که تاکنون منتشر شده‌اند نیز همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل صفحه 251 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، شش خبر دیگر با عناوین «از بودجه‌های میلیاردی قرآنی ریالی به جلسات نمی‌رسد/ فعالیت قرآنی در کشور ما اولویت نیست»، «تلاوت محمدحسن موحدی در حرم عبدالعظیم حسنی(ع)، «روزى که جان‌ها به لب مى‌رسد/ وقتی آرامش از انسان سلب می‌شود»، «محفل انس با قرآن به مناسبت میلاد حضرت عبد‌العظیم(ع) برگزار می‌شود»، «اهدای تبرکی مقام معظم رهبری به برگزیدگان مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)» و «تلاوتی از «محمد برخورداری»/ آیاتی از سوره‌های «اسراء و کوثر»» بر روی خروجی این صفحه قرار گرفته‌اند که تمامی این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر شده‌اند.
خبرگزاری فارس نیز طی امروز گفت‌و‌گویی با محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن کریم را با عنوان «از بودجه‌های میلیاردی قرآنی ریالی به جلسات نمی‌رسد/ فعالیت قرآنی در کشور ما اولویت نیست» در رابطه با بودجه‌ قرآنی کشور منتشر کرده که این خبر به عنوان تیتر اصلی این صفحه نیز انتخاب شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «محمدرضا پورزرگری قاری بین‌المللی قرآن در خصوص کاهش 60 درصدی بودجه قرآنی سال 97، گفت: معمولاً‌ کار قرآن در کشور ما در اولویت نیست، حتماً آقایان اولویت‌های دیگری دارند که نمی‌توانند بودجه بهتری به فعالیت‌های قرآنی اختصاص دهند.
وی با بیان اینکه پرداخت بودجه قرآنی قطعاً در رشد فرهنگ قرآنی در جامعه تأثیرگذار است، اظهار داشت: مشکلات را بودجه و مسائل مالی حل می‌کند و دستگاه‌هایی که می‌توانند فعالیت‌های قرآنی انجام دهند اگر بودجه کافی و مناسبی در اختیار داشته باشند امکان مانور و انجام کارهای فرهنگی برای آنها میسر می‌شود اما وقتی که بودجه‌ای ندارند، کار مفیدی نمی‌توانند انجام دهند.
این قاری بین‌المللی کشورمان ادامه داد: به طور مثال یکی از دستگاه‌ها می‌گوید من چهل تا نیرو دارم و بودجه‌ای که در اختیار دارم تنها به اندازه‌ای هست که من فقط می‌توانم حقوق نیروهایم را پرداخت کنم و دیگر نمی‌توانم کار فرهنگی انجام دهم.
وی با اشاره به اینکه بخش اعظم انجام فعالیت‌های قرآنی به منابع مالی باز می‌گردد، عنوان کرد: هرچه قدر هم بگوییم فرد باید برای رضای خدا کار کند،‌ همین این که افراد در وادی قرآن گام برمی‌دارند همین برای رضای خدا است چه بسا بسیاری از همین افراد می‌توانستند در جاهای دیگر مشغول باشند و به منابع مالی بهتری هم دسترسی پیدا کنند».
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تنها دو خبر را با عناوین «انتظارات هنرمندان از دولتمردان در ادب، صداقت و امانت خلاصه می شود»، و «ثبت نام هجدهمین دوره عتبات دانشگاهیان آغاز شد» بر روی خروجی خود منتشر شده کرده است که این دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
مهر
تنها خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز که تا این ساعت منتشر شده، خبری با عنوان «تعلیم و تعلم قرآن یک وظیفه عمومی است» می‌باشد که این خبر نیز مربوط به پیام آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی، از مراجع عظام تقلید به مناسبت برگزاری بزرگترین مسابقات قرآنی بانوان کشور در تهران توسط دارالقرآن امام علی(ع) است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد شش خبر را با عناوین «حدیث امام صادق (ع) امتحان الهی»، «زندگی نامه شهید کاظم زاده»، «مداحی نمیخوام به نوکری فقط عادت بکنم با نوای مهدی رسولی»، «وجود ۵۰ هزار خادم ثابت و افتخاری در امامزادگان و بقاع متبرکه/ تاکید برنامه ششم کشور بر تبدیل بقاع به قطب فرهنگی»، «گناه مانع استجابت دعا است» و «صحبت‌های حجت‌‌الاسلام عالی پیرامون داستان حضرت موسی علیه السلام» بر روی خروجی خود منتشر کرده است که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
ایبنا
تنها خبری که طی امروز و تاکنون بر روی خروجی صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری ایبنا منتشر شده است خبری با عنوان «فروش 11 هزار کتاب در طرح «پاییزه کتاب» در به‌نشر» است که در رابطه با طرح «پاییزه کتاب» در کتابفروشی‌های انتشارات آستان قدس رضوی می‌باشد و استقبال فراوان مخاطبان را نیز در پی داشته است.
