پیگیری ثبت پرونده زنده یاد محمد اسماعیلی سزاری به عنوان شهید عرصه راه آهن
کد خبر: 3676983
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵

پیگیری ثبت پرونده زنده یاد محمد اسماعیلی سزاری به عنوان شهید عرصه راه آهن

گروه فرهنگی: نشست هماهنگی برگزاری مراسم بزرگداشت و پیگیری ثبت پرونده زنده یاد محمد اسماعیلی سزاری به عنوان شهید عرصه راه آهن امروز چهاشنبه ۶ دی ماه در اندیمشک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، نشست هماهنگی برگزاری یادواره کارگر فداکار زنده یاد محمد اسماعیلی سزاری و پیگیری ثبت پرونده وی به عنوان شهید عرصه راه آهن  امروز چهاشنبه ۶ دی ماه در اداره کل راه آهن زاگرس برگزار شد.

برگزاری این نشست با هدف معرفی و ثبت پرونده مرحوم محمد اسماعیل سزاری به عنوان شهید حادثه سال ۶۴ راه آهن که با از خودگذشتگی خویش موجب نجات جان بیش از ۷۰۰ رزمنده جبهه‌های جنوب شد، صورت گرفت.

پیگیری ثبت پرونده زنده یاد محمد اسماعیلی سزاری به عنوان شهید عرصه راه آهن(آمــــــــاده/امــروز)

انصاری مدیر کل راه آهن زاگرس از تلاش برای ایجاد نماد و یادمانی در محل حادثه مذکور و معرفی این چهره ایثارگر راه آهن در تورهای قطار گردشگری سخن گفت.

همچنین حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی نوری امام جمعه شهرستان اندیمشک نیز خواستار تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌هایی جهت پیگیری این امر و تعیین راه آهن زاگرس به عنوان دبیر این برنامه جهت تجلیل و معرفی فرهنگ ایثار شد.

در ادامه پیمان جهانگیری فرماندار شهرستان اندیمشک با اعلام اینکه ۳۲ سال از آن حادثه و ایثارگری زنده‌یاد سزاری گذشته است، خواستار اجرای مراسم متنوع برای یادبود و بزرگداشت این چهره فداکار عرصه راه آهن شد.

همچنین مرتضی طیبی مدیر مؤسسه فرهنگی غدیر در گزارش خود درباره این موضوع از بررسی و اثبات صحت و سقم حادثه مذکور بر اساس اسناد و مدارک، پخش مستندی با عنوان «قربانگاه اسماعیل» توسط مجموعه روایت فتح در سال‌های اخیر در رسانه ملی، پیگیری جهت ثبت مرحوم سزاری به عنوان شهید در سطح استان و پایتخت، مطرح کردن مجدد موضوع در اسفند ماه ۹۵ در خرمشهر به عنوان کارهای انجام شده سخن گفت.

وی همچنین از تألیف یک جلد کتاب درباره این موضوع، ساخت مستندی جدید که در این راستا با ۲ مستندساز رایزنی صورت گرفته و تلاش جهت برگزاری یادواره این شهید با حضور و سخنرانی  چهره‌های کشوری به عنوان کارهای در دست اقدام اشاره کرد.

دهقان از دیگر اعضای مؤسسه فرهنگی غدیر و مسئول پیگیری این پروژه از وجود بیش از ۶۰ سند در بایگانی راه آهن دال بر صحت وقوع این حادثه و ایثارگری زنده‌یاد سزاری و استفاده از لفظ شهید در اسناد حراست و سوانح و پلیس راه آهن آن زمان سخن گفت و تفاوت بارز این واقعه در مقایسه با سایر سوانح راه آهن را در نجات جان ۷۵۰ رزمنده ای که در حال بازگشت از عملیات والفجر ۸  در مقطعی که در جبهه ها به شدت کمبود رزمنده داشتیم و در نهایت از دست دادن جان وی در این راه برشمرد.

سرهنگ یعقوبی فرمانده پلیس ناحیه راه آهن زاگرس نیز پیشنهاد کرد تا با برگزاری مسابقات دهه فجر و برخی همایش‌های راه آهن با نام زنده یاد سزاری، نصب بنر معرفی وی در ایستگاه راه آهن، نصب مجسمه در یکی از میادین شهر و.. یاد و خاطره ایشان به همگان معرفی شود.

براساس این گزارش، در پایان این نشست مقرر شد با ایجاد کارگروه‌های تخصصی فرهنگی، پژوهشی و عضویت یک نماینده از هر یک از ادارات فرهنگی مذهبی شهرستان جهت پیشبرد هر چه سریع تر این موضوع اقدام شود.

captcha