روزی فعالان قرآنی به برکت قرآن می‌رسد/نیازمند حمایت هیچ مسئولی نیستیم
کد خبر: 3678061
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
گفت و گو با یک فعال قرآنی آتش به اختیار؛

روزی فعالان قرآنی به برکت قرآن می‌رسد/نیازمند حمایت هیچ مسئولی نیستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: طلبه، حافظ و فعال قرآنی: هرکسی باید به صورت آتش به اختیار وارد طرح حفظ قرآن در مساجد شود، تنها راه برای تربیت حافظان ده میلیونی طرح مسجد است.

 با وجود بی مهری برخی از مسئولین در حمایت از جوانان و مستمر نبودن بسیاری از فعالیت های فرهنگی و محدود شدن این فعالیت‌ها برای ارائه گزارش توسط بسیاری از نهادهای فرهنگی دولتی، با وجود مشکلات اقتصادی و بی انگیزه شدن برخی از جوانان به خاطر نداشتن شغل و درآمد اما جای خوشحالی است افرادی که تعداد آنان کم نیست به صورت خودجوش و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب «آتش به اختیار» با انگیزه و بدون چشم‌داشت حمایتی وارد کار می شوند.
محمد داوریان طلبه ای جوان است که در عرصه آتش به اختیار قرآنی چندیست با علاقه‌ای مستمر به شاگردانش که از نوجوان 8یا 9 ساله گرفته تا افرادی از خودش بزرگتر، جلسات قرآن روزانه برگزار می کند.
این فعال قرآنی جلسات مستمری را در مسجد روستای شورین هر شب پس از نماز مغرب و عشا برای معرفت جویان قرآنی فراهم کرده که شاید دارای اسم و رسم نیست و خیل کثیری در آن جلسات شرکت نکنند اما مستمر و نتیجه بخش است.
این حافظ کل قرآن از شکل گیری جلسات قرآنی که به راه انداخته می‌گوید؛
محمد داوریان طلبه، حافظ و فعال قرآنی در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، اظهار کرد: قریب به هفت یا هشت سال است که طلبه‌ی شهر قم هستم و در سال 89 به یاری خداوند حفظ کلام الله قرآن کریم را به اتمام رساندم، 4 سال شاگرد حاج احمد دباغ از حافظان کل بودم.
وی افزود: در جامعه القرآن، حرم حضرت معصومه(ع) و مدرسه علمیه علی بن موسی الرضا(ع)؛ اولین حوزه حفظ در ایران که با همت حاج آقا طبابایی تاسیس شد آموزش دیدم با گذر زمان شرایطی ایجاد شد که به صورت مجازی ادامه تحصیل بدهم.
وی با اشاره به شکل گیری جلسات حفظ قرآن که خود موسس آن است بیان کرد: اربعین سال 95 در موکب امام حسن مجتبی(ع) در میدان امام حسن(ع) همدان با استقبال مردم روستاهای اطراف در این موکب روبرو شدیم که این خیل عظیم جمعیت فعال و با انگیزه‌ جرقه کار را در ذهنم روشن کرد بچه‌های فعال در موکب تقاضای حفظ قرآن را دادند در حالیکه حتی روخوانی و روان‌خوانی قرآن را به خوبی بلد نبودند.
وی افزود: جلسات در مسجد صاحب الزمان(ع) روستای شورین آغاز شد مخاطبان این طرح که از سطح پایینی در قرائت قرآن برخوردار بودند اما با این وجود قرار شد هر روز یک آیه‌ی کوتاه دو خطی و اگر بلند باشد در دو روز آن را حفظ کنیم همان روش‌هایی که در مدرسه علمیه قم انجام می‌شد را در همدان اجرا کردیم.
داوریان تصریح کرد: در ابتدا تنها 8 نوجوان فعال قرآنی در این حفظ شرکت کردند نوجوانان و جوانانی که گاهی شرکت کنندگان از خودم بزرگتر بودند، اکنون با گذشت یک سال بیشترین حفظ شش جزء و کمترین یک جزء توسط کسی که در ابتدا حتی از روخوانی قرآن نیز عاجز بوده است.
داوریان با اشاره به اینکه مهمترین هدف برگزاری این کلاس‌ها حضور نوجوانان و جوانان در مسجد است تصریح کرد: شرکت کنندگان هرشب بعد از نماز مغرب در مسجد صاحب الزمان(عج) حضور دارند و در روزهای سه شنبه برای تخصصی تر شدن و ارتقاء سطح شرکت کنندگان، در کلاس تلاوت استاد محمد صالحی از اساتید برتر قرائت در شاهزاده حسین (ع) شرکت می‌کنند .
وی با اشاره به اینکه تنها شرط حضور در این کلاسها تمایل مخاطبان، حتی اگر در روخوانی قرآن کریم ضعیف باشند است افزود: شعار ما عمل به قرآن است یکی از بهترین روشها برای حفظ قرآن کریم، آموزش تلاوت تخصصی قرآن به مخاطبان است، ضمن اینکه این جلسات تلفیقی از طرح کلاسیک و مسجدی است.
وی با تاکید بر اینکه این قرآن آموزان نیز در مسابقات شرکت داشته و رتبه‌هایی را کسب کردند افزود: دو تن از این قرآن آموزان در مسابقات قرآنی بسیج ناحیه، حسین احمدی در حفظ سه جزء و علیرضا نظری در حفظ پنج جزء در بخش نوجوان موفق به کسب رتبه شدند.
داوریان در ادامه بیان کرد: از ابتدای ماه مبارک رمضان کلاس تفسیر قرآن در هر جمعه برای تدبر مخاطبان برگزار می‌شود کتابی که در این شبها تدریس می‌شود کتاب «مصحف ذکر مبارک» تالیف نورالثقلین است این کتاب از ترکیب تفاسیر مختلف است که به دلیل قابل فهم بودن برای تدریس این جلسه انتخاب شده است.
وی با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن افزود: در حال حاضر شرکت کنندگان ثابت، در این طرح 15الی18 نفر هستند، ما استعدادهای قرآنی خوبی در استان داریم اگر پنجاه درصد مساجد همین طرح را داشته باشند 5000 حافظ یک جزء تربیت می‌شود.
داوریان با ابراز گلایه از اینکه برخی از مسئولین به دنبال آماردهی هستند بیان کرد: برخی از ما درخواست دارند که زیر چترحمایت آنها برویم حال آنکه حضور ما در خانه‌ی خدا بیانگر آزادی و ورود اختیاری هر مخاطب است ، رزق و روزی این کاربه برکت قرآن کریم می‌رسد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر هرکسی به صورت آتش به اختیار وارد طرح حفظ قرآن در مساجد شود، تنها راه برای تربیت حافظان ده میلیونی طرح مسجد است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی رمضانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۲۱:۵۳
0
0
سلام و عرض ادب
حقیر هم شاید گزارش آقای داوریان بوده ام.خیلی حسرت میخورم ک شرایط شغلیم اجاره شرکت در جلسات آقای داوریان را نمی دهد.
امیدوارم همیشه با انرژی ادامه دهد و جوانان روستا، استان و حتی کشور را تربیت کند.
در پناه حق یا علی
captcha