فاصله طولانی میان جامعه نخبگان و جامعه صنعتی و اقتصادی کشور
کد خبر: 3674720
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴

فاصله طولانی میان جامعه نخبگان و جامعه صنعتی و اقتصادی کشور

گروه اجتماعی: معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان بر هدایت فکری دستگاه های اجرایی توسط نخبگان و صاحبان اندیشه تاکید کرد و از مسئولان خواست که بیشتر از این پتانسیل مغفول در جامعه بهره مند شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، دکتر محمد صالح ترکستانی معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان، در آئین تکریم و معارفه رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان شمالی، نگاه این بنیاد را همگامی با سایر دستگاه های اجرایی خواند و اظهار کرد: وظیفه بنیاد ملی نخبگان فقط پوشش صد نفر نخبه نیست بلکه باید یاری رسان فکری همه دستگاه ها و بخش های جامعه باشد.

وی یکی از مهم ترین دلایل طرد نخبگان از جامعه را همکلام نبودن مسئولان با استعداهای درخشان دانست و ادامه داد: به حدی باید در اثربخشی نخبه کار شود که وقتی از نخبگان پرسیدند علم بهتر است یا ثروت، بی تردید پاسخ بدهند علم.

وی اضافه کرد: بنیاد ملی نخبگان در سراسر کشور در مجموع 280 نیرو دارد که سیاست بر بومی گزینی نیروها در منطقه و خدمت هر یک از نخبگان در استان محل تولد خود است.

عزم بنیاد نخبگان برای بازگشت استعدادهای درخشان به کشور

ترکستانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در دو سال گذشته با فراهم آوردن امکانات 800 ایرانی محصل در دانشگاه های دنیا به کشور بازگشته اند، اظهار کرد: حضور چهار نفر از این افراد که در دانشگاه های برتر دنیا در حال تحصیل بوده اند، در دانشگاه تبریز انقلاب علمی و فکری خوبی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه ردیف استخدامی بنیاد ملی نخبگان همانند ردیف استخدامی وزارت علوم و دانشگاه علوم پزشکی بوده و در جذب نخبگان برای بازگشت به کشور به هیچ عنوان محدودیتی وجود ندارد، از ایرانی های نخبه فعال خارج از کشور دعوت کرد تا با حضور در وطن منشاء خدمت شوند.

وی خاطرنشان کرد: از تعداد 800 ایرانی که به کشور بازگشته اند، 265 نفر از آن ها در صد دانشگاه برتر دنیا مشغول به تحصیل بوده اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان از ماموریت های اصلی بنیاد نخبگان را پیگیری طرح شهاب ذکر کرد و توضیح داد: در این طرح دانش آموزان و کودکان در دورترین نقاط نیز پایش شده و استعدادهای آن ها شناسایی می شود.

ترکستانی افزود: متاسفانه بنیاد ملی نخبگان فقط محدود به پول دادن به نخبه شده در حالی که باید به نهادی برای خط مشی دادن به جامعه مطرح شود.

تحقق 50 درصد از وظایف نخبگان در جامعه تحول آفرین است

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی نیز در این آئین با بیان اینکه تحقق 50 درصد از وظایف نخبگان در جامعه تحول آفرین است، شناسایی نخبگان، کمک به فراهم کردن دسترسی نخبگان به انتقال فناوری، کشف و پرورش استعدادهای علمی، حمایت از نخبگان برای تحقق کارآفرینی و کمک به حضور نخبگان در همایش های ملی و منطقه ای را از وظایف بنیاد ملی نخبگان برشمرد.

مجید پورعیسی اضافه کرد: جامعه امروزی رابطه موفقی میان دانشگاه ها با صنایع تولیدی و دستگاه های اجرایی برقرار نکرده است که باید ساز و کار این حضور و همراهی نخبگان برای ثروت آفرینی فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه سرانه در آمد خراسان شمالی از میانگین کشوری پایین تر است، تصریح کرد: نخبگان با ارائه ایده و راهکار برای ارتقای سرانه درآمد و ثروت آفرینی کمک کنند و در این راستا از کمترین حمایتی دریغ نمی شود.

وی همچنین خطاب به مدیر جدید بنیاد ملی نخبگان خراسان شمالی یادآور شد: با پیگیری این بنیاد برای حل معضل نیروی انسانی، سازمان برنامه و بودجه برای اهدای زمین و کمک به احداث ساختمان قول مساعد را می دهد.

این مسئول با بیان اینکه البته مشکلات با احداث یک ساختمان حل نمی شود و بسیاری از مجموعه ها با وجود امکانات فیزیکی کاری از پیش نمی برند، خاطرنشان کرد: حضور و فکر نخبگان در سیاست گذاری ها بسیار مهم است.

پورعیسی اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی خانه نخبگان است و هر فکر وایده برتری که نیاز باشد به مرحله اجرا درآید این سازمان حمایت می کند.

وی با بیان اینکه نخبگان جامعه باید مطالبه گر باشند، اضافه کرد: متاسفانه دستگاه های اجرایی جاگیاه نخبگان را نادیده گرفته اند و فقط خود را مکلف به پاسخگویی به نهادهای نظارتی و بازرسی تعریف شده در قانون می دانند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی با اشاره به اینکه نتوانسته ایم پتانسیل نخبه که یک دارایی است را به سرمایه و آن سرمایه را به ثروت تبدیل کنیم، لازمه تحقق این مهم را درک صحیح از ماهیت نخبگی دانست.

رئیس سابق بنیاد نخبگان خراسان شمالی نیز در این آئین گفت: نیاز اصلی بنیاد نخبگان در مرحله نخست جذب نیروی انسانی و در مرحله بعد احداث ساختمان است.

محمدباقر مقدسی اضافه کرد: در سه سال گذشته بنیاد ملی نخبگان در این استان از نگاه سیاسی که به شدت بر آن حاکم بوده و دچار کندی ارائه خدمات شده بود خارج و نگاه توسعه ای و حمایتی را دنبال کرده است.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان شمالی نیز در این آئین گفت: توسعه یافتگی در هر جامعه نیازمند ائتلاف نخبگان سیاسی و فکری است.

مهدی قاسمی فرد اولویت های کاری خود برای خدمت در سمت جدید را، شناسایی استعدادهای برتر حتی در دورترین نقاط استان و تقویت و توسعه طرح شتاب برای شناسایی نخبگان جدید و کمک به حل چالش های جامعه نخبگان عنوان کرد.

به گزارش ایکنا در این آئین ضمن قدردانی از خدمات محمدباقر مقدسی، مهدی قاسمی فرد با حکمی از سوی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، به سمت رئیس بنیاد نخبگان خراسان شمالی منصوب شد.

captcha