ساعتی با خیرانی که برای هموطنان زلزله‌زده کانکس می‌سازند
کد خبر: 3674850
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰

ساعتی با خیرانی که برای هموطنان زلزله‌زده کانکس می‌سازند

گروه اجتماعی: با مشخص شدن اولویت مهم اسکان موقت و احتیاج ضروری مردم به کانکس مردم شروع به کمکهای خود کردند؛ در منطقه پادادشهر شهرستان اهواز نمازگزاران مسجد جوادالائمه(ع) در حرکتی خودجوش وخیرخواهانه اقدام به راه اندازی کارگاه ساخت کانکس با کمکهای مردمی کردند؛ ماجرای آنهایی که داوطلبانه در این کارگاه کار می‌کنند را بخوانید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، وقتی که زلزله کرمانشاه رخ داد کمکهای مردمی به مناطق زلزله زده هدایت شد.

این کمکها شامل مواد غذایی، خون، وسایل گرمایشی و غیره بود. با طولانی تر شدن استقرار موقت هموطنان و همچنین آغاز فصل سرما و بارندگی، نیاز به سرپناه بیش از پیش خود را نشان داد به همین دلیل همه مردم متوجه شدند که احتیاج به کانکس در اولویت است.

با مشخص شدن اولویت مهم در مناطق زلزله زده، مردم شروع به کمکهای خود کردند. در منطقه پادادشهر شهرستان اهواز نمازگزاران مسجد جوادالائمه(ع) در حرکتی خودجوش وخیرخواهانه اقدام به راه اندازی کارگاه ساخت کانکس با کمکهای مردمی کردند.

گزارش ایکنا خوزستان درباره این عمل خیرخواهانه را بخوانید:

محمود حمیدی‌نژاد، مدیر کارگاه ساخت کانکس برای هموطنان زلزله‌زده کرمانشاه، اظهار کرد: بیست روز است که در اینجا مشغول کار شده‌ایم. این کانکس‌ها که آماده شود بیش از 30 تا به سرپل ذهاب منتقل شده است؛ در بیست روز بیش از 30 کانکس آماده کردیم که به طور متوسط هر دو روز سه کانکس آماده شده است.

وی ادامه داد: همه آقایانی که اینجا هستند دلی آمده‌اند. از صبح 6، 7 می‌آیند تا 10 یا 12 شب کار می‌کنند. بعضی وقت‌ها به زور باید آنها را از کار جدا کرد. همه ما احساس وظیفه کردیم که اینجا جمع شده‌ایم و هر کس در حد وسع خود سهم دارد.

حمیدی نژاد افزود: نمازگزاران مسجد جوادالائمه و دیگر مساجد کمک‌های مالی خود را داده‌اند که امانتی به دست ماست و ما هم وظیفه داریم که این‌ کانکس ها را برای هموطمنمان را آماده کنیم. درست است که تبلیغ برای این کار اندک بود اما نمازگزاران مساجد به ویژه مسجد حضرت جوادالائمه(ع) بیش از یکصد میلیون تومان را اهدا کردند.

وی گفت: آقایانی که در اینجا مشغول به کارند، از مسجد یا فضای مجازی مطلع شدند و به ما کمک می‌کنند. خیلی از آقایان جاهای مختلف مشغول کار هستند و بعدازظهرها می‌آیند کمک ما. ما حتی عروس و داماد داشتیم که هر کدام سه میلیون تومان کمک کردند و بانی ساخت دو کانکس شد.

از او پرسیدم اگر کمک‌ها مردمی است، چرا اسم سپاه روی بعضی از کانکس ها است؟ پاسخ داد: بعضی از کانکس‌ها که اسم سپاه روی آن نوشته است هزینه‌اش را بسیج خواهران تقبل کرد و نام خودشان را بر روی کانکس نوشتند. برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی هزینه را پرداخت می کند ما می‌خواهیم کانکس ساخته شود و به دست هموطنان برسد حال هر کس می‌خواهد هزینه‌اش را پرداخت کند.

حمیدی نژاد عنوان کرد: این یک کارگاه محله‌ای و خیابانی است و خدا را شکر بازخورد خوبی داشت. کار جهادی بود. خیلی از افرادی که آمدند اینجا و کمک می‌کنند را برای اولین بار است که دیده‌ایم. خیِِری داشتیم که از طریق فضای مجازی باخبر شده بود و به ما کمک مالی و یدی کرد. برخی از مردم که عبور می‌کنند و کارگاه را می‌بینند، متوجه موضوع شده و به ساخت کانکس کمک می‌کنند.

وی گفت: اگر هر مسجد، هر شهر، هر استان جمع شوند و هزینه کانکس ها را تقبل کنند دیگر در آنجا مشکلی نخواهد بود. ما یک هفته بعد از زلزله رفتیم و شرایط را دیدیم، در سرپل ذهاب مردم خیلی مشکل داشتند. این را بگویم که این کانکس‌ها فقط برای سرپل ذهاب است آنجاست که مردم همه در چادر هستند. کانکس ها بسیار محکم ساخته‌ شده‌اند. ما اینها را که برای فروش نساخته‌ایم بنابراین خوب ساخته شده‌اند چون آقایان دلی کار می‌کنند.

