تروریسم محصول دیوارکشی‌های بی‌منطق میان تعاملات فرهنگی جوامع اسلامی است
کد خبر: 3678068
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
مصیب نعیمی:

تروریسم محصول دیوارکشی‌های بی‌منطق میان تعاملات فرهنگی جوامع اسلامی است

گروه سیاسی: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد یک دیوارکشی بلند توسط رژیم‌های مرتجع و حامیان غربی آن‌ها بین انقلاب اسلامی و دیگر جوامع منطقه از ترس انتفال آگا‌هی‌های اجتماعی بودیم اما وقتی دیدند که این اقدامات مانع افزایش آگاهی مردم نشده، پروژه تفرقه میان شیعه و سنی را آغاز کردند.

دوشنبه// تروریسم؛ محصول دیوارکشی‌های بی‌منطق میان تعاملات فرهنگی جوامع اسلامی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اعلام رسمی شکست داعش، خبر مسرت بخشی برای کشورهای مسلمان منطقه بوده و امت اسلامی را نسبت به نابودی جریانات تروریستی تکفیری در منطقه امیدوار کرده است؛ اما چون داعش و سایر گروه‌های تروریستی یک ایدئولوژی محسوب می‌شوند، با توسل به ابزار نظامی هیچگاه تفکر متعلق به آن نابود نخواهد شد. بنابراین نابودی کامل تفکرات تروریستی تکفیر باید از طریق دیگری و آن هم در بعد نرم‌افزاری و فرهنگی پیگیری شود.

حکومت‌های وراثتی خاورمیانه، ارتقای آگاهی‌های فرهنگی را مساوی نابودی خود می‌دانند

مصیب نعیمی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهتمام دولت‌های عربی برای تقویت اقدامات فرهنگی در دوران پساداعش گفت: عموماً کشورهای عربی از نوع حکومت‌های وراثتی هستند و به شکل سنتی حاکمیت‌شان را اداره می‌کنند و چون حکومت‌های وراثتی از نوع پاتریمونیال(پدرسالاری) و روحیات محافظه‌کارانه دارند، برای بقای حکومت سعی می‌کنند که انعطاف‌‌پذیر نباشند.
وی ادامه داد: چنین حکومت‌هایی معمولاً برای بقای خود از تفکرات مرتجع و تکفیری حمایت خواهند کرد. بنابراین تفکرات تروریستی را خودشان ترویج کرده‌اند و سرمایه‌گذاری بسیاری هم روی آن داشته‌اند تا بتوانند مردم منطقه را درگیر بحران‌ها کنند و در این امر از هرگونه کسب آگاهی‌‌های اجتماعی‌ نسبت به حقوق انسانی خود جلوگیری به عمل می‌آورند.
نعیمی افزود: لذا هیچ انتظاری از حاکمیت جهان عرب در رابطه با آگاه‌سازی مردم و از بین‌ بردن تنش‌های اجتماعی یا کاهش این فتنه و کینه‌ای که می‌تواند بیشترین ضربه را به اسلام بزند، نمی‌رود.
کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه به حمایت همه‌جانبه رژیم صهیونیستی از تروریست‌ها پرداخت وگفت: حمایت رژیم صهیونیستی از تروریست‌ها در تحولات اخیر کاملاً مشهود است و اسنادی وجود دارند که اکثر مجروحین داعشی در فلسطین اشغالی مداوا می‌شدند. حتی این تروریست‌ها یک تیر هم به سمت اسرائیلی‌ها شلیک نکرده‌اند و کاملاً مشخص است که این یک توطئه درونی جهان اسلام می‌باشد که منافع بسیاری از دولت‌ها به این تفرقه گره خورده است.

رفاه اجتماعی به معنای عدم عضویت افراد به گروه‌های تروریستی نیست

نعیمی ضمن تأکید بر این موضوع که بخش قابل توجه‌ای از افرادی که به داعش پیوسته‌اند از قشر متوسط رو به بالای جامعه هستند، گفت: این نظریه قبلاً هم وجود داشته که برخورداری از امنیت تنها مستلزم برخورداری از رفاه اجتماعی و اقتصادی نیست بلکه داشتن یک نگاه‌، نظر و باور نسبت به همزیستی مسالمت‌آمیز سهم مهمی در ثبات سیاسی و اجتماعی دارد. لذا وقتی مدارس اسلامی برای ایجاد و ترویج کینه در برخی جوامع اسلامی تأسیس می‌شوند، باید انتظار داشت افرادی که دارای رفاه اقتصادی هم هستند به این گروه‌ها بپیوندند چون کارویژه این مدارس از ریشه بر اصل شست‌وشوی فکری افراد بنیان گذاشته شده است.
وی اظهار کرد: رهبران داعش با حمایت‌های مالی، یک سری افراد ساده‌لوح و ناآگاه را با تبلغات و فریب‌کاری مجبور به تمکین از خود می‌کنند. همچنین رهبران گروه‌ تکفیری داعش توانسته‌اند اعضاء و وفاداران حزب بعث را به راحتی جذب خود کنند و آن‌ها را برای نبرد در صحنه‌های میدانی و ناامنی به کار گیرند.

