یادی از مهدی آذریزدی و پرونده ویژه ادبیات دینی در «شیرازه»
کد خبر: 3675229
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷

یادی از مهدی آذریزدی و پرونده ویژه ادبیات دینی در «شیرازه»

گروه ادب: ماهنامه تخصصی کتاب و کتابخوانی شیرازه در شماره جدید خود،‌ پرونده ویژه ادبیات دینی را مورد بررسی قرار داده است و در بخش دیگری از این نشریه یادی از زنده‌یاد مهدی آذریزدی،‌ قصه‌گوی قرآنی کشورمان شده است.

یادی از مهدی آذریزدی و پرونده ویژه ادبیات دینی در «شیرازه»

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شماره جدید ماهنامه تخصصی کتاب و کتابخوانی شیرازه از سوی مجمع ناشران انقلاب اسلامی منتشر شد. پنجمین دوره پویش بزرگ کتابخوانی کتاب و زندگی با موضوع کتاب «دخیل عشق» از جمله مطالبی است که بر روی جلد این نشریه ارائه شده است. این کتاب با موضوع بانوی پرستار است که در آسایشگاه جانبازان فعالیت می‌کند و عاشق یک جانباز می‌شود که در نهایت،‌ جانباز به شهادت می‌رسد.

زبان ادبیات کودک و نوجوان، توجه به فطرت و باطن آنهاست عنوان سرمقاله این ماهنامه به قلم سیدصادق رضایی است. نویسنده در این اثر یکی از امتیازات مهم ایرانیان نسبت به دیگر ملل را آن می‌داند که از دیرباز در تمام شئونات زندگی به فرهنگ و هنر و ادبیات توجه داشته‌اند. به گونه‌ای که عبارت هنر نزد ایرانیان است و بس معرف توجه مردم این کشور به هنر شده است.

وی همچنین در بخش دیگری از این سرمقاله به این موضوع اشاره کرده است که در سال‌های اخیر به منظور توجه دادن مسئولان، معلمان و مربیان،‌ اولیای تربیتی به اهمیت ادبیات کودک و نوجوان و نقشی که در شکل‌گیری شخصیت این گروه سنی دارد،‌ در تقویم ملی کشور،  روز هجدهم تیرماه به نام روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده است. اهمیت ادبیات کودک از اینجا ناشی می‌شود که این نوع از ادبیات، مخاطب بزرگسال ندارد و به همین دلیل هم ادبیات کودک نامیده می‌شود.

در بخش گزارش‌های این ماهنامه مطالب متنوعی به چشم می‌خورد. «نخستین اثر داستانی قزوه از آخرین آثار داستان‌نویسان مدعی،‌ قوی‌تر و غنی‌تر است» یکی از آنهاست که به نکاتی از این دست اشاره دارد که داستان‌نویس باید به نوعی تنزیل دست بزند،‌ نسل جوان داستان‌نویس با زبان مشکل دارند و ... . کتاب «برادر انگلستان» 24 بار بازنویسی شد، یکی از نکات جالب این اثر است که به قلم شاعر زبردستی که تاکنون در عرصه شعر فعالیت می‌کرد و اکنون به حوزه داستان ورود پیدا کرده، نوشته شده است.

همچنین خوانشی نو از حدیث نامکرر مشروطه و‌ ملاصالح،‌ ابوترابیِ آن بیست و سه نفر بود از دیگر گزارش‌های این ماهنامه به شمار می‌آیند. یکی از موضوعاتی که در گزارش دوم به آن پرداخته شده، آن است که چاپ کتاب ملاصالح به این منظور صورت گرفت که شهید فهمیده‌ها از کتب درسی حذف نشوند.

