نگرانیم منابع غربی سلامت معنوی ما را به بیراهه بکشاند
کد خبر: 3674455
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
مرندی عنوان کرد:

نگرانیم منابع غربی سلامت معنوی ما را به بیراهه بکشاند

گروه سلامت: رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به ازدیاد منابع غربی سلامت گفت: نگرانیم منابع غربی، سلامت معنوی ما را به بیراهه بکشاند.

نگرانیم منابع غربی سلامت معنوی ما را به بیراهه بکشاند
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سیدعلیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در دیدار با انجمن اخلاق حوزه علمیه قم با تاکید بر اهمیت سلامت معنوی به عنوان یکی از ابعاد چهارگانه سلامت اظهار کرد: هرچه میزان تحصیلات در افراد بالاتر باشد امید به زندگی بیشتر و افراد از طول عمر بیشتری برخوردار هستند.
وی افزود: حدود سه دهه قبل وقتی نماینده نروژ در سازمان جهانی بهداشت، سلامت معنوی را مطرح کرد که در نروژ با وجود اینکه مردم از نظر رفاه اجتماعی و مسائل دیگر وضعیت خوبی دارند، اما از نظر سلامت معنوی وضعیت خوبی ندارند و احساس بیهودگی می‌کنند.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: در نهایت سازمان جهانی بهداشت بعد چهارم سلامت یعنی سلامت معنوی را پذیرفت و تصویب کرد. اختلاف نظر‌هایی در این زمینه بین کشور‌ها به وجود آمد و بالاخره مصوب شد هر کشوری بر مبنای ارزش‌ها و شرایط کشور خود، بعد سلامت معنوی را تعریف کند و به آن عمل نمایند.
وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: متاسفانه مطالعات گسترده سلامت معنوی درغرب انجام شده است و لذا عمده کتاب‌ها و مقالات غربی است و نگرانی ما هم از این مسئله است که مبادا مطالعات غربی مبنای سلامت معنوی در کشور شود و ما را به بیراهه بکشاند، تعریفی که آن‌ها از سلامت معنوی دارند با چیزی که ما به آن فکر میکنیم متفاوت است، باید سلامت معنوی که می‌خواهیم به آن عمل کنیم باید بر مبنای اسلام باشد و در این زمینه همکاری روحانیت بسیار حائز اهمیت است.
مرندی افزود: تحقیقات انجام شده در غرب با ذهنیت مادی گرایانه و به هر حال غیر توحیدی است آن‌ها برای رسیدن به سلامت معنوی توصیه به نواختن یا گوش کردن موسیقی، تمدد اعصاب از طریق یوگا و.... می‌کنند و به آخرت توجهی ندارند. فرهنگستان علوم پزشکی در مقوله سلامت معنوی وارد شده است و ما می‌خواهیم با کمک روحانیون و حوزه این مهم را وارد حوزه پزشکی کنیم و معتقدیم که در این زمینه نباید فقط به بعد درمان بپردازیم بلکه تمرکز باید به نقش معنویت در همه ابعاد سلامت به ویژه بعد پیشگیری و سبک زندگی مردم باشد.
حسن ابوالقاسمی دبیر علمی همایش سلامت معنوی نیز اظهار کرد: ما باید در ارتباط با انجمن ها‌ی مرتبط در حوزه و دانشگاه بتوانیم به هدفمان برسیم.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه سلامت معنوی باید از کشور‌های اسلامی نشات می‌گرفت، اما متاسفانه این مهم مقدور نشد، گفت: غرب سلامت معنوی وارد دروس دانشگاهی شده است و ما در فرهنگستان علوم پزشکی به این نتیجه رسیدیم که باید جامعه و دانشگاه را نسبت به سلامت معنوی حساس کنیم و باید با همکاری حوزه و دانشگاه بتوانیم محتوا را تهیه کنیم.
دبیر علمی همایش سلامت معنوی یادآور شد: مراکز بهداشتی ما باید نیاز‌های معنوی مردم را برطرف کنند و محیط‌های که مردم به آن مراجعه می‌کنند مطالبات آن‌ها را پاسخگو باشند. سلامت معنوی باید پایه‌گذاری شود که مبتنی بر ارزش‌های اسلامی باشد.
سید جمال الدین سجادی عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی نیز در این دیدار با ما باید تفکر و عملکردمان اسلامی باشد و همانطور که مقام معظم رهبری (مدظله) فرمودند: باید چارچوب تمدنی را درست کنیم که در مقابل تمدن غرب قرار گیرد و باید در جهت اجرایی شدن الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قدم برداریم واز چارچوب ذهنی درمان محوری بیرون بیاییم.
در ادامه این دیدار محمد علی محققی معاون علمی فرهنگستان و عضو گروه سلامت معنوی با اشاره به بحث مهم وحدت حوزه و دانشگاه گفت: امروز فضای دانشگاه اقتضای دیگری دارد وقتی حوزه می‌خواهد مربی و مبلغ برای دنیای امروز تربیت کنند باید متناسب با دنیای امروز جامعه باشددر دانشگاه‌ها وقتی اخلاق پزشکی تدریس می‌شود باید اسلامی باشد و نقشه حوزه باید محوری باشد در بخش سلامت معنوی باید از حوزه تعاریف خارج شویم.
وی افزود: باید گفتگو‌ها و نتایج همایش در ویژه نامه‌ای به عنوان منبع منتشر شود و فرهنگستان علوم پزشکی نگران این است که مبنای کج ساخته شود که قابل اصلاح نباشد و همه ابزار در دست ما نیست و بخش عمده‌ای از آن به دست حوزه است.
در پایان حجت الاسلام مظاهری سیف رئیس مؤسسه بهداشت معنوی یادآور می‌شود: باید سیستم تقسیم کار صورت گیرد و حوزه و دانشگاه بدانند که چه وظایفی دارند.
وی افزود: روابط فرهنگستان علوم پزشکی و انجمن اخلاق باید قوی‌تر باشد و جلسات متناوب برگزار شود تا بتواند تعامل و بازخورد خوبی داشته باشد.
به گزارش ایکنا پنجمین همایش ملی سلامت معنوی ۲۶ و ۲۷ بهمن ماه در محل شهر مقدس قم، از سوی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در مرکز همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد.
captcha