پژوهش‌ قرآنی حلقه گمشده دانشگاه‌ها است
کد خبر: 3673268
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
در میزگرد تخصصی ایکنا مطرح شد؛

پژوهش‌ قرآنی حلقه گمشده دانشگاه‌ها است

گروه فعالیت‌های قرآنی: میزگرد تخصصی با عنوان «ضرورت پژوهش های قرآنی» با حضور مسئولان قرآنی ادارات و دانشگاه های سطح استان در دفتر خبرگزاری ایکنای کردستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، در ادامه سلسله میزگردهای تخصصی ایکنای کردستان میزگرد تخصصی با عنوان «ضرورت پژوهش‌های قرآنی» با حضور مسئولان قرآنی ادارات و دانشگاه های سطح استان در دفتر خبرگزاری ایکنای کردستان برگزار شد.

در این میزگرد حجت‌الاسلام میثم عباسپور معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان کردستان، ایرج باقری ساوه، مسئول مرکز قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سیدامجد افصحی معاون قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و ژاله حیدری مقدم مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی استان حضور داشتند.

ایرج باقری ساوه، مسئول قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کردستان  در میزگرد «ضرورت پژوهش‌های قرآنی» اظهار کرد: با توجه به تجربه‌های که در سطح دانشگاه داشته‌ام، پژوهش‌ قرآنی حلقه گمشده دانشگاه‌ها است.
تعداد پژوهش‌های قرآنی در استان بسیار کم است

وی با اشاره به برگزاری چهارمین دوره جشنواره قرآنی دانشگاه علوم پزشکی را در سطح استان برگزار می‌کنیم، افزود: تعداد پژوهش‌های قرآنی در این جشنواره بسیار کم است و در طول سال شاید فقط یک پژوهش و آن هم خیلی سطحی و به ندرت در سطح دانشگاه انجام گیرد.
باقری با اشاره به اهمیت پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن در حوزه سلامت بیان کرد: در قرآن کریم در زمینه تغذیه و سلامت، آناتومی انسان آیات زیادی وجود دارد که مغفول مانده و بسیار بکر هستند که برروی این آیات پژوهش‌های خوبی می توان انجام داد.
وی با اشاره به اینکه بحث مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم فتح باب خوبی است تا دانشگاه پژوهش‌های قرآنی خود را در این زمینه به خوبی انجام دهد، اعلام کرد: ما باید با راغب کردن دانشگاه‌ها و ایجاد انگیزه و آگاهی بین دانشجویان، آن‌ها را به سمت پژوهش‌های قرآنی هدایت کنیم.
مسئول قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: در حال حاضر در زمینه قرائت در سطح دانشگاه کار را شروع کرده‌ایم، اگرچه هنوز شاخص نیست و نقطه ضعف‌های داریم.
وی یادآور شد: در حال حاضر در زمینه پژوهش‌های قرآنی، به ویژه در محیط‌های دانشگاهی، آموزشگاهی، دبیرستان‌ها، زمینه بکر است و ما می‌توانیم پژوهش‌های خوبی در بخش علوم قرآنی داشته باشیم.
پایان‌نامه‌های قرآنی مورد حمایت شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی قرار می‌گیرند
سیدامجد افصحی، مسئول دفتر قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در ادامه این میزگرد اظهار کرد: شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی سه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی، کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن، کمیسیون توسعه فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی قرآن را در زیر مجموعه خود دارد.
وی با اشاره به اینکه کمیسیون پژوهش و آموزش عالی به صورت تخصصی و مستقل در سطح کشورعمل می‌کند، افزود: این کمیسیون در استان کردستان نیز فعال شده و کارگروه‌های زیر نظر آن ایجاد شده است در این راستا کارهای پژوهشی در زمینه قرآنی باید زیر نظر این کمیسیون انجام گیرد.
افصحی عنوان کرد: این امر در این راستا صورت گرفته تا کسانی که در کمیسیون و کارگروه‌ها عضو هستند، پژوهشگر قرآنی یا در بخش قرآنی ادارات تجربه و تخصصی داشته باشند، عضو شوند؛ تا هم کمیسیون تخصصی شده و هم در صورت تصویب یک مصوبه براساس نظر کارشناسی افراد باشد.
وی اعلام کرد: در شورای توسعه فرهنگ عمومی قرآن یک کارگروه با عنوان کمیسیون آموزش و پژوهش آموزش عالی اولویت‌های پژوهشی برای مطالعات قرآنی تعیین شده است.
شورای توسعه می‌تواند از پایان نامه‌های قرآنی حمایت کند

