در شرايط بحراني کوتاهی از هیچ مدیری پذیرفته نیست
کد خبر: 3674028
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
استاندار قزوین:

در شرايط بحراني کوتاهی از هیچ مدیری پذیرفته نیست

گروه اجتماعي: استاندار قزوین در جلسه مشترک شورای تأمین و ستاد مدریت بحران: در مواقع بحران هیچ دستگاهی حق کوتاهی ندارد و نباید منتظر بخشنامه و آیین‌نامه باشد.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از قزوين، عبدالمحمد زاهدی امروز 27 آذر در جلسه مشترک شورای مدیریت بحران با شورای تأمین استان اظهار کرد: هدف از برگزاری جلسه این است که در مواقع اضطراری و بحرانی مثل زلزله، سیل و بلایای طبیعی چگونه باید اقدام و عمل کنیم و بدانیم که در مواقعی که بحران اتفاق می‌افتد نیازی به اینکه منتظر دستورالعمل، آئین‌نامه و دستور وزیر باشیم، نیست.
وی افزود: هیچ دستگاهی حق ندارد در شرایط بحرانی کوتاهی کند بلکه باید با تمامی قوا و امکانات وارد عمل شود و این نیاز به هیچ دستوری از سوی هیچ‌کس نیست و وقتی بحران پیش می‌آید همه امکانات و تجهیزات در اختیار ستاد مدیریت بحران است و مدیران حتماً باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.
استاندار بابیان اینکه حادث شدن زلزله در مناطق اطراف و سایر مناطق مختلف ایران هشداری برای ماست، تصریح کرد: باید آمادگی لازم را ازهرجهت داشته باشیم چون زلزله بدترین نوع بلایای طبیعی است و به‌هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست لذا باید برنامه اساسی وتوام باتدبیر در این خصوص داشته باشیم.
زاهدی گفت: اولین قدم در مدیریت بحران مربوط به وضعیت خود مدیران است که خونسردی خود را حفظ کنند و قبل از هر اقدامی ستاد مدیریت بحران را تشکیل بدهند، امکانات را بسیج کرده و تقسیم‌کار صورت بگیرد تا بتوانیم بحران را مدیریت و ساماندهی کنیم.
وی افزود: فرصت طلایی در مدیریت بحران همان چند ساعت اول است که باید ساماندهی و برنامه‌ریزی داشته باشیم و امکانات دستگاه‌ها به‌طور مرتب چک بشود البته امداد و نجات در مواقع بحرانی بر عهده هلال‌احمر است اما ممکن است وسعت حادثه زیاد باشد که سایر دستگاه‌های امدادی باید هماهنگ شود.
استاندار با تأکید بر تأمین امنیت در مواقع بحرانی و زلزله و سایر بلایای طبیعی تصریح کرد: کنترل ترافیک و اطلاع‌رسانی صحیح در مواقع بحرانی و اتفاقات بلایای طبیعی بسیار مهم است که باید چاره‌اندیشی شود.
وی با اشاره به‌ضرورت و اهمیت توجه به مقوله مدیریت افکار عمومی اظهار کرد: در زمان وقوع حادثه و بحران باید مراقب فضای مجازی بود که نظام به زیر سؤال نرود و باید بتوانیم با اطلاع‌رسانی، درست، دقیق و سریع افکار عمومی را مدیریت کنیم.
زاهدی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی باید در لحظه اول وقوع حوادث صورت بگیرد و از یک مرکز واحد اطلاع‌رسانی انجام شود چون در چند ساعت اول نیاز به اطلاع‌رسانی متمرکز داریم و لازم است در این مواقع یک نفر به‌عنوان سخنگو معرفی شود تا در مواقع ضروری اطلاع‌رسانی کند.
استاندار ادامه داد: ارتباطات هم مقوله خیلی مهمی است و مردم در مواقع بحران باید بتوانند به مسئولان و مراکز امداد و نجات دسترسی داشته باشند تا کار امدادرسانی سریع‌تر صورت بگیرد و مردم سایر مناطق هم به مناطق بحران‌زده کمتر مراجعه کنند و همین امر باعث می‌شود امدادرسانی سریع‌تر صورت بگیرد.
وی گفت: ساماندهی بافت فرسوده شهرها باید در دستور کار باشد و برای آن برنامه‌ریزی کرد چون بافت‌های فرسوده بسیار خطرناک است و در اتفاقات بیشترین خسارات متوجه بافت‌های فرسوده است.
زاهدی تأکید کرد: در بحث سرمازدگی حتماً دستگاه‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند و برای جلوگیری از سرمازدگی باغات روش‌هایی وجود دارد که جهاد کشاورزی باید آمادگی لازم را در این خصوص داشته باشد.
استاندار بابیان اینکه باید لیست کلیه ماشین‌آلات دستگاه‌ها تهیه و به ستاد مدیریت بحران تحویل شود، خاطرنشان کرد: محل اسکان موقت در همه شهرستان‌ها و حتی روستاها باید پیش‌بینی و در نظر گرفته شود و فرمانداران در این خصوص اقدام کنند.
وی با تأکید بر ساماندهی رودخانه‌ها و پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز تشریح کرد: متأسفانه بعضاً شاهدیم که در بستر رودخانه‌ها، ساخت‌وسازهای مسکونی و غیرمجاز صورت می‌گیرد که باید برنامه‌ریزی و از ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها جلوگیری شود و ساخت سازهایی هم که انجام‌شده باید تعیین تکلیف شوند چون در خشک‌سالی‌ها امکان سیل بیشتر است.
زاهدی تأکید کرد: کمک‌های مردمی در مواقع بحرانی بسیار زیاد است اما پراکندگی در این زمینه وجود دارد و در توزیع آن‌ها نیز ناهماهنگی به وجود می‌آورد که در این خصوص لازم است در درازمدت فضا به سمتی هدایت و مدیریت شود که مردم فقط کمک نقدی داشته باشند.

captcha