جشنواره عمار، رویدادی که الگوساز است
کد خبر: 3675356
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷

جشنواره عمار، رویدادی که الگوساز است

گروه هنر: جشنواره فیلم مردمی عمار از آن دست رویدادهایی است که در آن اتفاقاتی رقم می‌خورد که می‌تواند به عنوان الگو در جامعه سینمایی مطرح شود.

جشنواره عمار، رویدادی که الگوساز است
 
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)؛ هشتمین جشنواره بین‌المللی فیم مردمی عمار 9 تا 15 دی ماه در تهران برگزار خواهد شد. این جشنواره که در آن فیلم‌های ارزشی به نمایش در می‌آید حامی جریانی است که در آن آرمان‌های انقلاب مهمترین شاخص است. برای همین تمامی ارکان و مناسبات آن نیز با این نگرش انجام می‌شود. برای مثال برگزاری نشست‌های خبری این جشنواره در مسجد، اقدامی است که معمولاً در سینما رخ نمی‌دهد، درصورتی‌که در گذشته مساجد محلی بودند تا در آن فعلیت‌های هنری انجام می‌شد.

اما متاسفانه با گذر زمان نقش فرهنگی مساجد روز به روز کاهش پیدا کرده، به نحویکه تنها برای خواندن نماز درب مساجد باز می‌شود! البته شاید توجیحاتی برای این اقدام وجود داشته باشد، اما این امر را نمی‌توان بهانه‌ای قرار داد تا رسالت اصلی مساجد را فراموش کرد. مساجد موظف هستند تا کودکان و نوجوانان را به سمت خود جذب کنند. این اتفاق حداقل در زمان کودکی ما (نگارنده) رخ می‌داد و بخش عمده‌ای از تفریحات ما در مساجد بود.

به هر حال جدا از نقصان‌های موجود جشنواره‌هایی چون؛ چون عمار با رفتار‌های دینی و انقلابی خود تا حدودی به ما گوشزد می‌کنند تا چه حد از آرمان‌های انقلاب در سینما دور شده‌ایم. در جدیدترین اقدام این جشنواره نیز قرار است دومین نشست رسانه‌ای این فستیوال سینما فردا سوم دی ماه در خانه شهیدان تیموری برگزار شود. موضوع دیگری که درباره این رویداد سینمایی می‌بایست مد نظر قرار داد زمان برگزاری جشنواره است. در ایامی که جشنواره عمار برگزار می‌شود، ملت ایران سالروز حماسه نه دی را جشن می‌گیرند، جشنی که در آن سر فتنه به سنگ کوبیده می‌شود.

اتفاقاتی که در جشنواره عمار رقم می‌خورد تنها به یک یا دو آیتم خلاصه نمی‌شود، بلکه از افتتاحیه گرفته تا اختتامیه، موضوعات انقلابی اصلی‌ترین معیار و شاخصه است. برای مثال در اختتامیه خانواده شهدا همیشه ردیف اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند یا این‌که بخشی از جوایز این جشنواره را هدایای خانواده شهدا شکل می‌دهد! درباره این رویداد ارزشی حرف برای گفتن زیاد است، اما گاهی اوقات این سوال پیش می‌آید چگونه در یک کشور اسلامی دو جشنواره سینمایی تا به این اندازه با هم متفاوت هستند! چون در یکی شاید حداقل حجاب اسلامی هم به سختی رعایت می‌شود و در رویدادی دیگر ارزش‌های دینی مهمترین ویژگی آن رویداد است.
captcha