مسئول دفتر قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان افزود: شورای توسعه می‌تواند از پایان نامه‌های قرآنی حمایت کند تا با این امر یک ایجاد انگیزه و ترغیب بین دانشجویان ایجاد شود.
وی اعلام کرد: تأمین دانش مورد نیاز جهت مدیریت راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی، هدایت فرآیندهای آموزشی و پژوهشی به سمت کاربردی کردن تعالیم قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی مردم، بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت فراملی دانشجویان و طلاب حوزه علمیه، زمینه‌ساز ارتقای نظام تعلیم و تربیت، نظام رسانه‌ای و نظام تبلیغات دینی و سایر نظام‌های مؤثر با الهام از تعالیم قرآن کریم و ... از اهداف کمیسیون پژوهش آموزش عالی قرآن است.
اعتبارات توسعه فعالیت‌های قرآنی سال 94 تاکنون در اختیار ما گذاشته نشده است

افصحی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک بانک جامع اطلاعاتی از فعالان قرآنی در سطح کشور وجودندارد، بیان کرد: در اقدام اخیر با ادغام فعالیت‌های قرآنی از جمله آزمون قرآنی، موسسات قرآنی ارشاد و تبلیغات اسلامی و ... سعی داریم با تجمیع فعالیت‌های به یک آمار مستند و واحد در سطح کشور و استان برسیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اعتبارات توسعه فعالیت‌های قرآنی سال 94 تاکنون در اختیار ما گذاشته نشده است، گفت: در این راستا به صورت موردی پایان نامه‌های قرآنی را که داشته‌ایم به تهران معرفی کرده تا از این طریق بتوانیم از پایان نامه‌ها حمایتی داشته باشیم.
اعتبارات قرآنی کشور باید در صدر بودجه‌های کشور قرار گیرد
حجت‌الاسلام میثم عباسپور، معاون فرهنگی ادراه اوقاف و امور خیریه استان کردستان در ادامه این نشست گفت: خبرگزاری قرآنی ایکنا حضور مؤثر و کارسازی در بخش فعالیت‌های قرآنی کشور داشته است و اگر این خبرگزاری نبود قطعا عملکردهای قرآن انعکاس مطلوبی نداشت.
وی افزود: خبرگزاری ایکنا در این زمینه فعالیت‌های خبری خوب و مطلوبی داشته است و در این راستا مجموعه‌های قرآنی و ارگان‌های ذیربط باید این خبرگزاری ارزشی را کمک و حمایت کنند.
حجت‌الاسلام عباسپور با اشاره به اینکه در زمینه پژوهش‌های قرآنی باید قرآن به فعل تبدیل شود، عنوان کرد: در حوزه قرآنی باید دولت، بودجه‌ای برای حمایت از پژوهش‌های قرآنی در نظر بگیرد.
وی افزود: تا زمانی که ادارات مختلف در امور قرآنی با برگزاری میزگرد و جلسات مختلفی مصوبات بی‌عملی را داشته و اعتباری برای اجرای این مصوبات نداشته باشیم، هیچگاه نمی‌توانیم کار اثرگذار بکنیم.
معاون فرهنگی ادراه اوقاف و امور خیریه استان کردستان بیان کرد: اعتبار قرآنی در نظام جمهوری اسلامی ایران باید در صدر بودجه‌های کشور قرار گیرد. وقتی که اعتباری که از سال 94 به استان اختصاص یافته تاکنون تزریق نشده چگونه می‌توان پژوهش قرآنی انجام داد.
 هیچگاه با دست خالی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم

