خسران در منظر قرآن
کد خبر: 3678408
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵

خسران در منظر قرآن

گروه معارف: خسران در اصطلاح، یعنی کم شدن سرمایه زندگی که به انسان نسبت داده می‌شود. خسران یک واژه عربی به معنای کاهش و کم شدن اصل سرمایه است. وقتی شخصی در معامله و خرید و فروش، اصل سرمایه یا بخشی از آن را از دست دهد می‌گویند که او زیان کرده و زیانکار بوده است.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، خسران در اصطلاح، یعنی کم شدن سرمایه زندگی که به انسان نسبت داده می‌شود. خسران یک واژه عربی به معنای کاهش و کم شدن اصل سرمایه است. وقتی شخصی در معامله و خرید و فروش، اصل سرمایه یا بخشی از آن را از دست دهد میگویند که او زیان کرده و زیانکار بوده است.

از نظر آموزههای قرآنی زیانکار واقعی کسی است که سرمایه عمر خویش را میبازد و از این فرصت استثنایی و بیبدیل عمر و زندگی دنیوی برای رسیدن به کمالات و سعادت و خوشبختی اخروی بهره نمی‌برد.

قرآن کریم شرط لازم خروج انسان از دایره خسران را پیوستن به اهل ایمان میداند

حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: قرآن کریم شرط لازم خروج انسان از دایره خسران را پیوستن به اهل ایمان و انجام دادن عمل صالح و توصیه یکدیگر به حق و صبر بر طاعت خداوند دانسته است.

وی افزود: قرآن انسان را فی نفسه در خسران میداند مگر آن که مجهز به عوامل نجات از خسران باشد. با این وجود خداوند مصداقهای مشخص از «خاسران»‌ را به ما می شناساند تا ما با جدا کردن سرنوشت عقیدتی و عملی خویش از آنان، دچار چنین خسران آشکاری نشویم.

وی با استناد به آیه 52 سوره عنکبوت بخاطرنشان کرد: در این آیه میخوانیم: بگو: میان من و شما خدا گواهی کافی است  که او به هر چه در آسمانها و زمین است آگاه است و آنان که به باطل گرویدند و به خدا کافر شدند هم آنان به حقیقت زیانکاران عالمند.

حجت‌الاسلام اکرمی ادامه داد: از عوامل عمده خسران، نادیده انگاشتن و دروغ پنداشتن آیات الهی و کفر و پوشانیدن آنهاست.

امام جمعه سراب با اشاره به فرموده مولای متقیّان علی(ع) یادآور شد: امیرالمومنین علی(ع) میفرمایند: بهای وجود شما چیزی جز بهشت نیست، مبادا آن را به کمتر از بهشت بفروشید.

وی از آیه 15 سوره زمر گفت و افزود: در این آیه میخوانیم: زیان کاران در حقیقت کسانیاند که به خود و کسانشان در روز قیامت زیان رساندهاند یا میرسانند.

حجت‌الاسلام اکرمی با اشاره به یکی از عوامل رهایی انسان از خسران تاکید کرد: یکی از عوامل رهایی انسان از خسران و زیان، عمل صالح در دنیاست. پس بدکاران به هر نام و شکل و شمایلی جزو کسانی هستند که اهل خسران هستند. خداوند بر همین اساس جباران و زورگویان، خبیثان و اهل خباثت،ستمگران، فاسقان، قاتلان، گناهکاران را جزو زیانکاران دانسته است.

در خسران، انسان سود را از دست میدهد

حجتالاسلام محمد منیب راد، امام جمعه شهر جدیدسهند در گفتوگو با ایکنا، اظهار کرد: در خسران، انسان هم سود و هم سرمایه را از دست می دهد.

وی افزود: بهره مندی از آمرزش الهی، عامل مصونیت از خسران است.

وی با استناد به آیه 103سوره کهف خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: بگو که آیا می خواهید شما را بر زیانکارترین مردم آگاه سازیم؟

حجت‌الاسلام منیب راد ادامه داد: اکثریت مردم زمانی درک می‌کنند که اهل خسران بودند که کار از کار گذشته و روز قیامت شده است؛ زیرا در دنیا گرفتار غفلت هستند و فراموش کرده‌اند که هدف از آفرینش هستی و انسان چیست؟ از این رو، به جای آنکه به فکر آخرت باشند و ره توشه آخرت فراهم آورند، به فکر دنیا هستند و تمام فکر و ذکرشان آن است که در مسائل مادی ضرر و زیانی نبینند و به کشت و زراعت و دام و مال ایشان زیان و خسارتی وارد نشود؛ اما فراموش می‌کنند که فرصت عمر بهترین سرمایه است که به لهو و لعب گذرانده می شود و از دست می رود.

امام جمعه شهر جدید سهند با اشاره به برجسته ترین مصادیق خاسران در قرآن یادآور شد: اولین و برجسته ترین مصادیق خاسران در قرآن «شیطان» است و کسانی که از شیطان پیروی می‌کنند و در گروه و حزب شیطان قرار می‌گیرند نیز خاسر هستند. زیرا آنان کسانی هستند که شیطان را به عنوان سرپرست خود گرفته اند.

وی از عوامل خسران گفت و افزود: همه افکار، اعتقادات، کردار و رفتارهایی که انسان را و عمر او را ازهدف والای زندگی و وعده‌های زیبای الهی دور کنند. عوامل خسرانند.

حجت‌الاسلام منیب راد از زمان آشکار شدن خسران واقعی برای انسان گقت و تاکید کرد: آخرت، زمان آشکار شدن خسران واقعی برای انسان هاست در آن زمان می فهمند که از نفس و جانشان زیان کردند و استعدادها و توانایی خداداد خویش را از دست داده اند.

 

 

captcha