کاهش بودجه قرآنی در برنامه نبود/ درخواست بودجه 300 میلیاردی برای طرح ملی حفظ
کد خبر: 3673598
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
حجت‌الاسلام حمید محمدی:

کاهش بودجه قرآنی در برنامه نبود/ درخواست بودجه 300 میلیاردی برای طرح ملی حفظ

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه کاهش بودجه سال 97 در برنامه‌ نبود و بر اساس گفت‌وگوهای صورت گرفته با سازمان مدیریت نباید شاهد این کاهش می‌بودیم، گفت: گفت‌وگوهایی صورت گرفته است تا این رقم در مجلس به 100 میلیارد افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سومین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بعدازظهر امروز 26 آذرماه در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور اعضای این ستاد برگزار شد. 
در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم ضمن اشاره به برخی مباحث مطرح شده در مورد عدم پیگیری‌ها در مورد بودجه قرآنی‌، گفت: هفته‌ای نبوده است که یک، دو یا سه بار از طرف دبیرخانه به سازمان مدیریت برای بودجه قرآنی مراجعه نداشته باشیم.
وی افزود: از همان ابتدای سال اینگونه بود و پیگیری‌های متنوعی صورت گرفت و مستندات آن هم موجود است. وعده‌های زیادی هم در زمینه افزایش بودجه دریافت کردیم که پیگیر آن وعده‌ها نیز خواهیم بود.
محمدی در ادامه به برخی اتفاقات صورت گرفته در مورد بودجه سال 97 پرداخت و گفت: این بودجه دارای چند مزیت است. یکی از مزیت‌ها این است که از ردیف فرعی به ردیف اصلی آمده است. یکی از خطراتی که وجود داشت بودجه از صندوق خارج شود که این خطر برطرف شده و بودجه در صندوق باقی مانده و ذیل شورا در ردیف های اصلی باقی مانده است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: بحث بعدی عنوان‌دار شدن تمام برنامه‌ها بود. تا امسال هیچ برنامه‌ای ذیل بودجه منشور نبوده است اما در حال حاضر پنج عنوان اصلی طراحی کرده‌ایم که این بودجه برای عناوین در نظر گرفته شود. این هم نکته مهمی است که برای اولین بار اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال بخش تبلیغ و ترویج سرفصل اصلی کارهایی که ذیل منشور دارد و بابت آن بودجه دریافت می‌کند را می‌داند.
وی با اشاره به تقلیل بودجه سال آینده نسبت به سال 96، اذعان کرد: طبق مذاکراتی که با معاونین سازمان مدیریت و رئیس این سازمان در چندین نوبت داشتم، قرار نبود بودجه کاهش یابد اما در نهایت شاهد کاهش آن بودیم. در ادامه و پس از این کاهش گفت‌وگوهایی صورت گرفته است تا رقم بودجه سال 97 در مجلس به بالای 100 میلیارد تومان برسد که این موضوع قابل تحقق است. دولت نیز قول داده است اگر این افزایش در مجلس صورت بگیرد آن را قبول خواهد کرد.
محمدی در ادامه به نگارش نامه‌ای برای مجلس جهت اختصاص بودجه برای طرح ملی حفظ قرآن کریم اشاره کرد و ضمن قرائت بخشی از این نامه اذعان کرد: در این نامه به این موضوع که در متن بودجه سال 92 بندی توسط مجلس پیش‌بینی شده بود که برای گسترش موضوع حفظ قرآن کریم مبلغ 300 میلیارد تومان از منابع شرکت‌ها و موسسات و بانک‌های دولتی تأمین شود. همچنین در این نامه بر تأمین نشدن منابع این بودجه از سوی سازمان مدیریت اشاره شده است.
رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم خاطرنشان کرد: همچنین در این نامه به این موضوع که طرح ملی حفظ قرآن کریم در راستای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم حاوی بیش از 300 اقدام ملی است اشاره شده و در آن آمده است که این طرح در مرحله گردش کار با مقام معظم رهبری در خصوص ساختار اجرایی آن است لذا انتظار می‌رود، مجلس در بودجه سال 97 به طور ویژه به این مسئله توجه نماید تا از اولین سال اجرای طرح اعتبار پایه مناسبی تخصیص یابد و پشتیبانی‌های لازم برای اجرای طرح مذکور در راستای منویات معظم له تحقق یابد. این باید به شکل یکی از تبصره‌های بودجه سال 97 در بیاید. این پیشنهادی که ارائه شده است تنها برای حفظ قرآن کریم است.
محمدی بیان کرد: همچنین برای سایر فعالیت‌های قرآنی نیز درخواست 300 میلیارد تومان بودجه ارائه شده است. از این بحث 40 میلیارد اختصاص داده شده است و انتظار داریم افزایش یابد. نامه برای افزایش این بودجه نیز تنظیم شده است و با مجلس صحبت‌هایی برای تقبل این موضوع صورت گرفته است.

captcha