آسیب‌شناسی برنامه‌های قرآنی در اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی خوزستان/ مشکل مؤسسات صرفا بودجه نیست
کد خبر: 3675854
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۵

آسیب‌شناسی برنامه‌های قرآنی در اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی خوزستان/ مشکل مؤسسات صرفا بودجه نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: در نشست «بررسی چشم‌انداز مؤسسات قرآنی خوزستان در سایه ادغام اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی»، اعضای اتحادیه، ادغام اتحادیه‌های کشور را مطالبه کردند و نظرات خود را درباره ضرورت آموزش مدیریت فرهنگی به مدیران مؤسسات قرآنی، عوامل رکود در مؤسسات، بی عدالتی در حمایت از مؤسسات قرآنی و ضرورت آسیب شناسی طرح و برنامه‌های قرآنی به عنوان اولویت اتحادیه مدغم مؤسسات ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، نشست «بررسی چشم‌انداز مؤسسات قرآنی خوزستان در سایه ادغام اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی» چهارشنبه 29 آذر با حضور اعضای هیئت مدیره اتحادیه مدغم مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در تحریریه خبرگزاری ایکنای خوزستان تشکیل شد.

 فاطمه حقیقی، رئیس اتحادیه مدغم مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان به عنوان آغازگر این گفت‌وگو اظهار کرد: مؤسسات قرآنی که در اتحادیه مدغم عضو هستند، مؤسسات مردم‌نهاد هستند که به لحاظ مالی از دولت و مراکز دولتی حمایت خاصی نمی‌شوند. مجوز این مؤسسات قرآنی از وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی است؛ اما اخیراً صدور مجوز تحت نظارت هیأت رسیدگی به امور موسسات قرآن و عترت قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: گرفتن مجوز قانونی مراحلی دارد، مدیران مؤسسات قرآنی بعد از دریافت مجوز، خود باید برای فعالیت خود برنامه‌ریزی کنند.

حقیقی گفت: مؤسسات و مدیران قرآنی به خاطر حجب و حیای قرآنی که دارند، مطالبه‌گر نیستند. الان شاهد این هستیم که در برنامه‌های قرآنی تا بودجه نباشد کار فرهنگی و قرآنی نمی‌تواند پیشرفت داشته باشد.

 

میزگرد اتحادیه مؤسسات

چرا بودجه قرآنی کشور که شالوده تمام برنامه‌های فرهنگی کشور است، بدون برنامه تقلیل پیدا می کند؟

این فعال قرآنی با تصریح به کاهش بودجه فعالیت‌های قرآنی در سال جاری گفت: مطالبه‌ای که الان از سازمان برنامه و بودجه کشور داریم این است که سال 95 بودجه قرآنی 200 میلیارد بود، در سال 96، 100 میلیارد و امسال این بودجه بدون هیچ توضیح خاصی به 40 میلیارد تقلیل پیدا کرده است. وقتی در زمینه‌های دیگر بودجه 70 درصد و یا 313 درصد افزایش پیدا می‌کند، چرا بودجه قرآنی کشور که شالوده تمام برنامه‌های فرهنگی کشور است، بدون برنامه تقلیل پیدا می کند؟

اتحادیه‌های استانی در خصوص ادغام دو اتحادیه‌ تشکل ها و مؤسسات قرآنی کشور مطالبه دارند

وی در خصوص موضوع ادغام اتحادیه گفت: در حال حاضر اتحادیه‌ها در تمام استان‌های کشور مدغم شده است؛ اما متأسفانه به علت عدم ادغام دو اتحادیه تشکل‌ها و اتحادیه مؤسسات قرآن سازمان تبلیغات اسلامی کشور، تمام اتحادیه‌های استانی بلاتکلیف هستند. اتحادیه‌های استانی در خصوص ادغام اتحادیه‌های کشور مطالبه دارند.

حقیقی تصریح کرد: اتحادیه نماینده مؤسسات قرآنی است اما تا وقتی دست و بال اتحادیه باز نباشد، اتفاق خاصی برای مؤسسات نمی‌افتد. در حال حاضر برای امضای هر تفاهم‌نامه‌ای با ادارات و ارگان‌ها، خواه‌ناخواه یک نام، یک سربرگ و مهر لازم است اما چون این اتفاق در کشور نیفتاده است، این مسائل حل نشده است.

