جلسه‌ قرآن پررونق در «کارون»/ وقتی استقبال از جلسات قرآن زیاد است چرا استفاده نکنیم
کد خبر: 3678430
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۲
گفت‌وگو با سید جعفر ملبوب؛

جلسه‌ قرآن پررونق در «کارون»/ وقتی استقبال از جلسات قرآن زیاد است چرا استفاده نکنیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: سید جعفر ملبوب قاری جوانی است که چند سالی است در شهرستان کارون جلسه قرآن دارد؛ او از استقبال نوجوانان و جوانان از این جلسه می‌گوید که به حدی استقبال می‌شود که مکان برگزاری برای حاضران کوچک است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، در شهرهای کوچک و مناطق کم برخوردار اهواز و استان خوزستان جلسات قرآنی بسیاری برگزار می‌شود که مخاطبان زیادی دارد. جلساتشان ساده است، دست در جیب خود کرده و برای آبرومند برگزار شدن جلسه هزینه می‌کنند. چند کودک، نوجوان و جوان دور هم جمع می‌شوند و یک جلسه قرآنی تشکیل می‌دهند. این مخاطبان با علاقه و استعدادی که دارند می‌توانند در آینده تبدیل به سرمایه‌های اخلاقی و قرآنی در استان و کشور شوند البته اگر با همه زوایای قرآن آشنا شوند و نه فقط به اصول قرائت.

سید جعفر ملبوب، قاری قرآن که چند سال است به صورت رسمی و غیررسمی در کوت‌عبدالله (شهرستان کارون) جلسه دارد؛ به گفته دوستان در همه سال‌هایی که او جلسه دارد هیچ هزینه‌ای برای آموزش قرآن از دوستانش دریافت نکرده است.

وی متولد 71 است و در رشته حقوق در دانشگاه علمی کاربردی مدرک کارشناسی دریافت کرده، معلم است و به صورت ساعتی در مقطع متوسطه اول یک مدرسه غیرانتفاعی تدریس می‌کند.

گفت‌وگوی خبرگزاری ایکنا خوزستان با این قاری و جلسه‌دار قرآنی را بخوانید:

سیدجعفر ملبوب که آموزش قرآن را با تشویق پدر و مادرش از کودکی آغاز کرده است، گفت: من از کودکی قرآن خواندن را شروع کردم. استادانم قاسم مقدمی، سید علی محسنی، ناجی حیدری و حاج مهدی و ناصر دغاغله بوده‌اند. اگر این استادان در شهرهای دیگر هم جلسه داشتند من می‌رفتم و شرکت می‌کردم.

جلسه نوپایی که استادان قرآنی آن را می‌شناسند

جلسات غیررسمی خودم را از سه سال پیش آغاز کردم؛ قرائت، تجوید و ترتیل و حفظ را به بچه‌ها آموزش می‌دهم. الان حدود یک سال و نیم است که جلسه‌ام رسمی شده و در همه استان آن را می‌شناسند و استادان قرآنی به آن می‌آیند.

ملبوب

قبل از اینکه جلسه‌ام رسمی شود، شاگردانم در جلسات مختلف تلاوت من را می‌شنیدند و برای آموزش پیش من آمده و در جلساتم شرکت می‌کردند. من هم صدایشان را می‌شنیدم یعنی استعدادیابی می‌کردم که در نهایت از آنها یا حافظ، یا قاری یا مرتل درمی‌آمد.

الان جلسه‌ام یک روز در هفته و یکشنبه شب‌ها در شکاره برگزار می‌شود. بچه‌های 10 سال به بالا در آن شرکت می‌کنند و بهترین شاگردانم در رده سنی نوجوانان هستند. استقبال بچه‌ها از جلسات خیلی خوب است. استعدادشان هم خیلی خوب است؛ مسابقات قرآن دانش‌آموزی شهرستان کارون که برگزار شد، بچه‌های این جلسه رتبه‌های برتر را به دست آوردند.

منزل حاج کاظم زرگانی و برگزاری این جلسه قرآن

وی درباره مکان برگزاری جلسه قرآنش می‌گوید: جلسات من در خانه همسایه‌‌مان برگزار می‌شود؛ خانه متعلق به مرحوم حاج کاظم زرگانی است. ایشان حدود یک سال است که رحمت خدا رفته‌اند. آن موقع که در قید حیات بودند خیلی وقت بود می‌گفت «دوست دارم جلسه قرآن در خانه‌ام برگزار شود.» خانه بزرگی است و من هم چون مکان برای برگزاری جلسه‌ام نداشتم در آنجا جلسه را برگزار کردم. آن موقع که زنده بودند، چندباری می‌خواستم جلسه را جای دیگر منتقل کنم اما راضی نبودند و می‌گفتند که جلسه در همانجا برگزار شود.

ملبوب

ملبوب ادامه داد: در جلسه ختم قرآن داریم، یعنی هر روز یک یا نیم صفحه را می‌خوانیم هم بچه‌ها قرائت یاد می‌گیرند و هم مفسری که در جلسه می‌آید آیاتی که می‌خوانیم را تفسیر می‌کند؛ آقای فلاحی تفسیر می‌گوید. روال جلسه‌ام اینطور است که استادانی که به جلسه می‌آیند فقط برای یادگیری قرآن نیست؛ در جلسه‌ام تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه هم هست. در برخی از جلسات از استادانی مثل حاج مهدی دغاغله و قاسم مقدمی دعوت کرده‌ام که در جلسه حضور داشته باشند؛ هم قرائت می‌کنند و هم نکات مورد نیاز را می‌گویند.

