انتشار ترجمه زندگینامه اولین شهید ایرانی جنگ بوسنی
کد خبر: 3677487
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

انتشار ترجمه زندگینامه اولین شهید ایرانی جنگ بوسنی

گروه بین‌الملل: ترجمه کتاب «ر» به زبان بوسنیایی با همكاری رایزنی فرهنگی ایران در سارایوو منتشر شد.

انتشار زندگینامه اولین شهید ایرانی جنگ بوسنی در سارایووبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ کتاب «ر» نوشته مریم برادران که شرحی بر زندگی و سرگذشت پرفراز و نشیب شهید رسول حیدری، اولین شهید ایرانی بوسنی و هرزگوین است، توسط صباح‌الدین شاریچ، از ایران‌شناسان بوسنیایی به زبان بوسنیایی ترجمه شد.

این اثر ارزشمند با همكاری رایزنی فرهنگی ایران در سارایوو و انتشارات انجمن مادران سربرنیتسا منتشر شده است و به زودی مراسم رونمایی از آن با همکاری انجمن پرپرود برگزار خواهد شد.

شهید رسول حیدری متولد سال 1339 بود، او پس ازسال‌ها مجاهدت و تلاش در راه حق، در روز عید غدیر سال 1372 (19 خرداد 72) درکشور بوسنی هرزگوین و در بوسنیای مرکزی واقع در شهر ویسوکو متوجه شد که منطقه‌ای از جاده وسیوکو توسط نیروهای کروات (HVO) آلوده شده و این مسیر، مسیر عبور ایرانیان بود.

وی دستور داد که تا اطلاع ثانوی کسی از این مسیر عبور نکند و خود به همراه یکی از رزمندگان بوسنی به آن منطقه رفت تا آن جا را موردبررسی قرار دهد و به کمین نیروهای کروات که در آن زمان با نیروهای مسلمان در حال جنگ بودند رفت و پس از مقاومت شجاعانه به فیض شهادت نایل آمد .

ورودی شهر «کاکانی» بوسنی محل شهادت این شهید ایرانی در 19 خرداد 1372 بود و مزار وی در گلزار شهدای ملایر واقع شده است/.

انتشار زندگینامه اولین شهید ایرانی جنگ بوسنی در سارایوو

کتاب «ر» به زبان بوسنیایی

captcha