پرونده ویژه این اثر به یادداشتی از حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا سبحانی‌نسب اختصاص دارد که با این عنوان که «درخت‌واره نیازسنجی، بهبود‌ دهنده تولید کتاب دینی کودک است» به چاپ رسیده است. در این مطلب عنوان شده است که وقتی مضمون جدیدی وارد چرخه توزیع می‌شود،‌ مانند خونی تازه به جریان توزیع نشاط می‌بخشد. موضوعات و مضمون‌های جدید به روند فروش کتاب‌های پیشین نیز کمک می‌کند. در حوزه قصه‌های قرآنی، تکثر و تنوع‌هایی که هست،‌ غیرواقعی و ساختگی است. چون بازار برخی کتاب‌ها خوب بوده است،‌ تکثر و تنوع مصنوعی ساخته شده است.

در بخش دیگری از این اثر به یادداشتی با عنوان «بنیان‌های ادبیات دینی کودک و نوجوان» اشاره شده است. در این مطلب به رابطه کودک با دین اشاره شده است. محققان ادبیات دینی کودک و نوجوان طی سال‌های اخیر در کشورهای عربی بیشتر به موضوع کودکان و دین پرداخته‌اند و در کشور ایران نیز تحقیقات محدودی در این رابطه صورت گرفته است. غالباً کودکان در ارتباط با ادبیات دینی منفعل در نظر گرفته شده‌اند و بزرگسالان به شیوه خود و بدون در نظر گرفتن اولویت‌های دریافتی مخاطب، این ادبیات را در اختیار آنان قرار داده‌اند. بررسی نگاه کودکان به دین و تعبیر از آن، پس از ارتباط با متون دینی است که در اختیار آنها قرار داده می‌شود و این نکته حائز اهمیت است.

«کلبه بی‌سقف تصویرگر دینی» یادداشت دیگر در این رابطه است که از جمله موضوعاتی که علی‌محمد رفیعی به آن پرداخته، تصویرگری و محدودیت‌های آن است. ارتباط قوی‌تر مخاطب با متن،‌ بهره‌گیری بیشتر مخاطب از متن و تاثیر عمیق‌تر متن به همراه تصویر بر مخاطب با استفاده از عناصر زیبایی و خلاقیت، فلسفه و ضرورت هنر مصورسازی مناسب متن برای مخاطب را توضیح می‌دهد.

در مطلب دیگری جایگاه ادبیات کودک و نوجوان در دوران پس از انقلاب بررسی شده است. در این مطلب به این موضوع اشاره شده است که مهمترین تحولی که انقلاب اسلامی در ادبیات کودک گذاشت،‌ آن بود که خودباوری را در نسل جوان ایجاد کرد؛ یعنی کسانی که طبق روال جامعه قرار نبود نویسنده شوند،‌ دست به قلم شدند. ادبیات کودک در دوره نوپایی قرار دارد،‌ ولی می‌تواند با استفاده از جلسات نقد و تحلیل سریع‌تر به موفقیت دست پیدا کند. فضای نقد باید در این حوزه رشد کند تا آثار خوب به فراموشی سپرده نشود.

روایتی از راوی قصه‌های خوب با یادی از مهدی آذریزدی،‌ بابای قصه‌گو که از داستان‌نویسان قرآنی کشورمان بود نیز موضوع دیگری از این ماهنامه را به خود اختصاص داده است. آذریزدی در هجدهم تیرماه سال 88 چشم از این جهان بست. وی در دوران حیات خود جهان بزرگی را تجربه کرد و پلی ساخت تا کودکان بتوانند به گذشته فرهنگی و باورها و اعتقادات گذشتگان خود برگردند.

بخش طعم کتاب نیز به معرفی آثار بازار نشر اختصاص پیدا کرده است. پیشنهاداتی برای رونق کتابخوانی در کشور و توجه به نقد صحیح به عنوان رویکردی برای رشد ادبیات از موضوعات این بخش است. راهبندان و پرتاب نیز به قلم میلاد عرفان‌پور و مهدی صفری از جمله آثار پیشنهادی سامانه کارشناسی این نشریه است.

 

captcha