جلسه‌ای که خودجوش اداره می‌شود

این قاری قرآن تاکید می‌کند: ما زیر نظر هیچ ارگان و نهادی فعالیت نمی‌کنیم؛ پذیرایی چای و قهوه در جلسه هم مردمی است. زمان انتخابات که می‌شود مسئولان را می‌بینیم که می‌آیند اما بعد از آن دیگر آنها را نمی‌بینیم. می‌آیند به ما می‌گویند که قرآن به شما می‌دهیم اما می‌روند و دیگر نمی‌آیند. جمعیت شرکت کننده در جلسه بالای 60 نفر است؛ بعضی وقت‌ها رحل قرآن کم داریم وقتی تعداد حاضران زیاد است، می‌مانیم که چکار کنیم.

برگزاری جلسه قرآنی هزینه خاصی ندارد اما اگر در آن هزینه شود، کیفیت بهتر می‌شود. برای جلسه، ما خودمان سیستم صوتی خریدیم و نصب کردیم. وقتی بچه‌هایی که در جلسه هستند را می‌خواهیم هدیه دهیم خودمان روی هم پول می‌گذاریم و هدیه آنها را تامین می‌کنیم.

فکر نکنید که کار دولتی داریم؛ من که معلم ساعتی هستم و دوستم هم شاگرد نجاری است. ما به کسی نمی‌گوییم که به ما کمک کنند خودشان باید بخواهند؛ می‌دانند که باید کمک کنند اما چشم‌پوشی می‌کنند.

ملبوب

برای برگزاری محفل قرآنی در کارون از قاریان مطرح و به‌نام دعوت می‌کنیم؛ اما آن قاری یک بار، دو بار، سه بار، چهار بار رایگان می‌خواند، دفعه بعد دیگر نمی‌آید.

از او درباره وضعیت جلسات قرآن برای بانوان در شهرستان کارون پرسیدم که گفت: برای خانمها جلسه نداریم مدتی بحثش شد که خانم‌ها بیایند و از جلسه استفاده کنند اما مکان جلسه کفایت نمی‌کند. امکانات هم نداریم که پروژکتور نصب کنیم تا خانم‌ها ببینند و از جلسه استفاده کنند.

ملبوب می‌گوید باید در هر منطقه‌ شهرستان کارون جلسه قرآن باشد. وقتی این همه استقبال می‌شود چرا ما استفاده نکنیم. هدیه برای بچه‌ها خیلی خوب است و آنها را به شرکت در جلسه قرآن تشویق می‌کند.

من همیشه اثر این جلسات قرآنی را دیده‌ام؛ خودتان از برکت قرآن خبر دارید؛ جایی رفتم برای قرائت قرآن. قرآن خواندم، مدیر مدرسه‌ای در آنجا بود، بعد از اینکه قرآن خواندم به من گفت که بیا در مدرسه من کار کن. از همین جلسات دوست پیدا کردم. کار پیدا کردم. الحمدالله الان مسجد ما خودکفا است؛ چند تا قاری دارد؛ موذن دارد الان هم می‌خواهیم گروه تواشیح تشکیل دهیم. اینها همه از برکات جلسه قرآن است.

خواسته این قاری جوان استان خوزستان سرمایه گذاری بر قاریان نوجوان و جوان و جلسات قرآنی است؛ به گفته وی مگر ما قرآنی‌ها چند نفر هستیم؟ اگر روی قرآنیان سرمایه‌گذاری شود نتیجه خوبی می‌دهد.

ملبوب

سه روز پیش به رامهرمز دعوت شدم. یکی از شاگردان جلسه‌ام را هم دعوت کرده بودند؛ 12 ساله است. در مسابقات استانی دانش آموزان اول شد. اما در مسابقات کشوری مقام نیاورد. هیچ کس از او سراغ نگرفت.

شاگردی دارم 11 ساله است که بسیار خوب می‌خواند. مرتلان، قاریان و مؤذنان خیلی خوبی داریم. آن موقع که من شروع کردم نزدیک به 100 نفر بودیم اما الان 4 نفر از آن تعداد مانده است. اگر بر روی آنها کار شود حتما ما در آینه قاریان خیلی خوبی خواهیم داشت.

ظرفیت قرآنی در شهرهای کوچک بسیار گسترده است و از آن می‌توان در جهت گسترش این فعالیت‌ها در نقاط مختلف کشور بهره جست.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید مهدی موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۱۴:۲۳
0
0
با سلام, از خبرگزاری شما جهت نشر و ترویج اخبار قرآنی تشکر ویژه دارم, امیدوارم مسئولان نیز این مطالب را بخوانند و به تلاشگران عرصه قرآن توجه کنند. یکی از اصلی ترین مشکلات فعالان قرآنی "اشتغال" است.
دوم اینکه پشتیبانی از این جلسات موفقیت های زیادی برای استان خواهد داشت.
یاعلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۲۱:۲۷
0
0
خداوند انشاءالله به سیدجعفر ملبوب وهمه کسانی که در این جلسه شرکت میکنند توفیق بدهد
captcha