میزان
«همزمان با میلاد سیدالکریم حرم عبدالعظیم حسنی(ع) غرق در نور می‌شود» و «پایتخت 5 در مرحله ساخت موسیقی/ تلاش گروه سیروس مقدم برای رسیدن سریال به نوروز97» عناوین دو خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان را تشکیل می‌دهند که این دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
کیهان
روزنامه کیهان در شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «معیارهای قرآن برای شناخت دشمنان» به قلم محمدرضا نوروزی در صفحه معارف خود کرده که در بخش‌هایی از این مطلب آمده است: «حال که اهمیت و ضرورت دشمن‌شناسی را داشته‌ایم باید با روش‌هایی که می‌توان با استناد به آن دشمن را شناخت نیز آشنا شویم؛ زیرا گاه ما در تشخیص دوست و دشمن به خطا می‌رویم؛ به این معنا که می‌دانیم باید دشمن را بشناسیم و از آن پرهیز و اجتناب کرده و یا به مقابله با دشمن بپردازیم؛ اما در مصداق‌اشتباه و خطا می‌کنیم و گاه دوست را دشمن و گاه دشمن را دوست قرار می‌دهیم و این‌گونه به سبب عدم تشخیص و خطا و‌اشتباه در تطبیق، خواسته و ناخواسته به خودمان ضربه و زیان می‌رسانیم.
روش‌هایی برای شناخت دشمن و تشخیص آن وجود دارد؛ ولی به نظر می‌رسد که در این میان وحی، بهترین و مطمئن‌ترین روشی است که می‌توان دشمنان انسان را شناخت و خود را مهیا و آماده مقابله با آنان کرد.
خداوند در آیاتی از جمله آیه 45 سوره نساء و 60 سوره انفال توجّه به وحى را براى شناخت دشمن ضروری می‌داند و از مردم می‌خواهد تا برای شناخت دشمن به وحی مراجعه کنند و از آن بهره گیرند تا این گونه از شر و زیان دشمنان در امان بمانند.(آل‌عمران، آیه 118)
خداوند به ‌اشکال گوناگون روش‌هایی را برای شناخت دشمن بیان کرده است (آل عمران، آیه 118؛ نساء،‌آیه 45) که از جمله آنها غیراز وحی، تعقل و اندیشه است. به این معنا که انسان دارای دو دستگاه مکمل شناخت دشمن به عنوان عقل و وحی است. در وجود هر انسانی به طور طبیعی ویژگی شناخت دشمن قرار داده شده و انسان‌ها به طور طبیعی قادر به شناخت دشمن و مقابله با آن از طریق قوه غضب هستند. خداوند در آیه 118 سوره آل عمران به توانایی طبیعی و ذاتی انسان از طریق بهره‌گیری از تعقل برای شناخت دشمن‌اشاره می‌کند و از مردمان می‌خواهد تا این ابزار را به کار گیرند و خود را از دشمن مصون نگه دارند.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت دو خبر با عناوین «تصرف قدس، ننگ بزرگی برای مسلمانان است» و «اجرای سرود «ان‌شاءالله» در حضور خانواده سلطنتی انگلیس» را بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خود منتشر کرده است که این دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآنی قرار ندارند.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که خبری با عنوان «نقش‌آفرینی مساجد در مواقع بحرانی» را شامل می‌شود مربوط به روز گذشته بوده و تاکنون نیز به‌روزرسانی نشده است.

captcha