عملیات مطلع الفجر مدالی بر سینه شهید محمود شهبازی
کد خبر: 3673998
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵

عملیات مطلع الفجر مدالی بر سینه شهید محمود شهبازی

گروه فرهنگی: یک رزمنده دفاع مقدس عنوان کرد: عملیات تنگه کورک سراسر افتخار، اعجاز و حماسه بود معرکه ای بود که در آن رزمندگان ما با کمترین تجهیزات و نیرو ایمان را در برابر یگان های مجهز دشمن به زیبایی به نمایش گذاشتند این عملیات مدالی است بر سینه محمود شهبازی که همیشه مرد اول میدان بود

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حجت‌اله کتابی، رزمنده دوران دفاع مقدس، با حضور در دفتر ایکنا همدان اظهار کرد: در بحث بیان حماسه دفاع مقدس، وقایع عاشورایی بسیاری از جنگ باقی مانده است که جای تبیین آگاهی بخشی به مردم به ویژه نسل‌های حال و آینده را دارد.

شکل گیری عملیات مطلع الفجر
وی با بیان اینکه عملیات مطلع الفجر در 28 آذر ماه سال 1360 رخ داد افزود: عملیات مطلع الفجر یکی از عملیات‌های مهم و حساس در غرب کشور محسوب می‌شود که در آن مجموعه‌ای از عملیات‌های کاملا عاشورایی اتفاق می‌افتد به دلیل صدور رأی عدم کفایت بنی صدر به عنوان رئیس جمهور وقت در مجلس شورای اسلامی، او در تاریخ 31 اردیبهشت ماه سال 60 از فرماندهی قوا عزل و امام خمینی(ره) خود عهده دار این منصب شدند.
کتابی اضافه کرد: فرماندهی کل قوا به رهبری امام(ره) باعث برکات بسیاری همچون افزایش انگیزه رزمندگان و مردم به ویژه جوانان جهت حضور در جبهه‌ها و آمادگی برای بیرون راندن دشمن از کشور، تقویت فرهنگ جهاد و شهادت در میان آحاد مردم و جدی شدن جنگ به عنوان مسئله اصلی می‌شود.
این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: پس از این واقعه، بلافاصله سازمان دهی نیرو‌های مردمی و انقلابی کشور اغاز می‌شود و نیرو‌های رزمنده و حاضر در جبهه اقدام به انجام دو عملیات مهم شامل عملیات ثامن الائمه در هفتم مهر ماه سال 60 با هدف شکست حصر ابادان و عملیات طریق القدس در هفتم آذر ماه همان سال با هدف آزا سازی بستان و مناطق اطراف انجام می‌گیرد.
وی گفت: پس از این دو عملیات، نوزدهم آذر ماه سال 60 عملیات مطلع الفجر در در غرب کشور آغاز می‌شود که این نشان از ارتباط عملیات با یکدیگر دارد چرا که پس از انجام عملیات در جنوب کشور برای دست یابی به موفقیت‌های بیشتر و تثبیت عملیات‌های انجام شده، در غرب ایران نیز عملیات‌های دیگری انجام می‌شود.
کتابی ابراز کرد: عملیات مطلع الفجر در غرب کشور در دو محور برای آزاد سازی مناطق چپ و راست منطقه شامل ارتفاعات شیاکوه و دشت گیلانغرب در چپ و تنگه کورک و تنگه قاسم آباد و ارتفاعات آن درسمت راست منطقه از دست دشمن غاصب انجام می‌گیرد، این عملیات در شیاکوه و مناطق اطراف به سرعت با پشروی نیرو‌های خودی به موفقیت و پیروزی منتهی می‌شود
این رزمنده دفاع مقدس بیان کرد: در قسمت راست منطقه در محل تنگه کورک و قاسم آباد به دلیل کوهستانی، تپه ماهور و صعب العبور منطقه و بز رو بودن آن محل، عملیات به سختی پیش می‌رفت از طرفی نیرو‌های حاضر در عملیات نیز تعداد محدودی داشتند که این خود باعث توقف نیرو‌ها در تنگه کورک و قاسم اباد می‌شد، گفتنی است قسمت‌هایی از منطقه به تصرف نیرو‌های خودی در می‌آید اما با شهادت بسیاری از رزمندگان تهران و آذربایجانی.
وی با بیان اینکه جبهه غرب کشور به دلیل کوهستانی بودن، نیرو‌های خاص خود را می‌طلبد عنوان کرد:صعب العبور بودن منطقه مورد نظر باعث عدم حضور نیرو‌های پشتیبان شده بود، 37 رزمنده از استان همدان در بخش سمت چپ منطقه حضور به عمل می‌رسانند که از این تعداد 26 ملایری به مقام رفیع شهادت نایل می‌شود اما در سمت راست منطقه، تا آن زمان از رزمندگان همدان کسی حضور نداشت.

