تقسیم‌بندی 3 گانه سوره حمد/ درس‌های زندگی حضرت ایوب(ع)
کد خبر: 3677134
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
آیت‌الله هادوی تشریح کرد:

تقسیم‌بندی 3 گانه سوره حمد/ درس‌های زندگی حضرت ایوب(ع)

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه ضمن تبیین درس‌های زندگی حضرت ایوب به تقسیم‌بندی سه گانه محتوای سوره حمد؛ مغضوبین، ضالین و انعمت علیهم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه تفسیر سوره مبارکه زمر گفت: در آیه 19 این سوره خطاب شده، کسانی که شفاعت به آنانئ تعلق نگیرد حتی پیامبر(ص) هم نمی‌توانند آنان را از عذاب نجات دهند.
وی با اشاره به تقسیم سه گانه سوره مبارکه حمد به انعمت علیهم، ضالین و مغضوب علیهم بیان کرد: این تقسیم‌بندی سه گانه در برزخ نیز وجود دارد؛ کسانی که انعمت علیهم هستند در برزخ، در بهشت برزخی، مغضوبین در جهنم برزخی و ضالین نیز در برزخ در خواب هستند.
هادوی تهرانی عنوان کرد: در قیامت افراد دو دسته بهشتی و جهنمی می‌شوند؛ ضالین هم که در خواب هستند ممکن است برخی از آنان مشمول شفاعت شوند که با پاک شدن گناهانشان، به بهشت خواهند رفت ولی کسانی که بدی های آنان به گونه ای است که شفات به آنان تعلق نگیرد در جهنم خالد می شوند.
وی افزود: گروهی که کلمه عذاب بر آنان به عنوان حق، از سوی خداوند نازل شده است؛ مشرکین هستند زیرا خداوند از شرک نمی گذرد البته شرک هم دارای مراتبی است که از شرک خفی شروع می‌شود و تا جلی ادامه می یابد.
وی تاکید کرد: همه ما هم باید مراقب باشیم که گرفتار این رذایل نشویم زیرا برای بهشت تضمینی جز عمل و اعتقاد صحیح وجود ندارد.
وی همچنین در ادامه تفسیر سوره «ص» با اشاره به آیه 17 و داستان حضرت ایوب گفت: شیطان وقتی دید که ایوب، شاکر است به خدا گفت: چون نعمت های زیادی به او داده‌ای شکرگزار است؛ اختیار دنیایش را به من بده و آن وقت او را ازمایش کن که خداوند نیز ابلیس را بر مال و زندگی ایوب مسلط کرد ولی هرقدر مشکلات زندگی ایوب بیشتر شد شکرگزارتر شد تا جایی که به علت وجود کرم در سراسر بدنش، متعفن شد و او را به مزبله خارج شهر بردند.
هادوی تهرانی اظهار کرد: البته در روایت دیگری از امام باقر ذکر شده است که ایوب با وجود همه گرفتاری ها، بدنش دچار کرم و تعفن و زشتی چهره نشد؛ بلکه به خاطر ضعف ظاهری و فقر مالی مردم او را بیرون کردند.
وی افزود: مردم چون جاهل بودند و ممکن بود تصور کنند که ایوب با آن همه مال و منال و دارایی خود خداست خداوند ایشان را گرفتار این مسایل کرد؛ ضمن اینکه توجیه دیگری نیز بیان شده و آن این است که به مردم بیاموزد که نباید دیگران را به خاطر فقر از خود برانیم و در جامعه طرد شوند.
هادوی تهرانی بیان کرد: سرانجام ایوب از این آزمایشات سخت، به سلامت بیرون آمد و اهل و مال و زارعت او توسط خدا به ایشان باز می‌گردد.

این استاد حوزه تصریح کرد: درس ما از این ماجرا این است که اگر ما یک کار خوبی انجام می‌دهیم؛ نماز می‌خوانیم و خمس می دهیم و ... فکر نکنیم کاری برای دین کرده‌ایم زیرا خداوند است که توفیق می‌دهد تا این کارها را انجام دهیم و گرفتار عجب نشویم. 

captcha