مدیرعامل اتحادیه مدغم مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان اظهار کرد: اتحادیه فعالیت‌های خود را در استان آغاز کرده است، نشست‌های خود را با مسئولان استان برگزار می‌کند و جلسات اتحادیه بعد از انتخابات به صورت رسمی آغاز شده است.

وی که مدیر مؤسسه قرآنی بصیرت شهرستان آبادان است، گفت: یکی از مسائلی که برای ما درد است، عدم حمایت منطقه آزاد اروند است. منطقه آزاد اروند به عنوان یک ظرفیت مالی که باید از برنامه‌های قرآنی حمایت کند، نه تنها از برنامه‌های قرآنی حمایت نمی‌کند بلکه وقتی مؤسسات قرآنی برای برنامه‌های خود مراجعه کنند می‌گویند: مردم از فعالیت‌های قرآنی خسته شده‌اند.

سیده مریم موسوی‌زاده مدیرعامل هیئت مدیره اتحادیه مدغم مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان گفت: از زمان برگزاری انتخابات تعیین اعضای هیئت مدیره اتحادیه، تاکنون سه جلسه هیئت مدیره برگزار شده است. جلسه گذشته مصوباتی داشت، یکی از مصوبات تشکیل 6 کارگروه بود که شامل کارگروه حقوقی، بازرسی، پژوهش، طرح و برنامه، توانمندسازی و آموزش و کارگروه روابط عمومی و تبلیغات، هر کدام از این کارگروه‌ها به سرپرستی اعضای هیئت مدیره امور مؤسسات قرآنی استان را در این حوزه‌ها پیگیری می‌کنند.

موسوی‌زاده افزود: هر کدام از مسئولان کارگروه‌ها با برنامه‌هایی که دارند، جلسه‌ای با مدیران مؤسسات و اعضای فعال آنها در استان خواهند داشت و مدیران مؤسسات به فراخور توانمندی که دارند در کارگروه‌های اتحادیه عضو می‌شوند. به طور مثال در شهرستان آبادان مؤسسه‌ای داریم که در زمینه پژوهش فعالیت خوبی داشته است و زمینه این را دارد که عضو کارگروه پژوهشی اتحادیه باشد. مؤسسات می‌توانند همزمان عضو چند کارگروه باشند؛ اما مهم این است که تخصصی کار شود و مؤسسات ما در رشته‌ای که علاقه دارند و می‌توانند، توانمند شوند. 

هدف ما این است که تمام مؤسسات ما فعال و توانمند شوند

مدیر مؤسسه قرآن و عترت مشکاة النور شوشتر اظهار کرد: تمامی این کارگروه‌ها به توانمندسازی مدیران مؤسسات قرآنی منتهی می‌شوند و هدف ما این است که تمام مؤسسات ما فعال و توانمند شوند.

وی در ادامه در ارتباط با فعالیت خود به عنوان رئیس هیئت مدیره اتحادیه گفت: در حال امضای تفاهم‌نامه‌ای با واحد عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی فرماندهی ناجا در استان هستیم. نیروی انتظامی از این همکاری‌ استقبال کرد تا به همه واحدهای عقیدتی سیاسی شهرستان‌های استان ابلاغ شود که در حوزه آموزش، فرهنگی و مشاوره و تمامی حوزه‌هایی که مؤسسات ما توانایی و فعالیت دارند، از خدمات آنها برخوردار شوند و نیروی انتظامی کارکنان و خانواده‌های آنان را به این سمت سوق دهد که از ظرفیت مؤسسات استفاده کنند. علاوه بر این با توجه به مسائل و مشکلاتی که ارباب رجوع آنها دارند، می‌توانند آنها را به سمت مؤسسات قرآنی و واحدهای مشاوره مؤسسات فرهنگی و قرآنی ما سوق دهند.

