مسئولان به پژوهش اعتقاد داشته باشند
کد خبر: 3673206
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین:

مسئولان به پژوهش اعتقاد داشته باشند

گروه فرهنگی: رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین حرکات انجام‌شده برای رونق پژوهش و تولید علم در استان را مثبت اما غیر ایده‌آل دانست و گفت: همه از جمله مسئولان در سطح کشور و استان باید به پژوهش اعتقاد داشته باشند چرا که توسعه پایدار و رونق اقتصادی، اشتغال و دیگر حوزه‌ها باید بر مبنای کار تحقیقاتی و دانش‌بنیان باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، ابوالحسن نائینی رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، با اعلام اینکه در استان قزوین 4 دانشگاه دولتی وجود دارد، اظهار کرد: در مجموع دانشگاه‌های دولتی استان شامل دانشگاه‌های بین‌المللی امام خمینی(ره)، فرهنگیان، فنی و حرفه‌ای و آموزشکده فنی بوئین‌زهرا تعداد 16 هزار و 690 هزار دانشجو در حال تحصیل هستند.
نائینی افزود: تعداد دانشجویان استان در 23 دانشگاه غیرانتفاعی 27 هزار، 8 دانشگاه پیام نور 10 هزار و 290 دانشجو، 3 واحد دانشگاه آزاد اسلامی 35 هزار و 175 نفر و 17 مورد دانشگاه علمی- کاربردی تعداد 9 هزار و 253 دانشجو است که در حال تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه در مجموع حدود 107 هزار دانشجو در 55 دانشگاه استان قزوین در حال تحصیل هستند، گفت: از نظر علمی، پژوهشی، فن‌آوری و تحقیقاتی در سال‌های اخیر حرکت‌های خوبی در استان شده که رو به رشد است.
این مسئول تأکید کرد: کار پژوهشی زمان‌بر است و سریع نمی‌توان به نتیجه برسد لذا باید کارهای پژوهشی را به سمت کاربردی کردن سوق داده تا با رصد مشکلات استان و کشور به سمت حل آن حرکت دهیم.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اعلام کرد: حرکت‌های خوبی در استان در این زمینه انجام‌شده و می‌توان گفت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در عرصه تحقیق و پژوهش و مقالات isi داشته است.
وی اشاره‌ای به تعداد مقالات isi در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) داشت و بیان کرد: در سال گذشته در حدود 230 عنوان مقاله توسط اساتید و اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه تولیدشده است که در مقایسه با سال پیش از آن از رشد 35 درصدی حکایت دارد.
نائینی دلایل افزایش تعداد مقالات isi را ایجاد انگیزه برای اساتید در راستای فعالیت بیشتر در این مورد دانست و گفت: دانشگاه امام در کشور در رتبه شانزدهم ایستاده بااین‌حال نسبت به آنچه هستیم و آنچه باید باشیم فاصله‌داریم.
وی ادامه داد: برخی از دلایلی که باعث شده در جایگاه واقعی خود قرار نگیریم را می‌توان در میزان اهمیت دادن مسئولان و نگاه وزارت خانه به فعالیت دانشگاه‌ها در شهرستان‌هایی غیر از تهران عنوان کرد از این رو نیاز است پروژه‌هایی که در شهرستان‌ها وجود دارد، به تهران نرود و در خود استان انجام شود.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با اشاره به میزان تولید علم در دانشگاه‌های استان خاطرنشان کرد: برخی از تحقیقات بنیادین است که برای توسعه علم ضروری و اساسی است، ولی برخی تحقیقات نیز باید رویه کاربردی داشته باشد لذا باید در این تحقیقات و پژوهش‌ها مشکلات استان از جمله فرونشست زمین، مشکل کم‌آبی و خشک‌سالی در دستور کار قرار بگیرد.
وی حرکات انجام‌شده را مثبت اما غیر دلبخواه و غیر ایده آل دانست و افزود: دانشجویان مقطع تکمیلی استان باید پایان‌نامه‌هایی را داشته باشند که شاخصه مهم آن پژوهش محور بودن آن و بر حسب نیاز استان باشد لذا باید تقاضاها و نیازهای استان احصاء شده تا پایان‌نامه‌ها در آن راستا تعریف شود.
این مسئول با تأکید بر اینکه امروز آن‌گونه که باید این ارتباط به‌درستی برقرار نشده است، عنوان کرد: همه از جمله مسئولان در سطح کشور و استان باید به پژوهش اعتقاد داشته باشند چرا که توسعه پایدار و رونق اقتصادی، اشتغال و دیگر حوزه‌ها باید باید بر مبنای کار تحقیقاتی و دانش‌بنیان باشد.
نائینی با بیان اینکه نمی‌توان با تکیه به تجربه صرف کشور را اداره کرد، اضافه کرد: در این صورت میزان بهره‌وری پایین خواهد آمد لذا دانشگاه آمادگی دارد با تکیه‌بر ظرفیت‌ها و توان موجود برای حل دغدغه‌ها و نیازهای استان قدم بردارد.
وی تصریح کرد: متأسفانه گاه صنعت دانشگاه را راه نمی‌دهد البته در برخی پروژه‌های مقطع دکترا شاهد پژوهش محور بودن آن هستیم که در آن شرکت‌ها و مراکز مختلف قرارداد لازم را با دانشگاه‌ها بسته‌اند تا در راستای حل مشکلات و نیازها پایان‌نامه‌های خود را بررسی کنند.
این مسئول اعلام کرد: باید زمینه تجهیز آزمایشگاه‌ها، اختصاص بودجه پژوهشی و امکانات موردنیاز پژوهشگران و نخبگان ایجاد شود تا مسیر پژوهش و تولید علم کند نشده و رونق لازم را داشته باشد.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در پایان با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنند در کوتاه‌ترین زمان شتاب لازم به رشد علم در استان ایجاد شود، بیان کرد: زمینه‌های لازم برای ارتقاء جایگاه علمی استان انجام‌شده و امیدواریم در آینده رشد بهتری را برای دانشگاه‌های استان متصور شویم.

captcha