مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / تکرار اعلام نتایج دوره ارزیابی قاریان در رسانه‌ها
کد خبر: 3678340
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / تکرار اعلام نتایج دوره ارزیابی قاریان در رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: در روز یازدهم دی‌ماه شاهد تکرار خبر اعلام نتایج ششمین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم در صفحات معارفی رسانه‌ها بودیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، خبر اعلام نتایج دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم امروز تقریباً در تمامی رسانه‌ها منتشر شد، علاوه بر این، در خبرگزاری فارس گزارش مشروحی از جشنواره آیات منتشر شده است، خبرگزاری تسنیم نیز امروز به خالی بودن سالن‌های برگزاری مراسم‌های قرآنی از چهره‌های قرآنی پرداخته است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی از برگزرای رالی مشهد – کربلا در روزهای ابتدایی اسفندماه خبر داده و خبرگزاری دانشجویان نیز تنها خبر خود را به درگذشت دبیر صفحه دین و اندیشه این خبرگزاری اختصاص داده است.
خبرگزاری مهر که در کنار ایسنا و میزان در دسته خبرگزاری‌هایی با انتشار یک خبر در این روز قرار دارند به انتشار نتایج ششمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان پرداخته است. باشگاه خبرنگاران جوان نیز در گزارشی مطالبات قرآنی رهبر معظم انقلاب را منتشر کرده است.
خبرگزاری میزان تنها خبر خود را به یادداشتی در مورد شخصیت حضرت معصومه(س) اختصاص داده و خبرگزاری کتاب ایران نیز از انتشار کتاب «خوشه‌های معرفت؛ ‌ترجمه منظوم حکمت‌های نهج‌البلاغه» خبر داده است.
فارس
در بین خبرهای منتشر شده خبرگزاری فارس در روز یازدهم دی‌ماه گزارش مشروحی در مورد جشنواره قرآنی آیات به چشم می‌خورد. گزارشی که در طلیعه آن این سوال که جشنواره به اهدافش نزدیک شده یا خیر را مطرح کرده است. در محتوای این گزارش اما پاسخی برای سوال مطرح شده در عنوان آن، پیدا نشده و تلاشی از سوی نگارنده نیز برای پیدا کردن پاسخی در خور برای این سوال، احساس نمی‌شود.
گزارش فراز و فرودهای جشنواره آیات بیشتر نگاهی تاریخی به هنری‌ترین جشنواره قرآنی کشور داشته و تلاش کرده است تا افت و خیزهای آن را در ادوار مختلف برگزاری به مخاطب معرفی کند.
در بخش پایانی این گزارش آمده است به قابل لمس نبودن خروجی‌های آن اشاره شده و آمده است؛ «تاکنون صد‌ها هزار اثر از سوی هنرمندان مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، آثاری که بعضاً کارهای فاخری در زمینه هنر‌های قرآنی به شمار می‌رود اما این آثار در تولید محصولات قرآنی چندان مشاهده نمی‌شود و هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره آیات اغلب به حال خود رها می‌شوند در‌حالی که می‌توان با به بکار‌گیری این عزیزان و آثار آنها در تولید محصولات مختلف قرآنی تحولات بزرگی در ارائه محصولات هنری و حتی محصولات نوین قرآنی ایجاد کرد و درواقع هدف از برگزاری جشنواره همین موضوع بوده است. اما مسئولان تنها به برگزاری صرف جشنواره اکتفا می‌کنند و خروجی جشنواره در جامعه احساس نمی‌شود. امید است سال آینده با تدابیر بیشتر عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت ارشاد بتوانیم شاهد رشد کمی و کیفی جشنواره قرآنی «آیات»، بکار‌گیری آثار و هنرمندان در تولید آثار فاخر نهایتاً و اثرگذاری بهتر آن در سطح جامعه باشیم».
این خبرگزاری در خبر دیگری به معرفی برگزیدگان ششمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم پرداخته است. فارس در این خبر به نقل از مدیر برنامه‌ریزی و اجرایی دبیرخانه شورای ارزیابی قاریان و مدرسان از اعلام نتایج ششمین دوره طرح خبر داده و آورده است؛ «در دوره ششم، از مجموع 311 شرکت‌کننده، که مراحل مختلف آزمون‌های نظری، مصاحبه و تلاوت را پشت‌سر گذاشتند، در نهایت 23 نفر در بخش قاریان و 9 نفر در بخش مدرسان موفق به دریافت گواهی‌نامه تخصصی در یکی از سطوح 1 تا 4 شدند».