مدیرعامل هیئت مدیره اتحادیه مدغم مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان ادامه داد: تفاهم‌نامه دیگری با دارالقرآن‌های آموزش و پرورش استان در نظر داریم که اگر امضا شود به تمام دارالقرآن‌ها در استان ابلاغ می‌شود که با مؤسسات همکاری داشته باشند و دارالقرآن و مؤسسات قرآنی از ظرفیت‌های همدیگر در زمینه آموزش قرآن کریم استفاده کنند.

میزگرد اتحادیه مؤسسات

مؤسسات قرآنی استان در آینده نزدیک غربال می شوند

موسوی‌زاده در ادامه با اشاره به تأخیر در ادغام دو اتحادیه‌ تشکل‌ها و مؤسسات قرآن در کشور گفت: ما می‌خواستیم به شکل رسمی و محکم فعالیت‌های خود را انجام دهیم، البته این مسأله خیلی خدشه‌ای وارد نکرده است و در آینده‌ای نزدیک با همه مؤسسات قرآنی استان جلسه‌ای خواهیم داشت، این مؤسسات را حتماً گزینش می‌کنیم؛ مؤسسات ما چند سالی است که دچار حالت رکود شدند، برخی فعال هستند، برخی نیمه فعال و برخی اصلاً فعال نیستند. این مؤسسات در آینده‌ای نزدیک غربال می‌شوند. چون بعد از امضای تفاهم‌نامه‌ها، خود را موظف می‌دانیم که مؤسسات برتر را به اداراتی که با آنها تفاهم‌نامه امضا کردیم معرفی کنیم. این مستلزم آن است که در قدم اول مؤسسات خود را از لحاظ فعالیت، مدیریت و توان آموزشی غربال کنیم.

این مدرس قرآن بازدید حضوری از مؤسسات قرآنی استان را از برنامه‌های پیش روی اتحادیه عنوان کرد و گفت: با اعضای هیئت مدیره توافق شد که کم کم بازدید حضوری از مؤسسات قرآنی استان را داشته باشیم، این کار زمان می‌برد اما انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم جلسات هیئت مدیره در خارج از مرکز استان در شهرهای مختلف برگزار شوند.

وی با بیان اینکه پس از غربا‌ل‌گری مؤسسات قرآنی، به بررسی عوامل ضعف مؤسسات پرداخته خواهد شد، گفت: غربال‌گری بیشتر برای ریشه‌یابی مشکلات مؤسسات انجام می‌شود. این موضوع به کارگروه نظارت و بازرسی برمی‌گردد. با فعال شدن این واحد، وظیفه کارگروه بررسی و یافتن علل ضعف مؤسسات است.

شرح وظایف کارگروه نظارت و بازرسی اتحادیه

افسانه شریف‌زاده مسئول کارگروه نظارت و بازرسی اتحادیه گفت: مؤسسات یک سری دستورالعمل‌ها و اهدافی دارند و این کارگروه وظیفه دارد پیش روی برنامه‌های مؤسسات قرآنی به سمت این اهداف را بررسی کند. بررسی می‌کنیم کدام مؤسسه قوی عمل کرده است؟ کدام مؤسسه به سمت اهداف حرکت می‌کند؟ کدام راکد است و کدام انحراف پیدا کرده است.

ضعف مؤسسات قرآنی تنها به دلیل ضعف بودجه نیست

همچنین موسوی‌زاده در ادامه درباره مؤسسات قرآن راکد با بیان اینکه نمی‌توانیم در ریشه‌یابی این موضوع از یک علت واحد حرف بزنیم، تصریح کرد: این مسأله علت‌های مختلفی دارد، همیشه کمبود بودجه نیست، گاهی بودجه خوبی نزد یک مؤسسه قرآنی بوده؛ اما عملکرد خوبی نداشته است. این مسأله باید کاملاً بررسی شود. درست است خیلی وقت‌ها از کمبود بودجه ضرر کردیم؛ اما نظر شخصی من این است که فقط ضعف بودجه نبوده و خیلی از ضعف‌های دیگر منجر به این می‌شود که مؤسسه فعالیت خود را از دست بدهد یا کم فعالیت شود. 

وی گفت: ما 200 مؤسسه قرآنی داریم اما از این 200 مؤسسه تعداد مشخصی هستند که فعالند و در ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی شناخته شده هستند و انگشت‌شمارند. تشکیل این کارگروه‌ها برای این است که این مؤسسات توانمند شده، مطالبه‌گر باشند و تأثیرگذار شوند. 

