بودجه قرآنی 97 به شرط تخصیص مطلوب است
کد خبر: 3676614
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
نماینده مجلس شورای اسلامی:

بودجه قرآنی 97 به شرط تخصیص مطلوب است

گروه فعالیت‌های قرآنی: رابط قرآنی استان مرکزی در فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت: با بودجه 40میلیارد تومانی و کاهش 60درصدی نسبت به سال گذشته ممکن است فعالیت‌های قرآنی با مشکل مواجه شود البته اگر آقای نوبخت قول صد درصدی به تخصیص بودجه قرآنی سال 97 دهد وضعیت ما نسبت به سال 96 و 95 بهتر خواهد بود.

محمد حسینی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: بودجه قرآن از 200 میلیارد به 100 میلیارد در سال 95 تقلیل یافت، قرار بر این بود سهم تخصیص بودجه قرآنی افزایش یابد اما با کاهش 60درصدی مواجه شدیم هر چند از این اعتبارات هم یا مبلغی تخصیص نمی‌یافت یا بسیار ناچیز بود.
وی با اشاره به اینکه بودجه در نظر گرفته شده سال 97 برای فعالیت‌های قرآنی باید در شأن قرآن باشد و این رقم با بودجه 40میلیارد تومانی و کاهش 60درصدی نسبت به سال گذشته ممکن است با مشکل مواجه شود، تصریح کرد: البته اگر آقای نوبخت قول صد درصدی به تخصیص بودجه قرآنی سال 97 دهد وضعیت ما نسبت به سال 96 و 95 بهتر خواهد بود.
حسینی اظهار کرد: دیدگاه دولت در لایحه بودجه 97 به نوعی درست است حذف جدول 17 از جمله اقدامات تخصیص بودجه فرهنگی است. برای بیش از 135 مؤسسه بر اساس جایگاه آنها در حوزه فرهنگی مبلغی بیش از هزار میلیارد تومان تخصیص می‌یافت از این مبلغ هم، مبلغ کمی برای مؤسسات قرآنی در عرصه فرهنگی آن هم در سطح کلان در نظر گرفته می‌شد و مؤسسات کوچک شهرستان‌ها در این لیست قرار نمی‌گرفتند.
رابط قرآنی استان مرکزی در فراکسیون قرآن مجلس ادامه داد: دولت برای ایجاد تعادل جدول شماره 17 را حذف کرد وقتی به مؤسسه فرهنگی اعتبار دولتی می‌دهیم باید موافقت‌نامه مبادله شود، ذی حساب تعیین و پیگیری شود، مؤسسات جدول 17 این شرایط را نداشتند و پرداخت منابع به آنها با مشکل مواجه شده بود. در بودجه سال آینده مؤسسات دسته بندی شدند و بودجه آنها به سازمان یا اداره متولی آنها پرداخت می‌شود. در واقع بودجه قرآنی کم شده و به ردیف سازمان‌ها و ادارات متولی اضافه شده است. حذف جدول شماره 17 و اضافه کردن بودجه به دستگاه‌ها باید منتج به بهره‌مندی همه مؤسسات قرآنی از این بودجه شود نه فقط عده‌ای خاص.
حسینی افزود: اگر بخواهیم مباحث فرهنگی را با اعتبارات و بودجه کشور مدیریت کنیم به اهداف مدنظر رهبری نخواهیم رسید، بخشی از فعالیت‌های قرآنی مردمی است و هر وقت امورات به مردم سپرده شد شاهد خروجی بهتر و اثربخش تری بودیم. مرور عملکرد حوزه علمیه و فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی نشان می‌دهد بیش از 90درصد یا حتی صد در صد اعتبارات و حمایت‌های مالی و معنوی از سوی مردم بوده است حتی مسجدی که توسط مردم ساخته شود از قداست بیشتری نسبت به مسجد دولتی برخوردار است.
وی اضافه کرد: دولت موظف است در زمینه ترویج فعالیت‌های قرآنی رسالت خود را با توجه به جایگاه و برنامه‌ای که قانونگذار تعیین کرده ایفا کند و زیرساخت لازم در حوزه فرهنگی قرآنی را مهیا کند. گرفت و گیرهای دریافت مجوز برای احداث مؤسسات قرآنی یکی از دغدغه‌های فعالان فرهنگی است، حوزه‌های اجرایی مثل تبلیغات اسلامی و ارشاد موانع مجوز را از جلوی پای مردم بردارند و حمایت‌های خود را در حوزه اجرایی تحت اختیار داشته باشند.
رابط قرآنی استان مرکزی در فراکسیون قرآن مجلس تصریح کرد: از دولت انتظار می‌رود در برگزاری جشنواره‌ها و اهدای جوایز با وجود کمبود منابع، دقت و نظارت بیشتری کند، با کمبود منابع در سال 96 و 97 رو به رو هستیم شاید عدد و ارقام بودجه کاهش پیدا کرده باشد اما در تخصیص وظیفه دولت این است که درآمدها را شفاف‌تر پیش بینی کند.
حسینی ادامه داد: در حوزه قرآن بسیاری از دستگاه‌های متولی پراکنده کاری دارند با این وجود آنچنان که شایسته است کار قرآنی نکرده‌ایم ما مدعی بیداری اسلامی در دنیا هستیم و دشمنان از همین روزنه برای ضربه زدن به اسلام و مسلمین استفاده می‌کنند داعش ثمره تلاش دشمن برای ایجاد نفاق بین مسلمانان بود که با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان(عج)، بسیج و سپاه از بین رفت.

captcha