کودکان کار در وقف هم تنها هستند
کد خبر: 3678104
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹

کودکان کار در وقف هم تنها هستند

گروه جامعه: مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در موقوفات جدید قیدی برای پدیده‌ کودکان کار نداریم، گفت: تاکنون در کشور وقفی برای کودکان کار ثبت نشده اما طرحی با عنوان «دست‎های مهربانی» برای رسیدگی به ایتام و بی سرپرستان پیش‌بینی شده است.

حمید عسکری سوادجانی، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‎وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به سئوالی مبنی بر نحوه حمایت سازمان اوقاف از کودکان کار با توجه به فصل سرما و خانواده‌های بدسرپرست، گفت: درکشور تاکنون ۳ هزار و ۱۵۲ موقوفه برای کمک به نیازمندان و مستمندان در سامانه جامع سازمان اوقاف با این نیت به ثبت رسیده است که در تمامی این ۳ هزار و ۱۵۲ موقوفه طرح دست‌های مهربانی به این افراد خدمات ارائه می‌شود.

وی افزود: ۲۳۶ موقوفه برای کمک به ایتام و پرورشگاه‌ها ثبت شده است که می‌توان به موقوفه محمد معیّن‌زاده رفسنجان در کرمان و موقوفه حاج لطف‌الله محرر در شیراز اشاره کرد. همچنین 2 هزار و ۹۱۶ موقوفه برای کمک به فقرا و مستمندان ثبت شده است، که می‌توان از آن جمله به موقوفه حاج محمد صادق فاتح در شهرری و موقوفه قازان‌ابن ارغوان در استان البرز و موقوفه حاج حسن و حاج حسین بهره‌مند در خراسان رضوی اشاره کرد.

سوادجانی با اشاره به نحوه عملکرد سازمان اوقاف به افراد بدسرپرست و بی‎سرپرست، بیان کرد: موقوفاتی که در سازمان اوقاف وجود دارد با دسته بندی خاصی است و در اجرای این نیت‌ها مقیدات و قیدهای خاصی وجود دارد. اما در طرح دست‎های مهربانی هرکدام از موقوفاتی که برای رسیدگی به ایتام و بی‌سرپرستان پیش بینی شده در راستای همین طرح قرار می‌گیرید.

وی با بیان اینکه این سازمان در سال‌های اخیر با تمر کز در اجرای نیات تلاش کرده است اجرای امینانه نیات موقوفات را موثرتر و هدفمندتر کند، افزود: طرح دست‌های مهربانی با هدف اجرای نیت واقفان در کمک به مستمندان و ایتام و زنان سرپرست خانوار در سراسر کشور و در هراستان براساس برنامه‌ریزی خدماتی را ارائه می‌دهد.در این طرح سهمیه‌ای برای استان‌ها در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: طبق این طرح افراد بی‎سرپرست و بدسرپرست با توجه به دستورالعمل ابلاغ شده تحت پوشش مستمری و بخشی از این افراد تحت پوشش مزایای غیر مستمر سازمان اوقاف قرار می‌گیرند. مزایای مستمر ماهانه و سالانه مشخص شده و افراد شناسایی شده تحت پوشش این طرح قرار می‎گیرند و در غیرمستمر هم به صورت کمک‌های موردی به افراد خدماتی انجام می‌پذیرد.

سوادجانی بیان کرد: خدمات مستمر شامل بحث پوشاک، تغذیه و حقوق ماهانه‌ای است که برای این خانواده‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم که حداقل 50 هزار تومان سرانه هر فرد در ماه خواهد بود. از محل عواید موقوفات و اجرای نیات واقفان تاکنون نزدیک به 9 خانوار و حدود 800 خانوار هم از محل مشارکت خیران و موقوفات غیرمتصرفی از این طرح بهره‌مند می‎شوند.

وی در مورد خدمات به کودکان کار هم گفت: یکی از بخش‌هایی که می‌توان در آن به وسیله وقف رفع مشکل کرد کودکان کار است و رفع مشکل این کودکان از طریق وقف لازم و ضروری به نظر می‎رسد. اما این طرح را در مورد کودکان کار بیان نکرده‌ایم، چراکه کوکان کار پدیده‌ای است که امروز به‌وجود آماده و در موقوفات جدیدمان هم قیدی با این عنوان نداریم.

وی با اشاره به ضرورت امروزی شدن نیت موقوفات‌ براساس نیاز روز ادامه داد: در هیچکدام از وقف‌های جدید وقفی برای کودکان‌کار در کشور ثبت نشده است که به عنوان مثال، فلان موقوفه عواید و هزینه‌اش برای کودکان کار مصرف شود، لذا تاکید ما در وقف‌های جدید، نیازها و ضرورت‌های جامعه امروز است و این موارد را از طریق مشاوران سازمان اوقاف به واقفین عزیز پیشنهاد و ارائه می‌دهیم.

مدیر موسسات خیریه و امور اجتماعی سازمان اوقاف درباره تاثیرگذاری رسانه‌ها در گسترش فرهنگ وقف، به ویژه وقف‎های جدید هم گفت: رسانه‌ نقش بسیار مهمی در زمینه فرهنگ‌سازی سنت حسنه وقف دارد و می‎تواند با بیان نیازهای امروزی جامعه مردم و واقفین را در خصوص وقف باتوجه به ضروریان روز جامعه تشویق کند.

captcha