موازی کاری در آموزش قرآن از علل اصلی رکود مؤسسات قرآنی است

حقیقی در پاسخ به مسأله «رکود موسسات قرآنی» با بیان اینکه یکی از علل اصلی بروز این مسأله موازی‌کاری است که متأسفانه در فعالیت‌های قرآنی انجام می‌شود، گفت: همزمان دستگاه‌های مختلف کار قرآنی انجام می‌دهند. تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف، آموزش و پرورش، مساجد، دارالقرآن بسیج و ... کار قرآنی انجام می‌دهند، ولی بار اصلی بر دوش مؤسسات قرآنی است. کار اصلی را مؤسسات انجام می‌دهند و ثمرات آن را ادارات برداشت می‌کنند.

رئیس اتحادیه مدغم مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان تصریح کرد: این موازی‌کاری باعث می‌شود سازمانی که صاحب دارالقرآن است، مراجعان و کارکنان سازمان خود را به آن سوق دهد ولی ثمره کار اصلی را مؤسسات قرآنی تحویل می‌دهند که به صورت تخصصی کار می‌کنند. در حال حاضر، در بحث مهد قرآن و پیش‌دبستانی‌ها، آموزش و پرورش ورود کرده است، بهزیستی ورود کرده است، علاوه بر این، جامعه‌القرآن‌ها هم هستند. یکی از علل اصلی که مؤسسه‌ای کم فعالیت شده است و یا کاملاً دارد راکد می‌شود همین موازی‌کاری است. قرار است کارهای قرآنی استان‌ها به اتحادیه‌ها واگذار شود؛ یعنی ادارات و ارگان‌ها باید فعالیت‌های قرآنی خود را از مرجع اتحادیه‌ها ساماندهی کنند و این اتفاق خوبی است.

این فعال قرآنی ابراز امیدواری کرد: با ادغام اتحادیه در کشور، اتحادیه‌های استانی وجهه حقوقی و قانونی پیدا می کنند که بتوانند با اقتدار بیشتری در این زمینه گام بردارند.

همچنین شریف‌زاده در زمینه موازی کاری و رکود فعالیت‌های موسسات قرآنی نیز گفت: ما این موازی‌کاری و مشکلاتی که در پی آن می‌آید را لمس کرده‌ایم. من یک مؤسسه قرآنی با سابقه ده یازده ساله در اهواز دارم؛ کلاس‌های متفاوتی برگزار کرده‌ام؛ حفظ قرآن، تفسیر و ... اما به خاطر اینکه روی پای خود بایستیم و چون از جایی بودجه‌ای دریافت نمی‌کنیم، باید از قرآن‌آموزان شهریه‌ بگیرم. امور مساجد یک سری برنامه‌های قرآنی و همان‌ کلاس‌هایی که در مؤسسه دارم، به صورت رایگان برگزار کرده است. این زمینه کنسل شدن برنامه مؤسسات قرآنی را به وجود می‌آورد. اگر هماهنگی بین مؤسسات و امور مساجد وجود داشته باشد، این مشکلات برطرف خواهد شد.

میزگرد اتحادیه مؤسسات

موسوی‌زاده در ادامه با بیان اینکه مؤسسات قرآنی ظرفیت بالایی دارند، گفت: در یک بحثی چند وقت اخیر تمام آموزش‌ها را به آموزش و پرورش سپردند، به گونه ای که حتی آموزش عمومی برای والدین و عامه مردم را به آموزش و پرورش سپردند، اما آموزش و پرورش با آن حجم بالای کار و زمان کمی که دارد، صددرصد از پس کار آموزش قرآن برنمی‌آید. دارالقرآن ها نیز در چارچوب و ساعات اداری می‌توانند فعالیت کنند، اما مؤسسات ما از 6 صبح تا 12 شب شبانه‌روز آموزش‌ها را ارائه می‌دهند.

مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد به دلیل اینکه از دل مردم برآمده‌اند انگیزه کار قرآنی دارند

وی اظهار کرد: مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد به دلیل اینکه از دل مردم برآمده‌اند انگیزه کار قرآنی دارند و وابسته به سازمان خاصی نیستند و به طور مستقل کار می‌کنند. از این رو خود به خود آموزش را به هر جایی بسپارند، انجام آموزش‌های قرآنی به مؤسسات برمی‌گردد.

