بالای 95 درصد همدانی‌ها باسوادند
کد خبر: 3676247
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان؛

بالای 95 درصد همدانی‌ها باسوادند

گروه فرهنگی: معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد جمعیت استان همدان باسواد هستند، گفت: این میزان از میانگین کشوری که ۹۴.۷ درصد است، بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، محمد پورداوود دوشنبه 4 دی در جمع خبرنگاران ضمن تبریک هفته سوادآموزی اظهار کرد: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال گذشته جمعیت استان یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۳۴ نفر بود که یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۴۶۲ نفر از مردم باسواد هستند.

وی ادامه داد: جامعه هدف برای سوادآموزی طبق پیگیری‌های سازمان نهضت سوادآموزی کشور افراد ۱۰ تا ۴۹ سال است بر این اساس درصد کمی از مردم استان بی‌سواد هستند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه در استان بیشترین آمار باسوادی با 97 درصد مربوط به شهرستان‌ همدان و ملایر با 95.5 درصد رتبه دوم را دارد، گفت: در همدان 13 هزار و 37 نفر و در ملایر 8 هزار و 114 نفر بی‌سواد وجود دارد.

وی با بیان اینکه میانگین باسوادی در شهرستان نهاوند 95.20 درصد و تویسرکان 95.10 درصد است، تصریح کرد: در شهرستان نهاوند 5 هزار و 328 نفر و در تویسرکان 4 هزار و 459 نفر بی‌سواد هستند.

پورداوود با تأکید بر اینکه میانگین باسوادی در شهرستان بهار 94.60، فامنین 94.20 و اسدآباد 94 درصد است، اضافه کرد: در شهرستان رزن 93.30 و در کبودراهنگ 92.7 درصد از شهروندان باسواد هستند.

2 مرکز یادگیری محلی سوادآموزی در همدان راه‌اندازی شد

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان در بخش دیگری از سخنانش گفت: 2 مرکز یادگیری محلی برای جذب بی‌سوادان، همزمان با هفته سوادآموزی در این استان راه‌اندازی شد، با این حساب تعداد مراکز یادگیری محلی فعال در استان به چهار مرکز رسید.

وی افزود: یکی از مراکز یادگیری محلی در زندان مرکزی همدان افتتاح شد تا جامعه هدف استان برای ریشه‌کنی بی‌سوادی شامل زندانیان نیز شود و دیگری برای جذب بی‌سوادان حاشیه‌های شهر، در شهرک ولیعصر همدان راه‌اندازی شد.

پورداوود ادامه داد: پیش از این تنها یک مرکز یادگیری محلی در منطقه 2 همدان و یک مرکز در ملایر فعال بود که امسال تعداد این مراکز با رشد 2 برابری همراه شد.

وی با بیان اینکه پایدار کردن یادگیری، آموزش مهارت‌های اساسی زندگی و حرفه‌‌آموزی از جمله اهداف راه‌‌اندازی مراکز یادگیری محلی است، اظهار کرد: این مراکز به صورت عمده در نقاط حاشیه‌ای شهر که حداقل 75 نفر بی‌سواد در آن منطقه شناسایی شده باشد، راه‌اندازی می‌شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه از 48 هزار و 916 نفر از شهروندانی که در استان بی‌سواد هستند، 16 هزار و 656 نفر آقا هستند، گفت: از این تعداد 32 هزار و 260 نفر خانم هستند که از علل آن می‌توان بیشتر بانوان جامعه روستایی را مدنظر قرار داد که نگهداری این بانوان سر کلاس‌های درس به علت مشغله و زندگی بسیار سخت است.

وی درباره چگونگی شناسایی افراد بی‌سواد در روستا بیان کرد: 400 آموزش‌دهنده که در قالب یک مؤسسه آموزشی در طرح برون‌سپاری سوادآموزی فعال هستند، می‌توانند در راستای شناسایی افراد بی‌سواد مؤثر باشند و دهیاران، مراکز بهداشت و شورای اسلامی شهر و روستا از دیگر راه‌های شناسایی این افراد است.

پورداوود با تأکید بر اینکه فقر می‌تواند از علل رها کردن تحصیل و یا بی‌سوادی باشد که در این راستا به دنبال وارد کردن کودکان‌کار در حوزه علم‌آموزی هستیم، خاطرنشان کرد: هدف ما انسداد مبادی بی‌سوادی در جامعه است.

وی با اشاره به اینکه سالانه از سوی سازمان نهضت سوادآموزی آماری برای پوشش سوادآموزی به استان ارائه می‌شود، افزود: امسال پوشش 5 هزار و 800 نفر برای سوادآموزی و گذراندن دوره‌های سوادآموزی، تحکیم و انتقال برای استان همدان درنظر گرفته بود که با پوشش 5 هزار و 988 نفر در سه دوره 103 درصد آموزش محقق شد.

پورداوود با بیان اینکه تعریفی خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن کریم تعریفی از سواد است، اضافه کرد: مفهوم سواد در ایران 1400 فراتر از این تعریف است که باید به سمت‌وسوی سواد دیجیتال گام برداریم.

وی با تأکید بر اینکه دوره سوادآموزی دوره‌ای برای دستیابی به حداقل سواد است که 4 ماه و معادل 400 ساعت برگزار می‌شود، گفت: دوره‌های تحکیم برای سوادآموزان به منظور استمرار و تحکیم آموزه برای ادامه تحصیل برگزار می‌شود و دوره انتقال نیز برای سوادآموزان معادل پایه ششم ابتدایی است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه در این دوره‌ها قانونگذار هزینه‌هایی برای آموزش‌دهنده و سوادآموزی درنظر گرفته است، اظهار کرد: در دوره سوادآموزی 760 هزار تومان هزینه به آموزش‌دهنده و 144 هزار تومان هزینه به سوادآموزی که در دوره‌های شرکت و نمره قبولی را کسب کرده است، پرداخت می‌شود.

منبع: ایسنا

captcha