وضعیت امروز حوزه قرآن نتیجه نگاه کاسب کارانه است
کد خبر: 3673712
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
صابری نسب:

وضعیت امروز حوزه قرآن نتیجه نگاه کاسب کارانه است

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت و چهره قرآنی کشور با بیان اینکه آمار جمعیت قرآنی که متولیان امر گزارش می‌دهند با واقعیت فاصله زیادی دارد گفت: حوزه قرآن کاسب کارانه شده است،این نگاه ارزش کار را از بین می‌برد جمعیت قرآنی سابق با امروز قابل مقایسه نیست .

حبیب‌الله صابری نسب، پیشکسوت و چهره قرآنی کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به سهم قشر خاکستری از برنامه‌های قرآنی گفت: این میزان به نحوه برگزاری برنامه‌های فرهنگی بستگی دارد اما کانون‌ها و مؤسسات قرآنی در حال حاضر جمعیت آنچنانی ندارند.
وی ادامه داد: بنده به همراه دو تن از اساتید قرآنی دیگر در طی 20 سال کار قرآنی در مسجد سیدها فقط توانستیم جمعیت 40 نفری را جذب کنیم، در مسجد کربلایی ابوالحسن هم وضعیت همین است، مساجدی مانند ولیعصر(عج) این تعداد به 15 نفر می‌رسد.
این چهره قرآنی کشور گفت: در کارهای قرآنی فقط بحث امکانات نیست هر چند فعالان قرآنی امکانات ندارند و امکاناتی هم به آنها نمی‌دهند و هر کسی بر اساس علاقه کار می‌کند اما جدا از امکانات در اراک، محوری برای کار قرآنی نداریم، جمعی برای این کار تشکیل دادیم که متأسفانه قضیه را سیاسی کردند خود بنده در این بخش وارد شدم با اینکه افراد مختلفی بودند احساس کردم بوی سیاست می‌دهد نه خدا و قرآن، به همین دلیل عقب نشینی کردم.
صابری نسب بیان کرد: بنده 26 سال است که کار رادیو و تلویزیون انجام می‌دهم، یک مشکل عمده در حوزه قرآن کشور داریم به نام لعاب مسابقات قرآن، سازمان تبلیغات، اوقاف، آموزش و پرورش مسابقات برگزار می‌کنند و آمار بالایی می‌دهند اما واقعا جمعیت و مخاطب قرآنی این مقدار نیست بنده 7 سال کارشناس قرآن، نهج‌البلاغه و امورتربیتی استان بودم جمعیت قرآنی سابق با امروز قابل مقایسه نیست .
وی افزود: متولیان امور قرآنی، اکثراً قرآنی نیستند و حوزه قرآن کاسب کارانه شده است، برخی قاریان و حافظان، پولکی شده‌اند، این نگاه ارزش کار را از بین می‌برد در این میان هم هر کسی ساز خودش را می‌زند اینها عیب‌هایی است که در حوزه قرآن کشور وجود دارد.
این چهره قرآنی کشور گفت: برنامه‌های قرآنی ما جاذبه ندارد، در مسابقات همیشه شاهد چهره‌های تکراری هستیم، میزان مشورت در نحوه اجرایی مسابقات پایین است و به صرف برگزاری مسابقات اکتفا می‌کنند و لذا این برنامه‌ها در سطح جامعه نمود ندارد.
صابری‌ نسب بیان کرد: ‌دستگاه‌ها و نهادها باید دارای مشاوران قرآنی قوی باشند. اسن در حالی است که حتی نیروی قرآنی قوی هم برای جذب نداریم. وقتی یک مؤسسه قرآنی تأسیس می‌شود نظارت هم باید روی کیفیت کار باشد اگر بودجه‌ای هم به چنین مؤسساتی داده شد باید حتما بر کیفیت عملکرد آن موسسه هم نظارت شود. اینها گرفتاری است و به وضعیت قرآنی شهر آسیب می‌زند، به نظر من وضعیت کار قرآنی در گذشته بهتر بود بنده همان شیوه سنتی را ادامه می‌دهم.
وی اظهار کرد: باید مکان خوبی برای قشر خاکستری به دور از مشکلات در نظر گرفت، به امکانات آموزشی و دعوت از اساتید قصه‌گویی، تجوید، صوت و مفاهیم باید بها داد البته ارزش مادی را هم باید در نظر گرفت در این صورت قشرهای مختلف خیلی راحت جذب قرآن می‌شوند.

captcha