خیریه عچرش مسئول کارگروه پژوهش اتحادیه مؤسسات و تشکل های قرآنی استان نیز گفت: برنامه‌هایی در این کارگروه مدنظر داریم که ان شاءالله در سطح استان و کشور انجام خواهد شد. استان ما در زمینه پژوهش ظرفیت‌های کمی ندارد و چهره‌های مطرح کشوری و بین‌المللی دارد. می‌شود از این ظرفیت در زمینه پژوهش نیز استفاده کرد.

میزگرد اتحادیه مؤسسات

وی خاطرنشان کرد: ما مؤسساتی داریم که کار آنها پژوهش است، اول باید این‌ها را شناسایی کنیم؛ مؤسساتی در برخی شهرها داریم که کار پژوهشی انجام می‌دهند، اما یک مقدار کارها ترتیب ندارد و متوالی نیست. با تشکیل کارگروه‌های پژوهشی، می‌توان تقسیم کار کرد و به هر مؤسسه کاری در زمینه‌های مختلف تفسیر، نهج‌البلاغه و ... سپرد. شاید در بین مؤسسات ما پنج یا شش مؤسسه بتوانند در این زمینه خوب کار کنند؛ چرا که مؤسسات کار آموزشی نیز باید انجام دهند.

درد ما این است که برخی از مسئولان ما دغدغه قرآنی ندارند

این استاد دانشگاه در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه قرآن مهجور است، گفت: بعضی‌ها دغدغه قرآنی ندارند. درد ما این است که برخی از مسئولان ما دغدغه قرآنی ندارند و برای آنها مهم نیست.

اولویت شماره یک ما باید آسیب‌شناسی طرح‌ها و برنامه‌های اجرا شده باشد

در ادامه عبدالامام حمادی مسئول کارگروه طرح و برنامه اتحادیه مدغم مؤسسات و تشکل های قرآنی خوزستان در ادامه گفت: در مورد کارگروه طرح و برنامه چند مورد است که ذکر می‌شود؛ در بحث طرح و برنامه به نظر بنده، اولویت شماره یک ما باید آسیب‌شناسی طرح‌ها و برنامه‌های اجرا شده باشد.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع باید اولویت کل اتحادیه باشد؛ تصریح کرد: مگر تا الان برنامه و طرح قرآنی در استان و کشور اجرا نشده است؟ چه چیز باعث شده است که- برای اولین بار در این جلسه می‌شنوم- که قطب مالی و اقتصاد طلایی استان خوزستان می‌گوید که مردم از کار قرآنی خسته شده‌اند. این یک زنگ خطر و هشدار برای ما است. کسی که این حرف را زده آیا تا به حال به فعالیت‌های قرآنی کمک نکرده است؟ حتماً کمک کرده و هزینه داده است؛ منتها این برنامه‌هایی که برای آنها هزینه کرده مؤثر و کارا نبوده است.

این فعال قرآنی خاطرنشان کرد: طرح‌هایی به اسم مؤسسات قرآنی تخصیص اعتبار می‌شود که مدیران آنها انفرادی به دنبال بودجه رفته‌اند، لابی‌گری شخصی بوده، مسائل سیاسی نیز کنارش بوده و در برهه خاصی اقتضا می‌کرده که از این مؤسسه حمایت کنند. قصد داریم این نوع حمایت‌ها یکپارچه شود؛ یعنی از کانال اتحادیه انجام شود؛ نه اینکه بخواهیم پیمان‌کار تمام فعالیت‌های قرآنی استان شویم، که این باز ضررش بیشتراز نفعش خواهد بود؛ ولی باید فعالیت‌های هدفمند داشته باشیم. بالاخره باید انتظار داشته باشیم که یک خروجی مشخص داشته باشیم.

