قرآنی شدن فضای جامعه؛ پیش‌نیاز استعدادیابی در هنر تلاوت/ تشکیل کارگروه‌های شناسایی
کد خبر: 3676786
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
استعدادیابی در هنر تلاوت قرآن/مهدی عادلی مطرح کرد:

قرآنی شدن فضای جامعه؛ پیش‌نیاز استعدادیابی در هنر تلاوت/ تشکیل کارگروه‌های شناسایی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مهدی عادلی، قاری بین‌المللی کشورمان ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون استعدادیابی در هنر تلاوت قرآن بیان کرد: قبل از این که بخواهیم به این مقوله ورود کنیم نیازمند این هستیم که فضای جامعه را قرآنی کنیم.

رد نشود ///قرآنی کردن جامعه، پیش نیاز استعدادیابی/تشکیل کارگروه‌ها برای شناسایی استعدادها

مهدی عادلی، قاری بین‌المللی کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن ارائه تحلیلی در زمینه اهمیت و لزوم استعدادیابی در هنر تلاوت قرآن بیان کرد: تمام کشور‌های توسعه یافته دنیا در هر هنری که می‌خواهند متخصص داشته باشند از همان سنین خردسالی و دبستان اقدام به استعدادیابی می‌کنند، هنر تلاوت قرآن نیز رشته‌ای است که مستثنی از بقیه رشته‌ها نیست و باید بحث استعدادیابی در آن جدی گرفته شود.
وی در ادامه افزود: البته قبل از این که به استعدادیابی بپردازیم باید چند گام به عقب برگردیم و فضای جامعه را قرآنی کنیم، اگر حلاوت تلاوت قرآن برای مردم فهمانده شود مطمئنا به شکوفایی استعداد‌ها نیز کمک می‌شود، البته در این بین دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی نیز سهم خودشان را دارند چنان که رسانه‌ها نیز نقش خودشان را دارند و می‌توان در این زمینه به برنامه اسراء اشاره کرد.
عادلی تصریح کرد: همچنین از جلسات قرآن نیز می‌توان این توقع را داشت که استعداد‌ها را شناسایی کنند یا اینکه کارگروهی تشکیل شود و در راس آن‌ها اساتید برجسته مانند استاد احمد ابوالقاسمی قرار بگیرد و بگوید که چه کسی قاری می‌شود و چه کسی به سطح ممتاز در تلاوت قرآن نمی‌رسد.
قاری بین‌المللی کشورمان در ادامه بیان کرد:، اما همه این‌ها بستگی به این دارد که جامعه قرآنی شود، برای نمونه می‌توان ورزش فوتبال را مثال زد، وقتی فضای جامعه فوتبالی شد و طیف وسیعی به این سمت متمایل شدند در این صورت دست شما برای استعدادیابی در این زمینه بازتر است و به تناسب هر چقدر که فضای محدودی فوتبالی باشند برای استعدادیابی در این زمینه دست شما بسته‌تر خواهد شد، در قرآن هم همین است.
عادلی در پاسخ به این سؤال که بهترین سن برای شناسایی استعداد‌ها کدام سن است تصریح کرد: از همان دوران خردسالی یعنی حوالی پنج سالگی می‌تواند این اتفاق بیفتد، بچه‌هایی هستند که صدای خوبی دارند و همان سنین خردسالی این مسئله در آن‌ها نمایان است، بهترین جا برای شناسایی آن‌ها نیز جلسات است که در این جلسات حاضر شوند، همچنین باید باز هم از برنامه اسرا یاد کنم البته این برنامه نیز نمی‌تواند به صورت گسترده به این موضوع بپردازد، چون ظرفیت صدا و سیما محدود است و نمی‌تواند همه استعداد‌ها را پوشش دهد، اما در هر حال می‌تواند بخشی از کار را بر عهده گیرد.
قاری بین‌المللی کشورمان ضمن ارائه راهکاری برای کشف استعداد‌های برتر در زمینه تلاوت قرآن بیان کرد: یکی از کار‌های مهمی که در این زمینه باید انجام شود این است که کارگروهی تشکیل شود و این کارگروه‌ها به نقاط مختلف کشور اعم از روستا‌ها و شهر‌ها سفر کنند تا نخبگان قرآنی شناسایی شوند.