 عملیات مطلع الفجر مدالی بر سینه شهید محمود شهبازی

اولین مرحله عملیات مطلع الفجر با شکست روبرو شد
کتابی ابراز کرد: پیروزی‌های رزمندگان در شیاکوه، خشم دشمن را برمی‌انگیزد لذا حملات پاتکی آغاز و نیرو ها تحت فشار شدید قرار می‌گیرند و شیاکوه تحت محاصره دشمن درمی‌آید و هر آن این منطقه به سقوط خود نزدیک تر می‌شود در این هنگام طی حکمی از سوی محسن رضایی به شهید بروجردی فرمانده سپاه منطقه 7 کرمانشاه و از ایشان به شهید محمود شهبازی فرمانده وقت سپاه همدان دستوری مبنی بر حضور نیرو های همدان در قاسم آباد صادر می‌شود.
این رزمنده دفاع مقدس اظهار کرد: موفقیت در منطقه تنگه کورک و قاسم آباد نیرو‌های حاضر در شیاکوه را از محاصره خارج خواهند کرد لذا با وجود زمان اندک، شهید شهبازی به همراه شهیدان صیاد شیرازی، بروجردی و همدانی با هلی‌کوپتر اقدام به شناسایی منطقه می‌کند پس از آن نیز برنامه ریزی برای انجام عملیات آغاز می‌شود.
وی افزود: فرماندهان وقت شهید همدانی، بروجردی، شادمانی و شهبازی برای شناسایی دقیق تر از منطقه پنهانی و خازج از دید دشمن به صورت زمینی نیز محل را شناسایی می‌کنند پس از آن طراحی عملیات آغاز می‌شود، در آن زمان من جوانی 20 ساله بوده و مدیر داخلی سپاه همدان را بر عهده داشتم.
کتابی ادامه داد: طی دستوری از شهید همدانی، بنده موظف به جمع آوری نیرو‌های سپاهی و بسیجی که نیرو‌های ذخیره سپاه بودند برای حضور در این عملیات شدم، شهید همدانی منطقه را برای ما منطقه سخت و غیر قابل بازگشت عنوان کرد.
این رزمنده دفاع مقدس گفت: گردان منهای همدان در قالب 150 سپاهی و بسیجی در ایام اربعین حسینی وارد منطقه شد که شهید شهبازی پس از برگزاری جلسه توجیهی برای آنان ضمن تلاش برای پیروزی و خروج و هم رزمان خود از محاصره، گفت این عملیات یک عملیات عاشورایی است و برگشتی در آن نخواهد بود لذا باید همگی آمادگی شهادت را داشته باشید.
وی ابراز کرد: در ادامه نیرو‌ها در قالب سه گروه نظامی با سه فرمانده دسته بندی شدند یک گروه نیز به عنوان نیرو پشتیبان انتخاب شد، شب اربعین حسینی سینه زنی بسیار پرشوری در میان رزمندگان انجام گرفت، روز بعد پنج شنبه 26 آذرماه مصادف با روز اربعین حسینی همه با جان و دل حاضر به دفاع از مرز بوم کشور خود بودند.
این رزمنده گفت: 26 آذر ماه حرکت نیروها آغاز شد و پس از طی مشقت‌ها و سختی‌های راه با کامیون، نفربر و پای پیاده به محل مورد نظر رسیدیم با مشکلات موجود در راه و گم شدن برخی رزمندگان عملیات به روز بعد موکول می‌شود، گمشدگان به شیارهای کوه وصخره پناه برده و یک روز بدون آب و نان را شب می‌کنند برخی از آنها نیز به عقب بازگشته و بعضی از آنها نیز در همان شیار‌ها به دلیل ترکشهای ناشی از خمپاره دشمن به شهادت می‌رسند.

عملیات مطلع الفجر مدالی بر سینه شهید محمود شهبازی

آغاز مرحله دوم عملیات مطلع الفجر/عملیاتی که معجزه وار به موفقیت رسید
وی عنوان کرد: ساعت 4:45 دقیقه صبح روز 28 آذرماه عملیات با رمز «یامهدی ادرکنی» آغاز می‌شود، قرار بر آن می‌شود که سه تیغه صخره‌ای مهم درتنگه کورک به دست نیرو های خودی بیفتد که با یاری خداوند و عنایت امام حسین(ع) و دل عاشورایی رزمندگان در عرض 30 دقیقه 3 سنگر توسط رزمندگان اسلام تصرف می‌شود این در حالی است که در کمال ناباوری فرماندهان، نیرو ها با تمام توان خود در این عملیات به پیروزی دست یافته واز تنگه کورک عبور می‌کنند
کتابی بیان کرد: پس از چند روز درگیری در عملیات مطلع الفجر، شمار بسیاری از بلندی های مناطق اشغال شده توسط رژیم بعثی پس گرفته و پاک سازی شد که از جمله این مناطق، دشت گیلان غرب، تنگه حاجیان، کمار و چند روستای دیگر بود همچنین انهادم 14 گردان از دشمن و کشته، زخمی و به اسارت گرفتن 2 هزار 150 عراقی از دیگر دستاورد‌های این عملیات بود.
این رزمنده دفاع مقدس گفت: عملیات تنگه کورک سراسر افتخار، اعجاز و حماسه بود معرکه‌ای بود که در آن رزمندگان ما با کمترین تجهیزات و نیرو ایمان را در برابر یگان‌های مجهز دشمن به زیبایی به نمایش گذاشتند این عملیات مدالی است بر سینه محمود شهبازی که همیشه مرد اول میدان بود.
وی با اشاره به اینکه مطلع الفجر جنگ عاشورایی بود ابراز کرد: شهید همدانی درباره این عملیات می‌گوید: «در این جنگ هشت ساله جنگی به درخشندگی کورک ندیده ام به نظر من اگر تمام جنگ را همچون این عملیات می‌جنگیدیم همواره درخشان بودیم» این عملیات در ایام اربعین حسینی انجام می‌شود بزرگترین و اصلی ترین انگیزه بچه‌ها روح شهادت طلبی و ارادات به امام حسین مایه پیروزی در این جنگ است.
کتابی گفت: تبعیت از ولایت و روحیه عاشورایی و اقتدا به امام حسین(ع) و حرکت انقلابی و جهادی مهمترین عوامل و ارکان، جهت حفظ این انقلاب شکوهمند است همانگونه که شهدا جان بر کف از همه هستی خود در این راه گذشتند.

captcha