میزگرد اتحادیه مؤسسات

طرف حساب سرمایه گذار و مسئول نباید یک شخص و یا یک مؤسسه باشد/مسئولان برنامه ریزی شده حمایت کنند

وی تاکید کرد: طرف حساب سرمایه گذار و یا مسئول نباید یک شخص و یا یک مؤسسه باشد که در حیطه یک شهر فعالیت می‌کند و این حمایت را به پای جامعه قرآنی و یا حتی مؤسسات بنویسند. این موضوع را در جلساتی که با مسئولان تراز اول استان خواهیم داشت، حتماً مطرح خواهیم کرد. ما نمی‌گوییم حمایت نکنند اما برنامه‌ریزی شده حمایت شود.

حمادی افزود: جامعه قرآنیان استان تشکیل شد؛ ما سه سال پیش کم نگذاشتیم ولی تا همین الان بدیهی‌ترین مشکل قرآنی استان، همان «قرائت قرآن خوزستانی‌ها در بخش اذان‌گاهی رادیو» حل نشده است. ما دیگر چه کسی را باید انتخاب می‌کردیم؟ جامعه قرآنی که ورای تشکل‌هایی مثل مؤسسه و اتحادیه و دارالقرآن است.

اعتبارت قرآنی بد خرج شده است

این قاری قرآن با بیان اینکه مشکل درجه یک ما اعتبار و پول نیست؛ گفت: برخی از مؤسسات طرح دارند و اعتبار جذب می‌کنند. پس مشکل اصلی ما این نیست که اعتبار نداریم، بدخرج شده است و با نیات نوعاً سیاسی و شخصی این حمایت‌ها صورت گرفته است، برای همین تأثیر و کارایی فعالیت‌های قرآنی مغفول واقع شده است. اولین گام برای اتحادیه مدغم مؤسسات و تشکل های قرآنی، باید آموزش و توانمندسازی مدیران مؤسسات ما باشد. ما چقدر حساس بودیم کسی که مدیر مؤسسه می‌شود و مجوز می‌گیرد، بداند که مدیریت فرهنگی چیست و چگونه است؟

این عضو هئت مدیره اتحادیه تصریح کرد: الان 200 مؤسسه قرآنی در استان داریم، 400 تا هم بشوند فکر می‌کنید تغییری ایجاد می‌شود؟ ای کاش به جای این 200 مؤسسه، 90 مؤسسه با 90 مدیر مسئولی که مدیریت فرهنگی بلد باشند، داشتیم تا اگر او را به شورای فرهنگ عمومی، قرارگاه فرهنگی و ... دعوت کردند بتواند صحبت کند، طرح بدهد و دفاع کند، ادبیات مسئولانی که می‌تواند از آن‌ها بودجه و اعتبار کسب کند را بداند.

مدیریت فرهنگی موضوع خیلی مهمی است که خیلی از مدیران مؤسسات قرآنی ما ندارند

وی ادامه داد: پس مدیریت فرهنگی موضوع خیلی مهمی است که خیلی از مدیران ما آن را ندارند. شاید تشکیل کارگاه، تشکیل همایش آموزشی، اردوهای تشکیلاتی برای تأمین این توانمندی‌ مؤثر باشد. باید این مدیران را دعوت کنیم، دوره‌‌های آموزش ارتباطات و تبلیغات برای آنها برگزار کنیم. ما باید قبول کنیم برای آموزش مدیران مؤسسات قرآنی، هیچ کاری نکردیم و هر چه هست توانمندی شخصی آنها است. چون به اعتقاد من کار به هم ریخته بوده است.

حمادی با تصریح به اینکه برنامه‌ها و طرح‌های قرآنی مؤسسات کارا و مؤثر نیست؛ گفت: الان به هر کس بگویی یک برنامه قرآنی برگزار کن می‌گوید: «شبی با قرآن». دیگر بس است! شبی با قرآن اگر می‌خواست تأثیر بگذارد، تاکنون تأثیر خود را می‌گذاشت. الان راحت‌ترین برنامه برگزاری شبی با قرآن است؛ این گونه برنامه‌ها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

مسئول کارگروه طرح و برنامه اتحادیه قرآنی خوزستان ادامه داد: نکته بعد توجیه و تبادل‌نظر با مسئولان تراز اول استان است. لازمه این کار آن است که نکته اول را رعایت کرده باشیم، یعنی خود را توانمند کرده باشیم. 

