ارائه خدمات رایگان اعتاب جهان اسلام به زائران
کد خبر: 3677438
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد:

ارائه خدمات رایگان اعتاب جهان اسلام به زائران

گروه جامعه: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به بیانیه 18 بندی در جهت تحقق خدمات رایگان به زائرین اعتاب و اماکن مقدس جهان اسلام، بیان کرد: هدف ما در برگزاری این برنامه‌ها، تعالی فرهنگ ناب اسلامی برخاسته از اخلاق و رفتار رسول مکرم اسلام(ص)، سیره اهل بیت(ع) و همچنین تلاش مضاعف برای تکریم زائرین حرم‌های مطهر و در نهایت خدمات‌رسانی اصولی به آنها است.

تحقق تعالی فرهنگ ناب اسلامی برخاسته از سیره رسول اسلام(ص) در اماکن مقدسه/ ارائه خدمات رایگان به زائرین اعتاب جهان اسلام

حجت‌الاسلام علی محمدی، رئیس سامان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ضرورت هماهنگی و همکاری مشترک میان کشورهای زائر‌پذیر دارای اماکن متبرکه در ارائه خدمات بهتر به زائران گفت: در هشتم اردیبهشت ماه امسال، بیانیه‌‌ای 18 بندی در شهر کربلا و حرم مطهر حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع) در قالب تفاهم‌نامه اعتاب مقدس جهان اسلام به امضا رسید که با توجه به این بیانیه مقرر شد دامنه و سیر همکاری‌ها تولیت‌های اعتاب مقدس جهان اسلام جهت خدمت‌رسانی بهتر به زائران افزایش پیدا کند.

وی افزود: برای عملیاتی کردن این تفاهم‌نامه، 17 تولیت اعم از آستان‌های مقدس امام علی(ع)،امام حسین (ع)، امامین جوادین(ع)، امام رضا(ع)، امامین عسکرین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع)، حضرت زینب(س)، حضرت رقیه(س)، حضرت معصومه(س)، احمدبن موسی الکاظم(ع)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، مسجد مقدس کوفه و مزارهای وابسته آن، مسجد مقدس جمکران، مزارات مقدس شیعی در عراق، سازمان اوقاف و امور خیریه، دیوان وقف شیعی عراق، مدیریت عتبات مقدس و مزارات شریف شیعی در عراق و بعثه حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کردند.

حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: تشکیل این جلسات برای حسن مدیریت اعتاب مقدسه و اماکن متبرکه آثار خیلی خوبی داشته و دارد. همچنین برای تهیه کردن محتوای تبلیغی و فرهنگی این اماکن مقدس نتایج خوبی را شاهد بودیم؛ البته امیدواریم این جلسات استمرار داشته باشد و نتایج خوبی را برای اداره این اماکن مذهبی که مورد توجه مسلمانان و به‌خصوص شیعیان است شاهد باشیم.

رئیس سامان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در این جلسات راه‌کارهایی را برای 18 بند مورد نظر پیش‌بینی کردیم، تصریح کرد: دستور بعدی ما در این رابطه، بحث تبادل تجارب آستان‌های مقدس است، که در همین رابطه چند کارگروه برای خدمت‌گذاری هرچه بهتر به زائران در 3 کشور عراق سوریه و ایران پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به تشکیل 4 کارگروه: قرآنی، فناوری اطلاعات و فضای مجازی، سبک زندگی و خانواده، عمران و آبادانی بقاع و اماکن مذهبی بیان کرد: هدف ما در برگزاری برنامه‌ها و نشست‌هایی این‌چنینی، تعالی فرهنگ اسلامی برخاسته از اخلاق و رفتار رسول مکرم اسلام(ص)، سیره اهل بیت(ع) و همچنین تلاش مضاغف برای تکریم زائرین حرم‌ها و اماکن مقدس و در نهایت خدمت‌رسانی اصولی به آنها است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف، اظهار کرد: در این نشست بیانیه‌ای در 18 بند در رابطه با حقوق زائر آماده شد که این حقوق زائر عبارت‌انداز امنیت، کارهای فرهنگی و کارهای اداری و خدماتی که باید به زائرین ارائه دهیم که برای هر بند از این بیانیه‌ راهکار مورد نظر را ارائه خواهیم داد. راه‌کارهایی که مورد توافق هر سه کشور قرار گیرد که وقتی که زائر از مبدا تا مقصد قصد بازگشت را دارد نیازهایش شناسایی شود و باید بگونه‌ای پیش‌بینی شود که زائر از عتبه‌ به عتبه دیگری که می‌آید نیازهای اصلی و اساسی آن فراهم شود تایک سفر راحت و بدون از دغدغه را انجام دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد صدور روادید و امثال آن هم با توجه به این برنامه مشکلات مرتفع خواهد شد؟ گفت: راهبردی که سازمان اوقاف در نظر گرفته‌ همین تسهیل‌گری است به طوری که نقش ما در تمامی خدمات کنسولی، اداری، قضایی و حقوقی که به این عزیزان داده می‌شود، تسهیل‌گرانه خواهد بود و امیدواریم بتوانیم بحث رفت‌آمد و تردد زائرین را هم راحت‌تر کنیم.

حجت‌الاسلام با اشاره به پیش‌بینی طرحی برای اسکان زائرین هم افزود: در بحث اسکان زائرین خدمات ارزان و رایگان را برای زائران دنبال می‌کنیم؛ تا زمانی که زائر به این اماکن و اعتاب مقدسه می‌آید تنها دغدغه زیارت را داشته باشد و دغدغه اسکان، تردد، حمل و نقل و اینکه خدایی نکرده مشکلی برایشان پیش بیاید را بتوانیم تا حد امکان کم کنیم. این موارد هم با خدمات مستقیم از سوی اعتاب مقدس و یا از سوی خود کشور محقق خواهد شد.

رئیس سازمان اوقاف در پاسخ به این سوال که هزینه این موارد از محل موقوفات انجام خواهد شد یا خیر، گفت: در این طرح تمامی زائرانی که به اعتاب مقدسه مشرف می‌شوند به عنوان میهمان این اعتاب و اماکن مقدس هستند و تمامی خدماتی که به آنها داده خواهد شد از محل‌ نذورات مردمی است. البته یکی از وظایف ما این است که خدمات رفاهی و بهداشتی را به زائران ارائه دهیم و در هیمن راستا سیاست‌گذاری‌ها ما در حال انجام است.

وی در مورد فراوانی این طرح در کشور و کشورهای جهان اسلام، گفت: تعداد اعتاب مقدس در کشورهای سه‌گانه به‌علاوه کشور عربستان و فلسطین مشخص است؛ ولی در حال حاضر سه کشور ایران، عراق و سوریه این تفاهم‌نامه را امضا کرده‌اند، که در کشور ایران 8 هزار و 84 مکان مذهبی به همراه 5 تولیت آستان قدس رضوی، حرم حضرت معصومه، تولیت مسجد مقدس جمکران، شاه‌چراغ و حرم حضرت عبدالعضیم حسنی(ع) را داریم و در کشور سوریه اعتاب مقدس حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) و در کشور عراق هم حرم مطهر تمامی امامان بزرگوار را داریم.

captcha