چینش مهندسی‌شده اعضای داعش توسط رهبران آن

کارشناس مسائل بین‌الملل نحوه عضوگیری داعش را مهندسی‌ شده دانست و گفت: گروه تروریستی داعش به صورت مهندسی شده سعی کرده از میان افرادی عضو بپذیرد که هرکدام براساس توانایی‌هایشان به کار گرفته شوند مثلاً در رده‌های پایین‌تر افرادی به چشم می‌خورند که نه تئوریسین‌ هستند و نه مهارت نظامی خاصی می‌دانند و این افراد نهایتاً به عنوان انتحاری جذب داعش می‌شوند تا به باورشان با منفجر کردن خود و کشتن دیگران، رسالت خود را انجام دهند.
وی ضمن اشاره بر این موضوع که اکثر رهبران داعش از مرفهین و سرمایه‌داران اروپایی و کشورهای عربی هستند، افزود: بسیاری از سران تروریست‌ها در کشورهای اروپایی دارای منازل مسکونی لوکس و حساب‌های بانکی کلانی هستند که هیچ کدام از آن‌ها تا به امروز از سوی دولت‌های اروپایی مصادره نشده‌اند و این تروریست‌ها مأموریت دارند کشورهای منطقه را ناامن کنند و در ازای این خدمت، به حساب‌های بانکی و ثروت آن‌ها افزوده خواهد شد.اما باید این را هم در نظر داشت که دولت‌ها و دستگاه‌های امنیتی اروپایی و برخی کشورهای عربی به این تروریست‌ها ضمانت داده‌اند که در صورت شکست بلافاصله می‌توانند به کشورهایی که در آن‌جا اموالشان محفوظ مانده پناهنده شوند بدون آن‌که هویت آن‌ها فاش شود.
نعیمی گفت: لذا تا زمانی‌که این اقدامات ارتجاعی و مخرب از سوی این دولت‌ها صورت پذیرد بسیار دشوار خواهد بود که اصلاح امور فکری و فرهنگی موفقیت‌آمیز باشد چون ریشه تروریست در این کشورها نهفته شده و اگر هم بخواهند آگاهی‌های اجتماعی را نسبت به تروریسم افزایش دهند مطمئناً دست آن‌ها رو خواهد شد و مشروعیت سیاسی‌شان را در خطر خواهند دید.

دیوارکشی غرب میان تعاملات فرهنگی جوامع مسلمان با جمهوری اسلامی

کارشناس مسائل غرب آسیا، نقش جمهوری اسلامی را در ترویج فرهنگ واقعی اسلام و آشناسازی ملل مسلمان با گفتمان اسلامی و جایگزینی آن با گفتمان خشونت مؤثر دانست و ادامه داد: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد یک دیوارکشی بلند توسط رژیم‌های مرتجع و حامیان غربی آن‌ها بین انقلاب اسلامی و دیگر جوامع منطقه از ترس انتفال آگا‌هی‌های اجتماعی بودیم و جنگ تحمیلی یکی از نمونه‌های آن بود. اما وقتی دیدند که این اقدامات مانع افزایش آگاهی مردم نشده، موضوعات دیگر و تفرقه میان شیعه و سنی را مطرح کردند تا جوامع اسلامی را سرگرم این نزاع‌ها کنند تا از حقوق واقعی خود ذره‌ای اطلاعات کسب نکنند. بنابراین اتفاقاتی که در یمن، عراق و سوریه در جریان است تحت لوای همین نزاع‌های داخلی صورت گرفته است.
وی افزود: کشورهای غربی و همفکران منطقه‌ای آن‌ها بارها تکرار کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران یک خطر است در صورتی‌که باید بگویم تفکر جمهوری اسلامی ایران از نوع درون اندیشی است و این درون اندیشی به استقلال و حاکمیت مردم منجر خواهد شد.
نعیمی در پایان به اثرات زیان‌بار نگاه مضمحلانه غرب نسبت به خاورمیانه اشاره کرد و افزود: غرب چون خاورمیانه را جهان سوم می‌داند، خیال می‌کند که با کشته شدن صدها نفر در این منطقه واکنش‌های شدیدی به وقوع نخواهد پیوست اما اگر در مقابل یک شهروند غربی بر اثر حادثه کشته شود، واکنش مسئولان به‌گونه‌ای خواهد بود که دیگر آن حادثه تکرار نشود و این مسئله به جایگاه بالای افراد در جوامع غربی به میران آگاهی و درک مردم این کشورها از حقوق و محیط اطرافشان باز می‌گردد امری که در خاورمیانه خلأ آن احساس می‌شود. همین کمبود آگاهی‌ها، وضعیت رعب و وحشت و نزاع را در منطقه به وجود آورده و لذا این گونه کشورها از جمهوری اسلامی به خاطر این افزایش آگاه‌های عمومی واهمه دارند. ‌

captcha