حاج آقای زرگر کارمند شرکت نفت است و آمده در این کارگاه کمک می‌کند؛ می‌گوید کار اسکلت فلزی کانکس‌ها با ماست. از ساعت 6 و نیم صبح شروع به کار می کنیم و تا شب ادامه می دهیم. من مال همین محله هستم اما یکی از دوستان هست که از آن طرف کوت امیر می آید و افسوس می خورد که چرا زودتر متوجه نشد.

از حاج آقای زرگر علت حضور در این کارگاه را پرسیدم، پاسخ داد: برای کار آمدیم تا کانکس بسازیم برای زلزله زده ها. جسمی می توانستیم کار کنیم و آمدیم. دو هفته پیش سری زدیم به مناطق زلزله زده، وضعیت خیلی وحشتناک بود. این زلزله وضعیت آنها را خیلی بد کرد. آنجا هیچکس مدیریت بحران را در دست ندارد. مدارس هنوز راه نیفتاده است.

خداراشکر همه هزینه‌های این کانکس ها از کمک های مردمی تامین شده است؛ مصالح هر کدام از اینها 4 و نیم میلیون تومان هزینه است؛ پس از پایان ساخت کانکس ها سپاه تریلی می‌آورد و به سرپل ذهاب می‌برد.

نکته جالبی را حاج آقای زرگر به ما می‌گوید: کسی در این کارگاه کار می‌کند که هفت یا هشت ماه است که دیگر به مواد مخدر اعتیاد ندارد؛ خیلی هم کار می‌کند؛ نمی دانم با خدا چه عهدی بسته‌اند.

میلاد مجدی فرزند شهید است و  فوق لیسانس قدرت دارد. از روز اول راه اندازی کارگاه ساخت کانکس آنجا بوده است. می‌گوید در اینجا من را آچار فرانسه نامیده‌اند. در شرکت حفاری کار تهویه و برق را انجام می‌دهد.

از نحوه آشنایی با کارگاه ساخت کانکس می گوید: از تلگرام فهمیدم اینجا چه خبر است. بعد از کار خودم می‌آیم اینجا.

بر انسان بودن و رعایت اخلاق خیلی تاکید دارد؛ سال 67 قبل از تولد من، مادرم باردار بود، سر پدرم را در کردستان بریدند. دل خوشی از آنها ندارم اما همه انسانیم و باید به هم کمک کنیم. زیاد به آنجا رفته‌ام؛ گیلانغرب، کردستان و پاوه خادم راهیان نور بوده‌ام. شاید خیلی ها کار خیر را برای عنوان انجام می‌دهند، اما مهم انسانیت است و عنوان خیلی مهم نیست. ما اینجا خیلی کار مهمی نمی‌کنیم و کاری که انجام می دهیم بسیار کوچک است.

محمود نزاعی از پایه گذاران اولیه طرح ساخت کانکس برای مردم زلزله کرمانشاه است؛ جوشکاری می کند و آهن ها را برش می دهد. بازنشسته اداره برق است.

وی از این می‌گوید که بازیگر تئاتر بوده و در فیلم امام علی هم چند صحنه را بازی کرده است.

حاج آقای نزاعی گفت: در هنگام کار کردن پلیسه آهن به چشممان می‌رود، چشممان را برق می‌زند اما باز هم ادامه می‌دهیم. برای هموطنانمان و رضای خداست.

آقای کاشانی تودوز اتومبیل است؛ آن روز اولین روز حضورش بود؛ مال همین محل است و برای رضای خدا می‌آید. می گوید چون کارم تزیینی است، می‌آیم و بهترین کارم را اینجا ارائه می‌دهم.

ابوالقاسم اسکندری فرزند حافظ جوشکار کارگاه است. تاکید داشت که از قول او بگوییم که هرجا بودیم در نظام جمهوری اسلامی صادقانه کار کردیم اما بیمه نداریم؛ بیمه حق هر کارگری است ما نداریم و شغلمان آزاد است. من نه بازنشسته هستم نه شاغل جایی هستم. شغلم جوشکاری است. آمدم اینجا کمک کنم به هموطنان برای ثوابش. این چند روز که اینجا هستم کلا کسب درآمد تعطیل است. وقتی می‌بینم هموطنم در سرما، باد و بوران نشسته و هیچی ندارد برای کمک می‌‎آیم.

یادآور می‌شود، پس از زلزله استان کرمانشاه جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه اهواز، دانشجویان و گروه‌های جهادی فعال در فرآیندی خودجوش اقدام به ساخت کانکس برای مردم زلزله‌زده کردند که افراد متخصص به صورت داوطلبانه برای کمک به ساخت این کانکس‌ها وارد عمل شده‌اند.

همچنین در فرآیند ساخت کانکس‌ها برای زلزله‌زدگان با شعار «وقف تو، سقف من» کمک‌های نقدی مردم از طریق گروه تبلیغی حضرت جوادالأئمه(ع) جمع‌آوری شد.

از این کارگاه حضرات آیات موسوی جزایری و شفیعی هم بازدید کرد‌ه‌اند.

گزارش از سیما محسنی؛ خبرنگار ایکنا خوزستان

captcha