معرفی برگزیدگان جشنواره بین‌المللی هنرهای زیبای جوانان جهان اسلام
کد خبر: 3674640
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳

معرفی برگزیدگان جشنواره بین‌المللی هنرهای زیبای جوانان جهان اسلام

گروه فرهنگی: مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی هنرهای زیبای جوانان جهان اسلام با معرفی و تجلیل از نفرات برگزیده در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی هنرهای زیبای جوانان جهان اسلام همراه با اختتامیه برنامه‌های «شیراز، پایتخت جوانان جهان اسلام» عصر دیروز، 28 آذرماه در سالن اندیشه حوزه هنری فارس برگزار شد.
این جشنواره در سه بخش فیلم، داستان کوتاه و خوشنویسی برگزار شد كه ۱۰۳ اثر داستانی و ۸۱ فیلم از کشورهای آمریکا، دانمارک، نیجریه، عراق، افغانستان، ترکیه، آذربایجان بوسنی و هرزگوین بنگلادش مراکش و جمهوری اسلامی ایران به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.
در این مراسم امید پارسایی‌فر، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی بوشهر و دبیر علمی جشنواره داستان نیز به نمایندگی از هیئت داوران بیانیه‌های پایانی این جشنواره را قرائت کرد.
مرتضی رضایی، بیژن كیا و مازیار محمدی‌نژاد، اعضای هیئت داوران در بخش فیلم كوتاه این جشنواره بودند كه در بیانیه هیئت داوران این بخش آمده است: «دومین جشنواره فیلم کوتاه جوانان جهان اسلام در شهر شیراز به پایان رسید. این حرکت هنری فرصتی فراهم کرد تا به تماشای آثاری ارزشمندتان بنشینیم و به حکم وظیفه تک تک اثار را ارزیابی کنیم.تعداد هشتاد و یک فیلم به دبیرخانه تحویل شد و سرانجام هفت فیلم به مرحله پایانی رسیدند.
هیئت دومین دوره جشنواره فیلم کوتاه جوانان جهان اسلام ضمن ارج نهادن به کلیه هنرمندان شرکت‌کننده امیدوار است در دوره‌های بعدی شاهد رشد کمی و کیفی آثار باشد که این امکان‌پذیر نخواهد بود مگر با بهره بردن از سلسله جلسات آموزشی استاندارد شده در کشورهای منطقه و افزایش تعاملات هنری برای تبادل تجربیات فیلمسازان جوان».
در بیانیه بخش داستان كوتاه جشنواره كه به امضای امید پارسایی‌فر، حسین افراسیابیان و فرهاد رفیعی رسیده، نیز آمده است: «در شهرشعر و داستان و هنر، سخن گفتن از ادبیات داستانی آسان نیست. شیراز در پائیز رنگ در رنگ طبیعت، میزبان داستان نویسان جوان جهان اسلام بود.
نخستین جشنواره داستان کوتاه با استقبال نویسندگان جوان روبه‌رو شد. دریافت 103 اثر بیانگر توجه و علاقه داستان‌نویسان جوان بود. از سوی دیگر این شور و استقبال به ما نشان داد که ادبیات داستانی می‌تواند جایگاه ارزشمندی در اعتلای هنر و ادبیات اسلام در جهان داشته باشد.
هیئت نخستین دوره جشنواره داستان کوتاه جوانان جهان اسلام ضمن ارج نهادن به کلیه نویسندگان جوان توصیه می‌کند که با آشنایی بیشتر با ادبیات داستانی روز جهان، نسبت به شرایط روز جهان اسلام عکس‌العملی ادیبانه در قالب داستان‌هایی حرفه‌ای نشان دهند.
از سویی دیگر پیشنهاد می‌شود با توجه به جایگاه هنر داستان در استان فارس و کشور، دبیرخانه دائمی برای جشنواره داستان کوتاه جهان اسلام در شهر شیراز شکل بگیرد تا از این طریق ضمن تقویت تعامل داستان‌نویسان جهان اسلام فضائی برای حرفه‌ای شدن داستان نویسی در منطقه پیگیری شود.
نکته آخر اینکه بر این باوریم که ادبیات داستانی زبان مشترک انسان‌هاست و از طریق هنر و ادبیات می‌توان به تعامل انسانی عمقی بیشتر بخشید و بی گمان این تعامل می‌تواند به درک متقابل و حرکت به سمت صلحی پایدار منجر شود».
در ادامه این مراسم از برگزیدگان این رویداد هنری با اهدای تندیس سروناز (از نماد های تاریخی شهر شیراز) و جوایز نقدی تجلیل شد.
در بخش فیلم کوتاه، صادق الرحمان از کشور بنگلادش به عنوان سازنده بهترین فیلمنامه، مریم ظهری مهر از ایران به عنوان بهترین فیلم داستانی و لیلا نوروزی از ایران به عنوان بهترین انیمیشن تقدیر شد.
همچنین در بخش داستان کوتاه میرمهدی آقا اغلو از کشور آذربایجان عنوان نخست را کسب کرد، عاطفه سادات متوسلی از افغانستان به مقام دوم دست یافت و یوسف عثمان از نیجریه سوم شد.
در بخش خوشنویسی، حاتم محمد از مصر، حدیث ترزیچ، زانه طاهیرو ویچ و سالکو ژونو زوویچ هر سه از بوسنی و هرزگوین به ترتیب اول تا چهارم شدند.

captcha