وی با اشاره به اینکه ما هیچگاه با دست خالی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و این یک فکر بیهوده است، افزود: یکی از پژوهش‌های قرآنی از نظر اوقاف توسعه وقف قرآنی است تا زمانی که ما متکی به بودجه‌های دولتی و تزریق اعتبار دولتی باشیم، هیچگاه نمی‌توان به جایی برسیم.
حجت‌الاسلام عباسپور با اعلام اینکه در گذشته ما یک بخش جداگانه با عنوان بیمه فعالان قرآنی را داشتیم، عنوان کرد: در حال حاضر این بخش نیز با عنوان بیمه نویسندگان و هنرمندان تغییر کرده است.
وی اعلام کرد: در حال حاضر یکی از پژوهش‌های اساسی که باید به آن بپردازیم، «آسیب‌های عدم حمایت از بخش قرآنی» باشد چراکه نبود اعتبار واقعا به این بخش آسیب می‌رساند.
معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه استان کردستان اعلام کرد: به دلیل عدم رسیدگی به مؤسسات قرآنی کلاس‌های تدریس خصوصی، دف‌نوازی، و ... را برگزار می‌کنند تا از این طریق بتوانند برای کلاس‌های قرآن، قرآن‌آموز جذب کنند.
وی افزود: باید به مؤسسات قرآنی اعتباری اختصاص یابد تا هر مؤسسه در طول سال در یک بخش خاص از این کتاب آسمانی پژوهش‌های قرآنی ارائه دهد و در قبال زحمتی که در این زمینه می کشند، به آن‌ها بودجه بدهند.
علوم نوین را در یادگیری قرآن به کار گیرند

حجت‌الاسلام عباسپور اعلام کرد: در این راستا باید به مؤسسات و مراکز قرآنی بها داد و در مقابل آن می‌توان از آن‌ها توقع پژوهش‌ها و فعالیت‌های قرآنی داشت و از آن‌ها بخواهیم در حوزه قرآن سرود بخوانند و علوم نوین را در یادگیری قرآن به کار گیرند.
وی با اشاره به اینکه در بخش قرآن همیشه یک استاد را به کار گرفته و طرح نامه ای را در اختیارش گذاشته تا اجرا کند، افزود: اینگونه عمل کردن هیچ بازخوردی نمی‌تواند داشته باشد.
معاون فرهنگی اداره اوقاف و امورخیریه استان کردستان اعلام کرد: اقتصاد مقاومتی که در بسیاری از بخش‌ها به داد کشور رسید، همان فرهنگ وقف است، یعنی اقتصاد مقاومتی در بحث وقف نمودعینی دارد.
وی افزود: باید با انجام کارهای تبلیغی بتوانیم در حوزه پژوهش قرآنی یک وقف را داشته باشیم، وقف که شد در راستای اجرای نیت واقف تا ابد می‌توانیم پژوهش‌های قرآنی داشته باشیم.
راه‌اندازی دانشگاه تخصصی علوم قرآنی در کردستان

حجت‌الاسلام عباسپور به راه‌اندازی دانشگاه تخصصی علوم قرآنی از محل اعتبارات سفر رهبری و کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضراعتبار تزریق شده و کار آن اتمام یافته فقط منتظر انشعابات هستیم.
وی افزود: در کنار این دانشگاه یک خوابگاه دانشجویی نیز احداث شده و کار بزرگترین دارالقرآن غرب کشور را نیز در کنار این دانشگاه علوم قرآنی داریم، که با این موضوع یک مجموعه قرآنی در استان احداث می‌شود در این راستا مسئولان باید اوقاف را یاری دهند.