وی در ادامه افزود: البته بخش مهمی از این کار به سازمان دارالقرآن بر می‌گردد که به عنوان متولی این کار ورود کند، البته به شرط اینکه بودجه خوبی در اختیار آن‌ها قرار گیرد و آن‌ها نیز بتوانند این کارگروه‌ها را تشکیل دهند، ضمنا برای تشکیل این گروه‌ها می‌توان از اساتید هر استان نیز بهره گرفت که بتوانند نخبگان قرآنی شهر خودشان را شناسایی کنند و پس از معرفی به سازمان دارالقرآن برای آن‌ها پرونده تشکیل شود تا در مسیر رشد قرار گیرند.
عادلی در پاسخ به این سؤال ایکنا که شاخصه‌های مهم در یک مستعد قرآنی چیست؟ تصریح کرد: البته اینطور نیست که کسی نتواند قاری شود، ممکن است یک نفر استعداد بالاتری به جهت صوت و لحنی داشته باشد، اما یک نفر اینطور نباشد، ولی با تلاش بتواند موفق باشد، اما در هر حال شاخصه‌های مهمی که به آن‌ها توجه می‌کنیم عبارت از صوت و قدرت دریافت لحنی یا به عبارت بهتر ذهن موسیقایی است.
قاری بین‌المللی کشورمان با تأکید بر این که استعداد‌های قرآنی باید به صورت صحیح پرورش یابند بیان کرد: خوراک‌های آموزشی که در اختیار مستعدان برتر قرار می‌گیرد باید جامع باشد و صرفا به نکات صوت و لحنی محدود نشود، بلکه باید بیش از پیش به مسائل مربوط به مفاهیم پرداخته شود، چون همه این اتفاقات برای این است که فضای جامعه، قرآنی شود و عمل به قرآن در اولویت قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: در نتیجه به مفاهیم نیازمندیم، جلسات قرآنی که صرفا به صوت و لحن می‌پردازند نیز باید به این نکته توجه کنند و در خلال آموزش‌های مربوط به صوت و لحن و ... مطالب مربوط به مفاهیم و لطایف قرآنی را ارائه کنند تا شاگردان در این فضا قرار گیرند.
عادلی بیان کرد: همچنین دولت نیز باید وظایف خودش را انجام دهد، جلسات قرآن در جهت استعدادیابی و کشف آن‌ها نیز هم می‌تواند به صورت آکادمیک باشد و هم سنتی؛ البته شیوه سنتی نیز جواب داده، اما ممکن است به دلیل این که فضای جامعه از قرآن دور شده است نقش آن‌ها کمرنگ شده باشد، اما در هر حال هنوز هم خیلی‌ها هستند که به قرآن علاقه‌مند هستند و از طریق حمایت‌های مادی و معنوی می‌توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.
قاری بین‌المللی کشورمان در پاسخ به این سؤال که رسانه‌ها چه نقشی در استعدادیابی دارند تصریح کرد: رسانه‌ها نقش تبلیغی را دارند و می‌توانند قاری و یا حافظ را به مردم معرفی کنند، فرض کنید وقتی که یک ورزشکار در مسابقات جهانی مقام کسب می‌کند این مسئله به صورت بسیار پر رنگ مطرح می‌شود، اما وقتی یک قاری در مسابقات جهانی رتبه اول را به دست می‌آورد خبری از پوشش رسانی آنچنانی نیست، در نتیجه هر چقدر که در بخش‌های خبری و سایر برنامه‌ها به قاری قرآن اهمیت بیشتری داده شود یقینا هم قاری معرفی می‌شود و هم اینکه افراد زیادی می‌توانند به قرآن علاقه‌مند شود.
عادلی در انتهای صحبت‌های خود با اشاره به مسابقات قرآن بیان کرد: اینکه بگوییم مسابقات نباشد صحیح نیست بلکه باید باشد و شاید هم نیازمند اصلاحات باشد، اما در هر حال مسابقات فضایی است که می‌تواند در ایجاد انگیزه بین قرآن‌آموزان مفید باشد و بخشی از کار استعدادیابی را نیز بر عهده بگیرد.

مطالب مرتبط
captcha