تشریح طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در کارگروه اشتغال چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3678328
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲
خلیلی بیان کرد:

تشریح طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در کارگروه اشتغال چهارمحال و بختیاری

گروه اقتصادی: رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری جزئیات طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی را در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، وحید خلیلی، رئیس جهاد دانشگاهی، روز گذشته 10 دی در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان که با حضور مدیران اقتصادی استان در سالن شهید مردانی استانداری برگزار شد، با اشاره به فعالیت شعبۀ تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان در جهاد دانشگاهی استان، گفت: خوشبختانه فعالیت مجدد این مرکز با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد دانشگاهی و صندوق کارآفرینی امید هم‌زمان شد.
وی با اشاره به اجرای آزمایشی-الگویی(پایلوت) طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در هشت استان کشور از جمله چهارمحال و بختیاری، افزود: خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و لرستان نیز مجری این طرح هستند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان با تأکید بر اینکه مشاغل می‌توانند در اشتغال‌زایی پایدار مؤثر باشند، اظهار کرد: نگرش‌ها و روش‌ها نسبت به موضوع اشتغال به روز نیست و دو گزینه شغل و تسهیلات به تنهایی اشتغال پایدار ایجاد نمی‌کند.
خلیلی تصریح کرد: با توجه به لزوم تغییر نگرش‌ها و روش‌ها در مقوله اشتغال و ارائه راهکاری جدای از تسهیلات، برنامه‌هایی در این طرح دیده است که مورد تأیید وزارت کار قرار گرفته است.
وی شناسایی مزیت‌ها، اولویت‌بندی مشاغل در استان، آموزش، مشاوره و توانمندسازی، کمک به به‌روزرسانی و تولید استاندارد، شناسایی بازارهای هدف، اتصال به بازار و تجاری‌سازی و فروش محصول را از مراحل مختلف اجرای طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی برشمرد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به اینکه باید به تنوع و تکثر در مشاغل خانگی بیندیشیم، تصریح کرد: 76 درصد از متقاضیان مشاغل خانگی در کشور و استان روی شش رشته، 17 درصد روی 42 رشته و هفت درصد نیز روی 236 رشته مشاغل خانگی متمرکز شده‌اند.
خلیلی از مراحل پایانی بخش نخست طرح خبر داد و عنوان کرد: این طرح در سه مرحله آغاز به کار کرده که مرحله نخست آن شناسایی مزیت‌ها و فرصت‌ها است که با روش‌های امکان‌سنجی، افکار سنجی، نظرسنجی، استفاده از اسناد بالادستی، مطالعات میدانی، استفاده از یک شورای علمی در استان، مزیت‌ها و فرصت‌های استان و اولویت‌بندی آن‌ها در حال انجام است.
وی مرحله دوم این طرح را استعدادسنجی، آموزش و توانمندسازی، به کارگیری مربیان مختلف، پیوند بین دانشگاهیان و فراگیران مشاغل خانگی خواند و ادامه داد: مرحله سوم طرح نیز اتصال به بازار و تجاری‌سازی است که برای این مهم سازمان ستفا جهاد دانشگاهی با بیش از 10 شرکت تجاری فروش محصول وارد مذاکره شده‌ تا بتوانند فرصتی برای فروش مشاغل خانگی و به صورت شبکه‌ای و ایجاد بازارهای فیزیکی ایجاد کنند.
خلیلی یکی از مشکلات در رونق مشاغل خانگی را عدم فروش محصول، عدم شناسایی و عدم استفاده از بستر IT و فضای مجازی دانست و خاطرنشان کرد: در طرح‌های فعلی رونق مشاغل خانگی افراد در سامانه‌ها ثبت‌نام کرده و سپس بعد از صدور مجوز، به بانک جهت دریافت تسهیلات مراجعه می‌کنند اما در طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی به محض شناسایی و ثبت‌نام متقاضی، مشاوره شغلی متناسب با اولویت استانی برای برندسازی، افزایش کیفیت و تولید استاندارد داده می‌شود.
وی نگرش سنتی به مقوله اشتغال را مهم‌ترین مشکل در اجرای این طرح خواند و گفت: این مشکل با تغییر در نگرش‌ها و روش‌ها رفع می‌شود که از عهده یک دستگاه ساخته نیست و امیدواریم همه رسانه‌ها و دستگاه‌ها برای ایراد سخنی جدید در عالم متنوع مشاغل خانگی در استان به ویژه در آموزش و برندسازی همراهی داشته باشند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان یکی از مزیت‌های استان را تعامل قابل تقدیر و استقبال بسیار خوب مدیران و کارشناسان دستگاه‌های استان از طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی برشمرد.

captcha