یک بنای تاریخی و 12 مالک/ آخرین وضعیت خانه حاج آقا محسن اراکی
کد خبر: 3674114
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱

یک بنای تاریخی و 12 مالک/ آخرین وضعیت خانه حاج آقا محسن اراکی

گروه فرهنگی: مدیرکل میراث فرهنگی با اشاره به آخرین وضعیت بنای تاریخی حاج آقا محسن اراکی گفت: این بنا در سال 85 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد ولی عدم همکاری مطلوب برخی دستگاه‌ها و عدم رغبت برخی وراث که 12 نفر هستند باعث شده اقدامات تملک این خانه به نتیجه مطلوب نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، به نقل روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سید محمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی با بیان اینکه خانه حاج آقا محسن اراکی یکی از بناهای شاخص دوره قاجار در شهر اراک است که در سال 85 به همت اداره‌کل میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید گفت: از آن زمان تاکنون اقدامات بسیاری در خصوص تملک این خانه تاریخی انجام گرفته که عدم همکاری مطلوب برخی دستگاه‌ها و عدم رغبت برخی وراث همواره از این امر جلوگیری کرده است. در حال حاضر بیش از 12 مالک در این بنا، تصمیم گیر هستند که پروسه‌ای ثقیل و طولانی را پیش روی اداره‌کل قرار داده است.
وی گفت: این عمارت بدلیل شکایت یکی از وراث، طی حکم قطعی دادگاه خلع ید شده و حتی میراث فرهنگی با صرف هزینه دادرسی به این حکم معترض شد اما حکم تغییر نکرد. بالاخره تلاش‌ها نتیجه داد و با حکم دادستان اقدام به فک پلمپ و استقرار نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی در عمارت شد.
حسینی ادامه داد: با توجه به حکم خلع ید، هیچ کس حق سکونت در عمارت را ندارد اما یکی از وراث راضی به تخلیه نشد و با مراجعه به مقام قضایی بدلیل وضعیت زندگی این فرد، دستوری مبنی بر تخلیه عمارت توسط این فرد صادر نشد. به علاوه هیچکدام از وراث شکایتی در خصوص استقرار این فرد نداشتند و وی همچنان در محل ساکن است.
وی اضافه کرد: این فرد بارها با قطع برق و گاز محل استقرار میراث فرهنگی باعث اختلال در انجام وظیفه یگان حفاظت شده و با رها کردن تعدادی سگ وحشی که توسط اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری به مکان دیگری منتقل شدند، از حضور مامورین در عمارت جلوگیری می‌کرد.
حسینی گفت: در جلسه‌ای با حضور استاندار پیشین، نماینده اداره‌کل آموزش و پرورش به عنوان مالک بخشی از ملک و مدیرکل میراث فرهنگی استان، در محل عمارت تاریخی آقا محسن اراکی، مقرر شد ملک پس از خریداری در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد ولی با عدم همکاری برخی دستگاه‌ها در خصوص تملک سهم در اختیار، این امر مجددا محقق نشد. همچنین با توجه به هزینه بالای تملک سهم وراث و محدودیت بودجه دولتی، بنیاد خیریه محسنی پیشنهاد خرید ملک را به اداره‌کل داد و جلساتی نیز در این خصوص برگزار شد و از مالکین دعوت شد تا در جلسات حضور یابند و تعیین قیمت به گروه سه نفره کارشناسی سپرده شد.
مدیرکل میراث فرهنگی در خصوص عملکرد وراث بیان کرد: قیمت کارشناسی تعیین شده ملک به ورثه ابلاغ شده و هنوز در خصوص رضایت یا عدم رضایت ایشان موردی مطرح نشده است همچنین قسمت محدودی از ملک که در اختیار میراث فرهنگی استان است را دو نفر از وراث به این اداره‌کل هبه کردند که در طول زمان نیز یکی از آنها از هبه خود ابراز پشیمانی کرد و در حال پیگیری جهت استرداد آن است.
وی در پایان گفت: در سال جاری چهار میلیارد و پانصد میلیون ریال جهت مرمت این اثر تصویب شده که از این رقم مبلغ 3 میلیارد و 250 میلیون ریال محقق شده و شرح عملیات مرمت اضطراری عمارت آماده و در مرحله انتخاب پیمانکار ذی‌صلاح هستیم اما با توجه به عدم وضعیت ملکی این بنا لازم است همکاری و همپوشانی همه جانبه از سوی دستگاه‌های دولتی و وراث صورت گیرد تا بتوان این ثروت ارزشمند را حفظ کرد زیرا در حال حاضر اداره‌کل در این مسیر به صورت منفرد اقدام به انجام وظیفه می‌کند در حالیکه تملک و مرمت این بنا یک موضوع جمعی است زیرا تعداد مالکین متعدد و گسترده است.

captcha