دلیل حمایت کشورهای کوچک از تصمیم آمریکا در مورد قدس
کد خبر: 3677041
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳

دلیل حمایت کشورهای کوچک از تصمیم آمریکا در مورد قدس

گروه بین‌الملل: به دنبال تصمیم اخیر آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی که با اعتراضات گسترده مواجه شد و سازمان ملل با اکثریت آرا قطع‌نامه‌ای علیه آن صادر کرد، چند کشور کوچک به قطع‌نامه رأی منفی داده و از آمریکا حمایت کردند.

دلیل حمایت کشورهای کوچک از تصمیم آمریکا در مورد قدسبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ مجمع عمومی سازمان ملل هفته گذشته با 128 رأی موافق و تنها 9 رأی مخالف تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

علاوه بر اسرائیل و آمریکا، کشورهایی چون گواتمالا، هندوراس، جزایر مارشال، توگو، میکرونزی، نائورو و پالائو با این قطع‌نامه مخالفت کردند.

گواتمالا حتی اعلام کرد که مانند آمریکا قصد دارد که سفارت خود را از تل‌آویو به قدس منتقل کند.

نکته اینجا است که همه این کشورها روابط تجاری نزدیکی با آمریکا دارند که این روابط سبب سرمایه‌گذاری در این کشورهای آمریکای مرکزی به ویژه گواتمالا و هندوراس شده است.

در اواخر دهه 19 و اوایل دهه 20، کمپانی میوه «یونایتد فروت» آمریکا بر بازار موز تسلط داشت و از این طریق قدرت سیاسی بی‌حدی در این دو کشور به دست آورد.

تا حدی که یونایتد فورت نقش مهمی در کودتای نظامی 1954 در گواتمالا داشت که با همکاری سیا انجام شد.

این کشورها با وجود اینکه همچنان صادرکنندگان بزرگ میوه هستند اما از سیاست بی‌ثبات و مداخله‌های آمریکا رنج می‌برند.

به دلیل وابستگی آن‌ها به واشنگتن و نداشتن آزادی اقتصادی و سیاسی به این کشورها اصطلاحاً «جمهوری‌های موزی» گفته می‌شود که این اصطلاح توسط اُهنری نویسنده آمریکایی بیش از یک قرن پیش ایجاد شد و به معنای وابستگی سیاسی شدید و محتاج بودن به صادرات میوه، گردشگری و سرمایه‌گذاران خارجی بود.

به طور کلی، وابستگی اقتصادی این کشورها به آمریکا دلیل حمایت آنان از سیاست‌های واشنگتن است/.

captcha