پیش‌بینی حضور ٣٠٠ هزار نفر در آزمون سراسری حفظ قرآن
کد خبر: 3673869
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
حجت‌الاسلام خسروی بیان کرد:

پیش‌بینی حضور ٣٠٠ هزار نفر در آزمون سراسری حفظ قرآن

گروه مسابقات: دبیر اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن، گفت: انتظار می‌رود امسال ٣٠٠ هزار نفر در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم ثبت نام کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از ستاد خبری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، دبیر اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در گفت‌وگویی در شبکه خبر با اشاره به آغاز ثبت نام آزمون سراسری قرآن و عترت از ١٨ آذرماه، در مورد ویژگی‌های این آزمون، گفت: ویژگی خاصی که این آزمون امسال خواهد داشته این است که با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور مشترک برگزار خواهد شد.
وی افزود: در سال‌های گذشته هر یک از این نهادها و سازمان‌ها به صورت جداگانه این آزمون را برگزار می‌کردند که خوشبختانه امسال این آزمون مشترک خواهد بود و امیدواریم که مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گیرد.
خسروی با بیان اینکه آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم رو ١٠ اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد، عنوان کرد: این آزمون به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود و در تمامی شهرهایی که تعداد داوطلبان در آنها بیش از ٢٠ نفر باشد آزمون در همان شهر برگزار می‌شود. همچنین نتیجه این آزمون روز ١١ اسفندماه اعلام و آزمون شفاهی نیز از ١٢ تا ١٧ اسفند ماه برگزار خواهد شد.
وی در ادامه اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات روی هم رفته تا کنون به بیش از چهار هزار موسسه قرآنی مجوز اعطا کرده‌اند که این موسسات تا کنون افراد زیادی را آموزش و تعلیم داده‌اند که نتیجه فعالیت‌های آنان در این آزمون قابل مشاهده و ارزیابی خواهد بود.
دبیر ستاد اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با اشاره به اینکه مراکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بقاع متبرکه وجود دارند که در این آزمون حضور خواهند داشت، بیان کرد: خوشبختانه این آزمون اختصاص به موسسه و مرکز قرآنی خاصی ندارد و همه افراد بدون محدودیت سنی می‌توانند در آن حضور داشته باشند. علاقه‌مندان برای ثبت نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم می توانند به آدرس اینترنتی Quranedu.ir مراجعه کنند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در زمینه حفظ فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده و از آنجایی که همه مردم توانایی حفظ کامل قرآن کریم را ندارند برخی جز اول، آخر و یا برخی سوره‌هایی از قرآن را حفظ هستند. بر همین اساس امسال رشته‌ای با عنوان حفظ جز سی‌ام، جز پانزدهم، جز دهم و حفظ سوره «واقعه» و «ملک» را جزء رشته‌ها قرار داده‌ایم و داوطلبان می‌توانند در هر یک از این رشته‌های ١٦ گانه ثبت نام کنند.
خسروی در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه مفاهیم قرآن کارهای زیادی انجام نشده است، افزود: هدف از حفظ قرآن کریم درک معانی و مفاهیم این کتاب آسمانی است و قرآن نیز از این رو انسان‌ها را به تدبر و تامل در آیات دعوت کرده است. تدبر و اندیشیدن نتیجه نهایی است که باید در اعمال و رفتار ما نمود پیدا کند، بنابر این یکی از رشته‌هایی که بر آن تأکید می‌شود رشته مفاهیم قرآن کریم است که منابع آزمون در این خصوص مشخص شده و در پایگاه اینترنتی که داوطلبان ثبت نام می‌کنند کاملاً مشخص شده است.
وی همچنین به همکاری وزارت آموزش و پرورش و اتحادیه موسسات قرآنی در راستای برگزاری این آزمون اشاره کرد و در ادامه در مورد اهداف آن گفت: هدف از برگزاری این آزمون گفتمان سازی قرآنی در جامعه و ارزیابی موسسات قرآنی جهت آگاهی از فعالیت آنها در طول سال است. این آزمون حرکتی برای ایجاد انگیزه انس با قرآن که هدف اصلی و اساسی ماست، خواهد بود .
دبیر اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با اشاره به تجلیل از برگزیدگان این آزمون در ایام برگزاری نمایشگاه قرآن در سال آینده، گفت: سال گذشته حدود ٧٠ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند و ٥٠٠ هزار نفر از کارکنان دولت نیز در آزمون دیگری که در حاشیه این آزمون برگزار شد، شرکت کردند. انتظار می‌رود با توجه به همکاری‌ها و تعاملات خوبی که با سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شده،‌ در آزمون امسال بییش از ٣٠٠ هزار نفر ثبت نام کنند.

captcha