این فعال قرآنی با اشاره به ضعف کار تشکیلاتی در مؤسسات قرآنی گفت: ضعف عمومی کار تشکیلاتی الان در کل کشور است، مسأله شماره یک کشور اقتصاد است. مهم‌ترین اصل اقتصادی در قانون اساسی کشور می‌گوید: اقتصاد را بروید مردمی کنید و ما هنوز در این زمینه ناقص عمل کرده‌ایم، حال که این اقتصاد است، پس انتظار نداشته باشید یک مؤسسه قرآنی تمام قد مردمی باشد. نمی‌تواند؛ بالاخره متأثر از ساختار کل کشور است. امروز نیازهای زیستی جامعه ما در خطر است. نمی‌توان انتظار داشت یک مؤسسه قرآنی درآمدزایی کند، با چه طرح‌ و برنامه‌ای؟ تا وقتی این رویه حاکم باشد و ارکان دیگر تأثیرگذار در فرهنگی عمومی جامعه حل نشده باشد، ما مثل بقیه اجزای جامعه نمی‌توانیم حرف زیادی برای گفتن داشته باشیم.

این فعال قرآنی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های زیادی در خوزستان وجود دارد که شاید در تهران هم نباشد؛ منتها چرا اینها هنوز در بدیهی‌ترین کاری که باید برای استان انجام دهند، می‌لنگند؟

وی در پایان گفته‌های خود انتقادی را در رابطه با عملکرد ایکنا در رابطه با اختصاص، تخصیص و هزینه‌کرد بودجه قرآنی در استان مطرح کرد و گفت: خبرگزاری ایکنا 11 سال است که در استان خوزستان فعالیت می‌کند و ما منکر تلاش‌های این مجموعه در انعکاس برنامه‌ها نیستیم اما این خبرگزاری باید در برابر ضعف‌ها و نارسایی‌های مدیران قرآنی و بودجه‌ای که در استان در گردش است، سهم خود را ادا کند.

دغدغه‌ مؤسسات این نیست که دینداری طرف مقابل را افزایش دهند

رضا علیپور عضو هیئت مدیره اتحادیه مدغم مؤسسات و تشکل های قرآنی استان نیز تصریح کرد: الان دغدغه مؤسسات قرآنی ما اقتصاد است؛ دغدغه‌ مؤسسات این نیست که دینداری طرف مقابل را افزایش دهند.

وی گفت: این اتحادیه یک گروه منسجم است که تعلق به اداره و سازمانی ندارد و خبرگزاری ایکنا و اتحادیه می‌توانند در کنار هم حرکت کنند تا صدای مؤسسات به جایی برسد. چیزی که ما را الان اذیت می‌کند بی‌عدالتی است؛ برخی مدیران از برخی مؤسسات حمایت می‌کنند و از برخی حمایت نمی‌کنند.

میزگرد اتحادیه مؤسسات

علیپور یکی از معضلات مطرح در اتحادیه را موضوع توانمندی مدیران مؤسسات قرآنی عنوان کرد و گفت: همه ما در این زمینه مسئول هستیم. توانمندی خیلی مسأله حساسی است. این توانمندی اول به خود مدیر برمی‌گردد و در درجه دوم به مربیان که در مؤسسات قرآنی بکارگیری می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: الان دغدغه اکثر مدیران نبود فضا است. برای این دوستان چه کردیم؟ بعضی با نبود امکانات در استان و کشور بهترین‌ها شدند. برای اینها چه کار کردیم که افت نکنند؟

جامعه قرآنی باید در کنار اتحادیه باشد

این فعال قرآنی با بیان اینکه خدا را شکر که اتحادیه مدغم شکل گرفت و ما در این وادی وارد شدیم، گفت: هر جا ضربه غیرفرهنگی خوردیم برای این بوده است که ما کار نکرده‌ایم و فرهنگ ایجاد نکردیم. این کار همت همه را می‌خواهد، چه جامعه قرآنی و چه اتحادیه. جامعه قرآنی باید در کنار اتحادیه باشد. یک دست صدا ندارد. اگر می‌خواهیم بی‌عدالتی‌ها را بشکنیم (در حوزه قرآن و عترت) باید یک‌دست بشویم.

iqnakhouzestan@

captcha