پاسخ قرآن به فارسی زبانان/برای پول آموزش نمی‌دهم
کد خبر: 3678036
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
محبی در گفت‌وگو با ایکنا:

پاسخ قرآن به فارسی زبانان/برای پول آموزش نمی‌دهم

گروه فعالیت‌های قرآنی: عائده محبی، از چهره‌های جوان و مقام آوران قرآنی استان مرکزی به گفته خودش هیچ وقت برای پول، قرآن آموزش نمی‌دهد و تلاوت نمی‌کند چون معتقد است تلاوت برای غیر خدا توفیق ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، عائده محبی، از چهره‌های جوان و نام آشنای جامعه قرآنی استان مرکزی است در بخش اول گفت‌وگویی که با این مربی و مقام آور جوان استان داشتیم به نحوه یادگیری قرآن بدون حضور در هیچ دوره آموزشی تا رسیدن به مرحله مربی گری پرداختیم در بخش دوم و پایانی این گفت‌وگو، محبی به شیوه جذب نسل جوان به قرآن و رتبه‌های ملی خود می‌پردازد.
داور مسابقات قرآن با تأکید بر اینکه اگر دین، دینار ما باشد نتیجه‌ای جز دلسردی ندارد گفت: اگر کار برای خدا باشد قطعاً پاداش هم می‌گیریم بنده به عنوان معلم باید با دانش آموز طوری برخورد کنم که جاذبه داشته باشد. بنده برای پول، قرآن آموزش نمی‌دهم و همین شیوه را هم به قرآن آموزانم توصیه می‌کنم که برای پول تلاوت نکنند تلاوت برای غیر خدا، توفیق ندارد.
محبی با اشاره به اثرگذاری رفتار جامعه قرآنی ادامه داد: همه چیز از خود ما شروع می‌شود، بستگی دارد قرآن‌ آموز را چگونه تربیت کنیم اگر منِ مربی خودم را تربیت نکنم نمی‌توانم اثرگذار باشم.
وی ادامه داد: گاهی فعالان قرآنی خود را با مداحان مقایسه می‌کنند و از وضع معیشت خود گلایه دارند، آیه 58 سوره حج می‌فرماید: «لَيَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقًا حَسَنًا»، اگر هم تنگایی باشد حتما حکمتی دارد اگر ایمان واقعی به آیه 6 سوره هود:«وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ» داشته باشیم گلایه‌ای نخواهیم داشت.
محبی تصریح کرد: بنده به عنوان یک فعال قرآنی هیچ وقت به لحاظ مالی کم نیاورده‌ام، شاید یکی از دلایل آن قناعت باشد، اگر حتی هزار تومان داشته باشم خودم را غنی‌ترین فرد روی کره زمین می‌دانم چون به خدایی که روزی فردای من دست اوست، ایمان دارم باید روی افکار قرآن آموزان به شکل عملی کار کرد نه اینکه چیزی بگوییم که عمل نمی‌کنیم.
وی افزود: بخشی از عدم رغبت کودکان برای شرکت در کلاس‌های قرآنی به خود کودکان برمی‌گردد وقتی دانش آموز پشتکار و هدف نداشته باشد از ادامه راه باز می‌ماند گاهی قرآن آموز فکر می‌کند هدف نهایی یاد گرفتن لحن است در حالی که علم قرآن وسعت زیادی دارد، مربی باید تشخیص دهد نوجوان در کدام رشته استعداد دارد و او را هدفمند آموزش دهد.
وی تصریح کرد: حضور پیشکسوتان در کنار نوجوانان و جوانان قرآنی نعمت بزرگی است، کنار گذاشتن پیشکسوتان فقط به این دلیل که جوانان با شیوه موسیقیایی مدرن آشناتر هستند موجه نیست، بدون شک روح معنویت گرایی بین پیشکسوتان قرآنی موج می‌زند.
داور مسابقات قرآن اظهار کرد: در سوره قمر آیه «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ؛ و این قرآن را آسان ادا کردیم تا از آن پند گیرند آیا پند گیرنده‌ای هست؟» 4 مرتبه تکرار شده است خداوند در این سوره جواب تمام افرادی که می‌گویند قرآن عربی است و ما فارسی زبان هستیم یا اینکه می‌ترسیم قرآن را درست تلاوت و درک نکنیم به صراحت پاسخ داده است.
محبی اضافه کرد: حیا نتیجه تداوم قرائت قرآن است مربی وظیفه دارد وقتی هنگام آموزش، با رفتارش مفاهیم قرآن را نیز آموزش دهد، بنده به عنوان مدرس دانشگاه اعتقاد دارم جذابیت کلاس، دانشجو را به کلاس می‌کشاند حسن خلق، برخورد اخلاقی، داشتن سعه صدر و ... رمز موفقیت جذب جوانان است، سطح توقع دانشجو و قرآن آموز امروزی با گذشته متفاوت است، ظاهر مربی باید آراسته منطبق با شعائر اسلامی اما به روز باشد.
این مربی قرآن اضافه کرد: محافل قرآنی ویژه بانوان نداریم چون متولی ندارد باید جای خاصی برای محافل بانوان وجود داشته باشد محفل انس با قرآن مرحوم هدایتی با حضور 300 نفر از بانوان برگزار می‌شد، پس از آن کسی نداشتیم و نداریم که محافل قرآن بانوان برگزار کند.
وی از حادثه منا و شهادت شماری از جامعه قرآنی و وفات سوسن حرجی، داور بین‌المللی به عنوان تلخ ترین خاطرات قرآنی خود یاد کرد و گفت: یکی از خاطرات شیرین بنده به مسابقات رامسر باز می‌گردد، به اتفاق اعضای تواشیح عشاق الرسول(ص) اجرای مراسم داشتیم، دو ماه برای این اجرا تمرین کرده بودیم، قرار بود اجرا با «اعوذبالله من الشیطان الرجیم» من شروع شود، آخر این عبارت را 25درصد بالا گفتم، بعد از آن گویا بچه‌ها در اوج اجرا می‌کردند، در این اجرا به این فکر می‌کردم که تمام زحمات بچه‌ها را هدر دادم در همین حال که با خودم فکر می‌کردم و از نگاه بچه‌ها می‌خواندم که چه کار اشتباهی کردم فیلمبردار گفت قطع کنید فیلم دوربین تمام شده است و باید دوباره اجرا کنید این لطف خدا بود که دوباره اجرا کردیم و اول شدیم.

محبی ادامه داد: 43 رتبه کشوری دارم، مهمترین عناوین بنده کسب رتبه برتر مسابقات ملی دانشجویان و فینالیست 5 دوره مسابقات اوقاف است، در مسابقات دارالقرآن الکریم علی ابن ابیطالب(ع) رتبه سوم و در مسابقات قرآن اساتید در رشته ترتیل رتبه اول را کسب کردم، وقتی 8ساله بودم و در راه پله‌های آپارتمان قرآن می‌خواندم هیچ وقت فکر نمی‌کردم به این مرحله برسم، همه این موفقیت‌ها لطف خداوند است، امیدوارم همه به جایگاهی برسیم که نیاز درونی به قرآن را احساس کنیم رشد معنوی مهمتر از رشد اجتماعی است.

captcha