بیان تفسیر آیه 60 سوره مبارکه «توبه» از تفسیر نمونه، انتشار کتابی با عنوان «ترجمه خواندنی قرآن» و بارگذاری فایل صوتی تلاوت ترتیل «شهریار پرهیزکار» سه مطلب دیگر منتشر شده در خبرگزاری فارس در روز یازدهم دی‌ماه است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه قرآن و عترت خود علاوه بر انتشار خبر اعلام نتایج ششمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم، به یک موضوع مهم دیگر نیز پرداخته است. موضوعی که به نظر می‌رسد مشکل اساسی بسیاری از برنامه‌های قرآنی طی سال‌های اخیر بوده و رسانه‌های مختلف در مقاطع گوناگون به آن ورود داشته‌اند.
تسنیم گزارش مورد نظر را با عنوان «جای خالی اهالی قرآن در برنامه‌های قرآنی» منتشر کرده و در آن اشاره کرده است که عدم حضور جامعه قرآنی در برنامه‌هایی که با محوریت قرآن کریم برگزار می‌شود، با اصل وحدت و همبستگی که قرآن کریم به آن اشاره کرده است، منافات دارد.
خبرنگار تسنیم در بخشی از گزارش خود که آن را در راستای خالی بودن سالن برگزاری یادواره سوره‌های سرخ (برگزار شده در نهم دی‌ماه در فرهنگسرای بهمن) از چهره‌های قرآنی نگاشته آورده است؛‌ « یکی از نیازهای اساسی هر امت و جامعه‌ای برای رسیدن به شکوفایی و سعادت، برخورداری از مولفه‌ ارزشمند اتحاد و هماهنگی بین اعضای آن امت است. بسیاری از مشکلات و دگرگونی‌هایی که گریبان‌گیر جوامع می‌شود به‌خاطر فقدان عنصر اتحاد و همبستگی بین افراد آن جامعه است». در ادامه این گزارش آمده است؛ «این نخستین بار نیست که این اتفاق می‌افتد و به دفعات، شاهد عدم حضور جامعه قرآنی در محافل و مجالس رسمی و غیر رسمی بوده‌ایم؛ نمونه‌ای از آن، دیدارهای هفتگی جامعه قرآنی کشور با خانواده معظم شهدای قرآنی است که بیش از 5 سال، هر هفته چهارشنبه‌ها برگزار می‌شود، امّا علی‌رغم اطلاع‌رسانی‌های گوناگون و مداوم، برخی از مسئولان رده اولی نهادهای قرآنی تاکنون حاضر نشدند در این دیدارها حضور یابند. این در حالی است که قرآن، این کتاب تدوین شده الهی، ادیان آسمانی و در راس آن مسلمانان را دعوت به وحدت و اتحاد می‌کند و فرمان صریح همبستگی و همدلی را ابلاغ کرده است که همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و از تفرقه و جدایی و ناهماهنگی پرهیز کنید».
سه خبر دیگر خبرگزاری تسنیم در صفحه قرآن و عترت که تا زمان تنظیم این گزارش مخابره شده است، با موضوع حضرت مسیح(ع) و سال نو میلادی است.
در این بخش ابتدا سخنانی از امام خمینی(ره) که آن را در دیدار با نماینده مسیحیت بیان فرموده‌اند را منتشر کرده است. همچنین این خبرگزاری به بازخوانی برخی فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد حضرت مسیح(ع) به مناسبت سال نو میلادی پرداخته است. تقدیر رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه از نماهنگ مسیحا دیگر خبر این خبرگزاری است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران تنها خبر منتشر شده در روز یازدهم دی‌ماه را به خبر درگذشت «علیرضا تلیانی» دبیر خبر صفحه دین و اندیشه این خبرگزاری اختصاص داده است.
