نگرانی از فراگیر شدن موج مقاومت در غرب آسیا؛ دلیل مخالفت اروپایی‌ها با دستور ترامپ
کد خبر: 3677005
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
قدیری ابیانه مطرح کرد:

نگرانی از فراگیر شدن موج مقاومت در غرب آسیا؛ دلیل مخالفت اروپایی‌ها با دستور ترامپ

گروه سیاسی: سفیر اسبق ایران در مکزیک با اشاره به مخالفت دولت‌های اروپایی‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل با اقدام ترامپ در خصوص اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل گفت: مخالفت اروپایی‌ها با نظر امریکا به خاطر منافع فلسطینی‌ها نیست بلکه غربی‌ها نگران این هستند که با دستور ترامپ موج مقاومت در منطقه غرب آسیا فراگیر شده و زمینه‌های انتفاضه سوم فراهم شود و این به معنی به خطر افتادن منافع آنها در خاورمیانه است.

محمد حسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک و سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تحولات اخیر فلسطین به ویژه اقدام بی‌سابقه مجمع عمومی سازمان ملل، از جمله کشورهای اروپایی، در مخالفت قاطع با نظر آمریکا در خصوص اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: ترامپ خود را ناچار به گرفتن چنین تصمیمی کرد زیرا برای فرار از مخمصه رابطه با روسیه و جلوگیری از استیضاح، نیاز به رأیِ صهیونیست‌های حزب دموکرات در کنار جمهوریخواه داشت.

وی ادامه داد: بحث استیضاح و برکناری ترامپ یک بحث جدی در امریکاست و اسرائیلی‌ها از این فرصت استفاده کردند و خواسته خود را به ترامپ تحمیل کردند در حالی که ترامپ به خوبی می‌داند اتخاذ چنین تصمیمی با منافع آمریکا مغایرت دارد و آمریکا را در جهان منزوی‌تر می‌کند.

قدیری ابیانه اظهار کرد: اما ترامپ برای ماندن در قدرت به رأی صهیونیست‌ها احتیاج دارد و با دستوری که صادر کرده بقاء خود در قدرت را به منافع آمریکا ترجیح داده و منافع آمریکا را هم فدای اسرائیل کرده است.

این کارشناس عالی مدیریت استراتژیک ابراز کرد: اما دولت‌های اروپایی و هم‌پیمانان غربی امریکا چنین احساس نیازی را در حال حاضر نمی‌کنند هرچند به رژیم صهیونیستی وابسته هستند و این رژیم جعلی در سیاست خاورمیانه‌ای آنها دخالت می‌کند.

وی تأکید کرد: مخالفت اروپایی‌ها با نظر امریکا به خاطر منافع فلسطینی‌ها نیست بلکه به خاطر منافع خودشان با اقدام ترامپ مخالفت کردند. اروپایی‌ها متوجه هستند که اقدام ترامپ اقدامی احمقانه است و مخالفت اروپایی‌ها هم نشان داد که ترامپ ارزش و احترام خود را حتی نزد متحدان غربی آمریکا هم از دست داده است.

قدیری ابیانه یادآور شد: در واقع اروپایی‌ها نگران این هستند که با دستور ترامپ موج مقاومت در منطقه غرب آسیا فراگیر شده و زمینه‌های انتفاضه سوم فراهم شود که به این ترتیب و به زعم آنها اساسا مذاکرات سازش به امری بی‌خاصیت و بی‌معنا تبدیل خواهد شد و این به معنای به خطر افتادن منافع اروپایی‌هاست. لذا اروپایی‌ها با وجود روابط نزدیک با اسرائیل، اقدام ترامپ را تهدیدی برای منافع خود در منطقه خاورمیانه می‌دانند.

captcha