دانشجویان حافظ قرآن مورد حمایت تحصیلی اداره اوقاف قرار می‌گیرند
معاون فرهنگی اداره اوقاف و امورخیریه استان کردستان با تأکید بر پیگیری مراحل ساخت این مجموعه قرآنی در استان اعلام کرد: فقط برای انشعابات چند میلیارد پول نیاز دارد که امیدواریم مسئولان و مردم خیر استان اداره اوقاف را یاری دهند.
وی در پایان با تأکید بر حمایت از دانشجویان قرآنی یادآور شد: ما به دانشجویانی که حافظ کل قرآن باشند، ادامه تحصیل رایگان در سطح دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی را می‌دهیم تا از این طریق یک ایجاد انگیزه در جامعه دانشگاهی ایجاد کنیم.
نمایندگان ما هیچ درکی از کمبودهای حوزه قرآنی ندارند
ژاله‌حیدری‌مقدم، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان کردستان در ادامه میزگرد تخصصی ضرورت پژوهش‌های قرآنی گفت: نیازسنجی و ضرورت سنجی برای پژوهش‌های قرآنی در استان صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه هر کاری که بیس علمی نداشته باشد، به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید، افزود: این امر همچون حلقه‌های زنجیره در هم تنیده شده اند.
حیدری مقدم عنوان کرد: بیس علمی خروجی پژوهش بوده، پژوهش خود نیز بر مبنای یک نیازسنجی و آسیب‌شناسی انجام شده است.
وی ادامه داد: پژوهش در امور قرآنی باید به طور قطع وجود داشته باشد اما چه نیازی در چه حوزه‌های پژوهشی داریم که یک خروجی کاربردی داشته باشد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان کردستان با اعلام اینکه در استان کردستان بحث بومی‌نگری و بومی‌سازی طرح‌ها مورد توجه قرار گیرد، افزود: در حوزه پژوهش باید یک جشنواره تدوین و برگزار شود تا نتایج پژوهشی صورت گرفته به دست آید.

خلاهای زیادی دربخش امور قرآنی وجود دارد

وی در ادامه گفت: ما جاهای خالی زیادی را دربخش امور قرآنی داریم که باید در آن کار صورت گیرد از جمله نرم‌افزارهای قرآنی بومی استان، کتابخانه دیجیتال، کتابخانه صوتی، تقویت فضای مجازی برای کار قرآنی، برنامه‌های تولیدی رسانه ای که نیازمند کار زیادی است.
حیدری‌مقدم با ابراز تأسف از عدم معرفی مطلوب حوزه علوم قرآنی استان اعلام کرد: خلاء در حوزه علوم قرآن بسیار زیاد است که بررسی دیدگاه قرآن نسبت به علوم مختلف و به کارگیری ابزار هنر در این راستا بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه طرح‌های پژوهشی در زمینه‌های قرآنی باید انجام و ساماندهی شوند، افزود: پژوهش های خاک خورده گذشته نیز باید اجرا شوند و از آنها راهکارهای لازم را استخراج کرد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان کردستان اعلام کرد: دانشجویان و اساتید ما با چالش روبه رو هستند و متاسفانه زبان ماموستایی ما از بیان اعجاز قرآن قاصر است در این راستا باید این نتایج پژوهشی با زبانی ساده در اختیار مربیان قرآنی، مسئولان موسسات قرآنی، ماموستاهای استان، مدیران مدارس قرار گیرد یک روشنفکری مطلوب در بخش مفاهیم قرآنی در جامعه ایجاد می‌کند.

طرح‌های اجرایی در دولت فاقد پیوست قرآنی و فرهنگی است

وی افزود: بسیاری از طرح‌های اجرایی در دولت فاقد پیوست قرآنی و فرهنگی است به طور مثال در حوزه معماری که ما در حال گذار به سمت مدرنیته هستیم و این تغییرات در راستای اجرای پیشرفت باشد هیچ اشکالی ندارد اما باید حفظ اصالت در آن وجود داشته باشد که این حفظ اصالت در پیوست قرآنی و فرهنگی در اختیار جامعه قرار می‌گیرد.
حیدری‌مقدم با اشاره به کمبود بودجه و اعتبار قرآنی گفت: مبنای بودجه در حال حاضر مجلس و نمایندگان مجلس هستند ما تاکنون هیچ نماینده قرآنی برای مجلس نداشته‌ و در حوزه تقنینی و قانونی نفوذی نداشته ایم.
وی عنوان کرد: نمایندگان ما به دلیل اینکه در حوزه قرآنی فعالیتی نداشته‌اند، هیچ درکی از کمبودهای حوزه قرآنی ندارند و چون این درک نیست قرآن مظلوم واقع شده است و در سال جاری نیز بودجه قرآنی نصف سال‌های گذشته شده و هیچ آهی از سوی هیچ کسی به جز ایکنا بلند نشد و این خود یک ضعف است.
فعالان قرآنی نسبت به کاهش بودجه قرآنی نباید سکوت کنند
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان کردستان افزود: گاهی دیده می‌شود که بودجه یک شهرداری دو یا سه برابر اعتبار حوزه قرآنی است و ما نباید نسبت به این قضیه سکوت کنیم.

captcha