مرحوم تلیانی متولد بهمن ماه سال 61 بود و از سال 83 همکاری خود با ایسنا را آغاز کرد. دبیری بخش ترجمه گروه فرهنگی هنری و مترجمی گروه‌های خبری ورزشی، فرهنگی هنری و جامعه اطلاعاتی خبرگزاری دانشجویان ایران نیز از سابقه فعالیت‌های خبری او در این مجموعه بوده است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی امروز نیز در صفحه معارفی خود به موضوع معرفی برترین‌های ششمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم که صبح امروز از طرف شورای عالی قرآن(به عنوان نهاد برگزار کننده این دوره) اعلام شد، پرداخته است.
همچنین انتشار کتاب «موزه‌های آستان قدس رضوی» خبر دیگر این خبرگزاری در روز یازدهم دی‌ماه است. این کتاب با همکاری «مریم حبیبی قاینی بایگی» و «محمدرضا شاهرودی‌زاده» در دو بخش تالیف شده که در بخش نخست، تاریخچه شکل‌گیری موزه در آستان قدس رضوی و در بخش دوم کتاب گنجینه‌های آستان قدس رضوی معرفی شده است.
برگزاری رالی گردشگری مشهد تا کربلا در اسفندماه عنوان آخرین خبر این صفحه است. در این خبر به این موضوع که رالی فوق از روز چهارم تا هفتم اسفندماه در مسیر حرم مطهر امام رضا(ع) تا حرم امام حسین(ع) برگزار می‌شود، اشاره شده است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز امروز همچون صفحه دین و اندیشه ایسنا تنها یک خبر منتشر کرده است، با این تفاوت که خبر منتشر شده در این خبرگزاری اعلام اسامی نفرات برگزیده دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم است.
در این خبر اعلام شده که نفرات برگزیده می‌توانند از اواخر بهمن‌ماه نسبت به دریافت گواهی مربوط که به تأیید رییس شورای عالی قرآن و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است، اقدام نمایند. همچنین اعلام شده که در تابستان سال آینده و در حاشیه چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن، از حائزین درجات ۱و۲ به‌ صورت ویژه تقدیر خواهد شد.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان خبرهای امروز خود را با حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درباره طول عمر آغاز کرده است. در کنار این به نظر می‌رسد مهم‌ترین مطلب منتشر شده در این خبرگزاری گزارشی مشروح با عنوان «نگاهی به مطالبات قرآنی رهبر معظم انقلاب» باشد. گزارشی که در آن مطالبات مطرح شده معظم‌له در مورد قرآن که عمدتاً در سخنرانی‌ها ایراد فرموده‌اند، بازخوانی شده است.
در این گزارش مرجع قرار دادن قرآن در مسائل گوناگون، ترویج مفاهیم قرآن در بین تمامی اقشار،‌ انس با قرآن، یادگیری استقامت در کارها از قرآن، بهره‌ بردن از زیبایی‌های قرآن، مأنوس شدن قرآن برای مسلط نشدن کفار، توصیه‌هایی به قاریان و گرفتن معیارها از قرآن به عنوان مطالبات قرآنی معظم‌له مطرح شده است.
«تمام اختلافات اجتماعی به دلیل مستکبر زیستن است»، «زندگی‌نامه شهید ابراهیمی‌فر»، «گناه کبیره‌ای به نام آدم‌کشی» و «آیا گوش دادن به صدای موسیقی زن حرام است؟» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است.
میزان
در کنار دو خبرگزاری ایسنا و مهر، خبرگزاری میزان نیز تنها به انتشار یک خبر در صفحه دین و اندیشه خود اقدام کرده است. این خبر یادداشتی به قلم «سعید شمس» از کارشناسان قرآن و عترت است که به موضوع «شاخصه‌های شخصیتی حضرت معصومه(ع)» پرداخته است.
ایبنا
از جمله خبرهای منتشر شده در صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری کتاب ایران خبر انتشار کتاب «خوشه‌های معرفت؛ ‌ترجمه منظوم حکمت‌های نهج‌البلاغه» است. این خبر به قلم فاطمه لشکری از سوی انتشارات گیوا روانه بازار نشر شده است که در آن تمامی 480 حکمت نهج‌البلاغه به نظم درآمده است.
همچنین این خبرگزاری خبر انتشار کتاب «موزه‌های آستان قدس رضوی» را منتشر کرده است. این خبر در صفحه معارفی یکی دیگر از خبرگزاری‌ها نیز نشر یافته است.

captcha